Leren steigeren - wanneer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ileton

Leren steigeren - wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:49

Hallo,

Ik vraag me eigenlijk al lange tijd iets af.
Wanneer ben je nou echt klaar om te beginnen met het steigeren op commando? (en dan heb ik het niet over het beheersen van de basis, ik verwacht dat dat sowieso goed zit)

Sommige mensen beginnen al wanneer hun pony/paard enkel kan flemen en voetje geven o.i.d. Anderen willen eerst zo'n beetje alle andere oefeningen kunnen (denk aan liggen/zitten/compliment enz.) voordat ze aan het steigeren gaan denken.
Is dit nou een kwestie van gevoel, dat je het vertrouwen moet hebben en dan begint? Of willen mensen het gewoon graag leren en beginnen ze er dus gewoon mee?

Ik weet van mezelf dat ik het op dit moment doodeng zou vinden om hem te leren steigeren, omdat ik weet dat er een risico is dat hij het gaat misbruiken. Komt er een moment dat het 'goed' voelt, en dat je deze risico's niet meer zo ziet omdat je elkaar zo vertrouwt? Of gaan mensen het al aanleren wanneer ze het eigenlijk toch nog spannend vinden?

Ik ben erg benieuwd naar jullie visie hierop! Ik begin in ieder geval niet zolang ik het nog niet 100% zie zitten. Maar toch denk ik stiekem; als hij straks bijv. kan liggen en zitten, zijn we dan niet ver genoeg om ook het steigeren te gaan leren? Of moet juist je gevoel het toestaan en maken de oefeningen die je verder kunt niet zoveel uit? Dat verschilt waarschijnlijk ook weer per paard.. (dominant/angstig enz.)

Nouja, ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

Anoniem

Re: Leren steigeren - wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:53

Ik denk dat het vooral met het gevoel te maken heeft :j
Voor zover ik mezelf en mijn pony ken kan ik nog 100 oefeningen met hem doen, de kans dat ik het leuk ga vinden om hem te leren steigeren is vrij klein :+ Maar dat zeg ik misschien nu, omdat we nog totaal niet zover zitten, misschien als dat éénmaal is is het gevoel weer anders ...

Het gevoel over hem zit al anders dan "vroeger", tegenwoordig kan ik veel beter met hem om en voelt het rijden ook veel meer ontspannen en aangenamer (ik heb er anderhalf jaar niet meer opgezeten, vorig weekend terug begonnen), en misschien gaat dit na een tijd ook zo zijn mbt grondwerk en VD, maar dat weet ik nu nog niet :+

Maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die in oefeningen denken .. Die denken van: nu kunnen we dit & dit & dit dus nu kunnen we het steigeren gaan oefenen. Er zijn sowieso mensen die zich bewust zijn van gevoel/energie/lichaamstaal en mensen die dit een stuk minder hebben ;)

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:03

Bedankt voor je reactie!

Bij mij heeft het ook echt met gevoel te maken. Ik merk soms dat ik ook nog niet helemaal zeker ben als ik er naast loop en hij ergens van schrikt, of een gekke sprong maakt. Ook wil hij een enkele keer wel eens wat imponeren als hij iets lastig vindt, en dan komt hij omhoog. Nu 'straf' ik dat altijd af (door hem gelijk weg te sturen), maar volgens mij wordt ik er niet blij van als hij gaat steigeren omdat hij aandacht wil o.i.d. :') Hij kan het trouwens wel perfect! (maar dan tegen zijn vriendje :j . Hij staat dan gerust enkele seconden hoog op zijn achterbenen mooi te wezen!)

Ik ben erg benieuwd of er ook echt mensen zijn, die het op zo'n theoretische manier doen! Ik kan me daar namelijk niets bij voorstellen. Toch kan ik me ook niet voorstellen dat al die mensen die hun pony/paard leren steigeren zo'n perfecte band hebben. Ik heb een aardige band met mijn pony, en die verbeterd ook steeds meer, maar aan steigeren moet ik echt nog niet denken!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:24

Ik denk dat je gezond verstand en goed gevoel met elkaar moet combineren.
Wanneer je zelf nog bang bent voor je paard wanneer hij gekke sprongen oid maakt, dan zou ik hem absoluut géén steigeren aanleren ivm met onvoorziene (gevaarlijke) situaties en eventueel misbruik.
Het belangrijkste is dat je paard gehoorzaam is aan je hulpen en dat jullie elkaar kunnen vertrouwen ongeacht in welk verband.

Er is geen vaste theoretische manier wanneer je je paard moet leren steigeren.
Ik had mijn paard al steigeren geleerd vanuit het spelen, voordat ik wist wat VD eigenlijk precies inhield.
Dus dat was het 1e kunstje wat hij kon...
Maar voordat ik hem dit geleerd had was ik al aardig thuis in grondwerk en werken vanuit het natuurlijke gedrag.

Ook is er altijd de kans dat een paard misbruik maakt van de situatie of de steiger oefening doet terwijl je iets anders vraagt en daarom moet je goed weten wat je doet en wanneer je het doet.
Belangrijkste is dat je meerdere commando's aan de steiger oefening koppelt (ik tik bijvoorbeeld 1st naar de grond en daarna wijs ik met mijn zweep omhoog en zeg heel duidelijk UP!) zodat je paard niet per ongeluk wanneer je alleen je hand omhoog doet al steigert, maar wacht toddat je het werkelijke commando geeft.

Maar dit komt wel allemaal op de juiste timing aan dus moet je wel weten wat je precies doet en altijd hetzelfde commando blijven houden, maar dat lijkt me logisch.
Je moet wel een goeie band met je paard hebben en hem door en door kennen voordat je zulke uitdagende oefeningen met hem gaat doen, anders kunnen er ontzettend veel nare ongelukken gebeuren.

Het is héél belangrijk dat de basis van ALLE oefeningen er goed inzit en van daaruit werk je verder naar de steeds moeilijkere oefeningen en verleg je grenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:13

Ik denk dat het een gevoelsquestie is inderdaad, ik ben er nu helemaal klaar voor om mijn paardje het steigeren aan te leren (denk aan, basis zit erin, andere grote kunsten ook) maar mijn pony steigerd dus nooit, echt nooit. twee jaar geleden heb ik haar ooit zien steigeren met een vriendje in de bak.. verder nooooooit meer..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:33

Ik pak enkel het steigeren erbij als:

- Het paard het zelf aanbied
- Er een correcte verstandhouding is tussen paard en eigenaar
- Het paard niet dominant is naar de eigenaar
- Sterk genoeg is in zijn lijf
- Oplet op de trainer en niet te snel afgeleid is
- Er veilig word gewerkt

Dat zijn mijn belangrijkste puntjes :)

Een paard moet het zelf aanbieden of makkelijk reageren, anders wil ik het nog niet aanleren omdat je dan rare dingen uit moet gaan proberen of dwingen/bang maken om hem omhoog te krijgen. Ik ben heel erg tegen de manier van 1 voetje optillen en met de andere jambette vragen, levensgevaarlijk. Ook heeft omhoog jagen etc weinig zin. Een paard kan op veel manieren het steigeren aanbieden. Vanuit verzameling, vanuit spelen, vanuit een andere oefening.

De verstandhouding tussen eigenaar en paard vind ik HEEL belangrijk. Is die krom dan ga ik het absoluut niet uitleggen of aanleren. Als een paard boven de eigenaar staat word het niks omdat het paard het dan gaat gebruiken om de eigenaar te imponeren. Als het paard bang is voor de eigenaar kan het steigeren omgebogen gaan worden naar een pure angstreactie. Dat is ook niet wat je wil. Is de eigenaar bang van het paard dan is het al helemaal geen optie omdat het paard het dan toch op de 1 of andere manier wel eens door kan gaan krijgen.

Een paard mag nooit dominant zijn naar de eigenaar. Dit omdat het steigeren de meest dominante oefening is. Hij zal het hoogstwaarschijnlijk gaan gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen.

Sterk genoeg zijn in zijn lijf is ook een erg belangrijk punt. Steigeren kan relatief schadelijk zijn voor een paard als hij niet sterk genoeg is. Dus een paard dient eerst sterk genoeg te zijn voor je het steigeren wil gaan trainen om blessures etc te vermijden. Is een paard nog niet sterk genoeg en bied hij het wel aan dan neem ik het ook aan, maar ga ik er verder nog niet op trainen tot het paard wel sterk genoeg is.

Een paard moet opletten op zijn trainer omdat bij het steigeren nog wel eens word gemaaid met de benen of naar voren word gesprongen. Is een paard teveel op zijn omgeving gericht dan zijn die zwaaiende benen ongecontroleerd en kunnen die nog wel eens letsel bezorgen bij de trainer. Of bij het paard zelf (iets raken, omklappen)

Veilig werken is enorm belangrijk, dus niet te dichtbij staan, afstand houden, duidelijke commando's, ook veiligheid voor het paard zelf dus voldoende ruimte aan een touw, goede ondergrond is allemaal belangrijk.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:48

Goede band met je paard is belangrijk en je moet zelf het gevoel hebben dat je het paard vertrouwt als je het steigeren gaat aanleren

A_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:49

Ik zou wel wachten tot je eigen gevoel er goed bij is, anders zal je paard ook doorhebben dat je het toch wel spannend vind en kan hij het inderdaad tegen je gaan gebruiken. Mijn eigen pony is er dominant van nature, en ik heb met hem gewacht tot hij kon liggen. Daarmee liet hij ook ziendat hij mij vertrouwde, en dat hij zijn dominantie aan de kant wou zetten. Ik ben nou veel verder met hem, en hij kent het steigeren al een aantal jaren, maar heeft het eigenlijk nooit tegen me gebruikt.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:44

Wanneer jij en je pony elkaar 100 % vertrouwen kun je het gaan proberen. Ik wou mijn pony het nooit leren maar hij gaf zelf aan dat hij het durfde. Ik twijfelde eerst altijd maar op een of andere manier voelde het ineens heel goed en ben ik begonnen.