Vrijheidsdressuur met een ezel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeneerMicky

Vrijheidsdressuur met een ezel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 19:00

Heeft iemand ooit vrijheidsdressuur gedaan met een 1 jaar oude ezel?
Eigenlijk wordt er nooit wat met de ezels gedaan af en toe geborsteld maar niet gereden enz.
Nu heeft mijn verzorgpony een veulen dus kan ik haar poetsen en even mee lopen maar ze is pas een weekje oud dus dat wordt hem niet helemaal.
Daarom dacht ik ga gewoon een ezel leren lopen aan het touw, toen hebben we nog even met een grote bal gespeeld en nog even over een mini sprong gegaan omdat ze die nogal spannend vond als de Tinker erover ging.
Maar ik vind overal dat het eigenlijk zo gaat als bij een paard, zelf heb ik mijn pony wel leren buigen maar heeft iemand ook een schema over wat je het best eerst kan aanleren en wat daarna?
Afbeelding

Borisje

Re: Vrijheidsdressuur met een ezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:02

Tuurlijk, met alles wat hersenen heeft kun je vrijheidsdressuur doen! :P
Alleen met een 1-jarige kan dat écht nog niet. :n Hooguit hoefjes leren geven, netjes meelopen aan het touw, en voor de rest lekker in de wei laten spelen met vriendjes. :j

Op www.nalanta.tk staat heel veel informatie + de basis.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:03

bij 1 jaar ben ik eigenlijk al gestopt met lezen. Veeeel te jong!! Wij hebben zelf 3 ezeltjes en daar doe ik soms wat VD mee maar heb gewacht tot een jaar of 3. Hup lekker met soort genootjes het land op, zoveel mogelijk met rust laten en lekker jong laten zijn en met dat springen zou ik ook nog een hele tijd wachten, helemaal niet goed voor dat beestje op die leeftijd.

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 19:14

@MaritAriel
dat springen was ook alleen omdat ze zich aanstelde en in het begin zal het ook alleen meelopen en haar beentje optillen, misschien een kusje geven ofzoiets maar meer niet.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:56

Om echt mee aan de slag te gaan vind ik je ezel nog wel wat jong. Poetsen en voetje optillen en klein stukje aan een touw mee lopen vind ik nog geen vd denk dat je daar prima rustig mee aan de slag kunt. Vraag me wel af hoe ezels vd vinden. Weet nog van vroeger dat ik ooit een keer 30 min stil gestaan heb met een ezel die niet vooruit ging.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:45

1 jaar is idd nog wel te jong maar als het beestje wat ouder is zou het makkelijk kunnen denk ik ookal zeggen ze wel dat een ezel koppig kan zijn :p

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 16:47

Het gaat heel erg goed met het oefenen aan het touw, vandaag heb ik haar omdat ze braaf meeliep even losgelaten en ben gaan lopen in de bak. ze liep zonder mokken achter me aan en als ik ging rennen deed zij dat ook. Vervolgens ben ik gaan slalommen om onzichtbaren dingen en volgde ze me gewoon. Alleen langs een paard lopen gaat niet want die vindt ze eng ;p

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:29

1 jaar is wat jong om vrijheidsdressuur te doen. Je kunt natuurlijk wel kleine kunsten aanleren zoals flemen, ja-knikken, shaken, kusje geven, etc., maar geen kunsten zoals steigeren, liggen, zitten, spagaat, buigingen, etcetera.

Op www.nistaVD.tk staat uitgebreid uitgelegd hoe je dit stap voor stap kunt leren aan je paard of in dit geval ezel! :)

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 16:49

@nista_rx ja meer wil ik in het begin ook niet, maar gewoon leuke oefeningen hoe je dat beestje wat kan leren want haar speelmaatje wordt een beetje te oud en wil niet zoveel meer spelen ;p

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 19:56

Afbeelding

ze loopt nu super mee aan het halster, we zijn ook buiten geweest en het ging geweldig ze trok zich niets aan van de treinen en auto's ook de vuilnis wagen was geen probleem.
daarna begonnen met het leren van Flemen en dat snapte ze na 2/a 3 klooien ook en ze is echt super slim(:

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:56

met zo'n jonge ezel kan je wat grondwerk en kleine kunstjes zoals likken enzo doen ;)