Longeren: overkruist in galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mowoah

Longeren: overkruist in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:30

Gezien ik een leek op het gebied van longeren ben wil ik jullie om hulp vragen! :)

De laatste tijd ben ik iets actiever met longeren bezig, vanwege conditie van het paard, afwisseling én het oefenen van de galop.
Nu heb ik alleen een probleem waarvan ik niet weet hoe ik het kan oplossen/ermee om moet gaan:

Paard reageert perfect op de stemhulpen, maakt netjes de overgangen en reageert dus prima. Echter gaat de rechtergalop niet goed: hij springt overkruist aan: voor goed, achter fout.
Onder het zadel doet hij dit ook af en toe, echter weet ik hem dan (uiteindelijk en soms al na 1x proberen) met mijn zit, hulpen en het vragen van stelling en buiging goed in galop te krijgen. Hij vind galopperen erg moeilijk en heeft moeite met het vinden van zijn balans. Ik moet wel zeggen dat de rechtergalop beter gaat als hij ontspannen en actiever loopt, hier probeer ik ook tijdens het longeren op te letten.
Met de linkergalop heeft hij overigens geen enkele moeite goed aan te springen. Ook heeft hij in de draf geen (opvallende) moeite met zijn stelling en buiging op de rechter- en linkerhand.

Onder het zadel weet ik er dus wel mee te dealen en aan de longe is het enkel de rechtergalop... Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit aan de longe kan doen, wie o wie heeft tips voor mij? :)

Alvast bedankt!

Lizzzzz

Re: Longeren: overkruist in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:34

Oh ik ken het.. Deed mijn pony ook.. Mijn pony had slappe kniebanden en (dus) een zwakke achterhand.
Veel overgangen en schijnovergangen rijden, licht bijzetten en vooral volhouden..
Heb je het onder het zadel ook? Veel rechtuit galloperen en stappen door het water.. Succes;-)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:54

Je paard heeft waarschijnlijk moeite met overspringen en hobbelt daarom maar een beetje achter zijn voorbenen aan. Tips voor verbetering zijn: Houd je paard goed gesloten. Als het paard uit elkaar valt verbreekt ook de verbinding tussen voorbenen en achterbenen. Oefen in galop de volte verruimen en verkleinen natuurlijk op beide zijden. Van 20 meter naar 10 en terug, kleiner hoeft echt niet.
Je probleem heeft veel te maken met bouw, kracht, verzameling en de natuurlijke oplossing die het paard gezocht heeft voor zijn eigne onvermogen. Dat laatste is lastig, je kunt met goede begeleiding het er uit trainen, maar zet je hem in zijn vrij dan kan het altijd terug komen. Zo zit ie eenmaal in elkaar...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:56

Mijn paard heeft veel moeite met de rechtergalop. Dan probeert ie t maar gaat ie achter ook in de linkergalop. Wat voor mij helpt is met de dubbele longe stelling naar buiten te vragen zodat het binnenvoorbeen vrij komt, en daarna een hulp geven voor galop. Dan gaat mijn paard iig in de goede galop :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 00:05

@Lizzzzz: Paard heeft inderdaad ook een zwakkere achterhand, wordt met training al beter. Ben ook aan het longeren (met én zonder bijzet) gegaan om zijn conditie en achterhand te trainen.
Overgangen en schijnovergangen ook zoveel mogelijk (effectief én anders wordt het saai). ;)

Zoals ik al schrijf kan ik het onder het zadel corrigeren en gaat het 8 van de 10 keer goed. Dit was op het begin overigens niet zo, toen hadden we er iets meer moeite mee maar inmiddels gaat het al veel beter.

Rechtuit galopperen, bedoel je dat voor het versterken van zijn achterhand? Daar zijn we dus al mee bezig maar het gaat me nu meer om het aanspringen van de rechtergalop. :)
Bedankt voor je reactie!

@Nachtlampje: Ik heb geen ervaring met longeren met dubbele lijnen maar wellicht is het een idee om op stal hulp te vragen aan mensen die er al mee werken! Bedankt voor de tip!

@Mrie: Je slaat de spijker op z'n kop. ;) Paard heeft denk ik inderdaad moeite met galop vanwege zijn onvermogen, hij heeft op dit moment de kracht en verzameling niet denk ik. Al kán hij echt wel goed aanspringen in de rechtergalop, dat mag ik (gelukkig) ervaren onder het zadel. :) Of hij moeite met overspringen heeft weet ik niet, over het algemeen doet hij dit relatief makkelijk, zowel voor als achter maar nét op de rechterhand achter aan de longe niet. :P Ik weet zo ook geen hulp om hem aan de longe achter over te laten springen? Hem opjagen wil ik niet (al springt hij dan wel snel over in de goede galop vanwege de balans) want dat vind ik én geen fijne methode én ietwat gevaarlijk vanwege de kans op uitglijden wederom vanwege de balans..
Bedoel je dat ik de voltes openen en sluiten moet oefenen onder het zadel of aan de longe? Aan de longe krijg ik hem namelijk niet in de juiste galop en daar zit het probleem. Misschien is het, wat je denk ik zegt, een idee om het onder het zadel meer te oefenen en dat het dan doorwerkt aan de longe?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:20

Aan de longe de voltes oefenen is nog te hoog gegrepen. Je oefent dit onder het zadel. Op die manier kan hij kracht lengtebuiging en souplesse trainen. Pas als het onder de man een stuk beter gaat ga je dit aan de longe ook oefenen. Je moet dan goed letten op de stelling en lengtebuiging. De dubbele longe lijkt me dan een beter middel dan de enkele. Gaat het mis, dan terug naar draf en opnieuw. Het steeds terugnemen gaat hij niet leuk vinden, maar is wel een heel goede stimulans als het dan eens wel goed gaat. Opjagen helpt geen zier... maar dat had je al door.
By the way, maak je buitenritten? Zoek heuvels en hellingen op, da's goed voor de kracht in de achterhand. Wel beheerst doen, dat levert het meeste op.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 22:45

Bedankt voor je antwoord, daar leer ik nog eens iets van! ;)
Ik maak geen buitenritten, het is namelijk niet mijn eigen paard en heb het eigenlijk nooit gevraagd. Ik ga het proberen onder het zadel, bedankt voor je tips!

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:45

Om galop te verbeteren is het goed om buiten lange stukken rechtuit te galloperen zodat de achterhand beter wordt, maar dan moet je paard buiten natuurlijk wel goed luisteren