[AR] Stoppen lastig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Stoppen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 09:10

Hallo allemaal
Ik ben bezig met het beleren van mijn pony. Hij staat nog niet voor de kar, ik ben nu bezig met lange lijnen. In de bak gaat dit heel erg goed, hij stopt netjes, blijft ook even staan en gaat op mijn teken weer verder. Buiten echter, heb ik gister echt strijd gehad met hem. Met stappen, draven etc doet hij het echt geweldig, maar op het moment dat ik wil dat hij gaat halthouden, doet hij lastig. Hij gooit dan zijn hoofd in de lucht, wil omdraaien, en verzet zich tegen het bit. Geen wenselijk gedrag als er een wagen achter hangt uiteraard. Ik denk dat er meer mensen dit probleem hebben gehad, wat is de beste oplossing hiervoor.

Anoniem

Re: Stoppen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:16

Mijn fjord wil dit ook wel eens doen (ook bezig met beleren en lange lijnen).
9 van de 10 keer gaat het hatlhouden goed en af en toe is het opeens 'verzet' en inderdaad willen omdraaien.
Ik probeer met de zweep dat te blokkeren. En zodra ik merk dat het die kant op gaat, laat ik hem nu eerst weer paar passen doorlopen (spanning afvloeien), en dan probeer ik het weer opnieuw. Ik doe dan even figuurlijk een paar pasjes terug naar heel even halthouden en dan weer verder gaan. Als ik merk dat het weer ontspannen gaat, maak ik het halthouden moment weer langer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:23

In principe word dit gedrag vaak al minder als ze eenmaal voor de kar staan, daar zijn ze wat meer opgesloten. Voor de zekerheid mischien de eerste keer een sulky gebruiken, die kan niet scharen.

Verder moet je proberen het stoppen positief te maken. In de western bv gebruiken ze stoppen als beloning. Lopen = opletten en werken, stilstaan is even ontspannen om je heen kijken. Probeer je pony op een punt te krijgen waar hij WIL stoppen met werken, en dan laat je hem halthouden en ontspannen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:49

Voor een menpaard is absoluut stilstaan een must. Dat betekent heel consequent trainen, trainen, trainen. Op stal, bij het poetsen, bij het tuig erop/af leggen. En niet even stil staan, maar minuten lang stil staan. Als je daar in het begin goed traint, heb je daar straks heel veel plezier van in zijn verder mencarriere.
Het inspannen en uitspannen kost nu eenmaal tijd, en daar moet hij bij stil staan; voor jouw en zijn eigen veiligheid.

Heb je hulp bij het beleren? Vraag dan aan je instructeur hoe hier mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:06

kunnen stilstaan is inderdaad heel belangrijk :j
ik ben daar ook al heel vroeg mee begonnen tijdens de wandelingen onderweg vaak halthouden en tijd blijven staan. heb ik nu veel profijt van.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:52

Blijf voorlopig in de bak oefenen en vooral als de wagen eraan gespannen wordt. Pas als het rijden hiermee bevestigd is, dan kun je langzaamaan steeds een stukje verder met je pony naar buiten. Doe dit in het begin altijd met iemand die je pony ondersteunt met een longeerlijn. Zo kan diegene direct ingrijpen als je pony aan de kletter gaat, maar als het wel goed gaat kan die persoon bij je op de kar komen zitten, zonder dat de lijn in de weg zit. Het beste blijft nog altijd om hulp te vragen aan een deskundige. Juist in deze beginfase is het belangrijk dat een pony op de juiste manier beleerd wordt om problemen in de (nabije) toekomst te voorkomen. ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:46

Mijn pony heeft buiten wat ik hierboven vermeldde, geen enkele moeite met stilstaan. Met optuigen staat hij supergoed stil. Het is echt alsof hij zich wil omdraaien om naar mij toe te komen. Dat kan terug te halen zijn van het longeren, waarbij hij, als ik mijn longeerzweep naast me neerzet, hij naar me toe mag komen. Ik heb echter de menzweep vast zoals het hoort, en geef hem zeker geen teken dat hij naar me toe mag komen. Ik begrijp dus niet waarom hij dat lijkt te denken.

Zowieso gaat hij voor een sulky, niet voor een vierwieler, omdat ik dat zelf makkelijker vind (ervaring met allebei).
Hij heeft waarschijnlijk al ervaring met voor de kar lopen, maar ik vermoed dat dit heel lang geleden is (hij is 12). Het is me verteld door de vorige eigenaar, maar die heeft het zelf ook niet gedaan met hem. Dus ik wist het niet zeker, en daarom ook vanaf 0 begonnen.

Ik ben geenszins van plan het helemaal alleen te doen, ben nog steeds op zoek naar een groom, dat lukt alleen niet echt. Ik moet het dus voorlopig zowieso nog op oefenen houden tot ik een geschikte hulp gevonden heb. Dus het heeft geen haast, en we oefenen lekker door.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:37

Mijn pony heeft ook problemen met stilstaan, soms niet hoor.. dan staat hij braaf minuten lang te wachten tot hij weer mag.. maar soms is een seconde al te veel..
Tijdens poetsen, optuigen, inspannen enz staat hij wel braaf stil, maar zodra ik zit wil hij lopen.. (en als hij eenmaal loopt is hij sloom :P )

Dus ik lees ook mee!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:35

Brendaaaa schreef:
Het is echt alsof hij zich wil omdraaien om naar mij toe te komen. Dat kan terug te halen zijn van het longeren, waarbij hij, als ik mijn longeerzweep naast me neerzet, hij naar me toe mag komen. Ik heb echter de menzweep vast zoals het hoort, en geef hem zeker geen teken dat hij naar me toe mag komen. Ik begrijp dus niet waarom hij dat lijkt te denken.

Het klinkt banketstaaf, maar eigenlijk gaat het er helemaal niet om wat je paard denkt/wil/ zou willen :D
Je moet heel streng en consequent zijn. Het mag gewoon niet. Punt uit!.
Er moet een knop in jouw hoofd om: hij heeft niets te willen/denken: stil staan is stil staan.
Echt dat is bij mennen zo belangrijk. En dat is te trainen; maar wel heel consequent en niet accepteren dat hij zelf wat anders gaat bedenken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:35

Omdraaien en naar me toe willen komen heeft ponylief hier ook lang geprobeert met proberen. Het is een beetje een kroelkont. :D
Ik bleef haar gewoon van me weg sturen, en draaide zelf ook maar mee, en binnen no-time had ze door dat dit geen resultaat had. Maar als ze gewoon netjes stilstond, ging ik soms wel even naar haar toe om te knuffelen als ze iets heel goed had gedaan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 10:54

janouk schreef:
Brendaaaa schreef:
Het is echt alsof hij zich wil omdraaien om naar mij toe te komen. Dat kan terug te halen zijn van het longeren, waarbij hij, als ik mijn longeerzweep naast me neerzet, hij naar me toe mag komen. Ik heb echter de menzweep vast zoals het hoort, en geef hem zeker geen teken dat hij naar me toe mag komen. Ik begrijp dus niet waarom hij dat lijkt te denken.

Het klinkt banketstaaf, maar eigenlijk gaat het er helemaal niet om wat je paard denkt/wil/ zou willen :D
Je moet heel streng en consequent zijn. Het mag gewoon niet. Punt uit!.
Er moet een knop in jouw hoofd om: hij heeft niets te willen/denken: stil staan is stil staan.
Echt dat is bij mennen zo belangrijk. En dat is te trainen; maar wel heel consequent en niet accepteren dat hij zelf wat anders gaat bedenken.

Ik vind het niet banketstaaf klinken hoor:-) Ben het er roerend mee eens. Ik ben ook altijd de leider bij het paard, maar op de een of andere manier lijkt het bij hem meer dat hij het gewoon niet begrijpt, en dat het bit hem meer van streek maakt dan dat het hem doet stoppen. Met rijden hangt er een dubbelgebroken bit in, en ik denk wel eens, zal ik dat proberen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:26

Het kan ook een kwestie zijn van op tijd weer los laten. Dat is timing. Uitproberen wat voor hem werkt. Ik zie vaak dat mensen in de overgang naar het halthouden net even iets te lang vasthouden, waardoor het paard achteruit komt of verzet gaat geven op het bit.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:49

Da's een goede janouk, ik laat idd al los op het moment dat ik voel dat een paard aanstalten maakt om te gaan luisteren. Kijk besluit hij daarna weer verder te lopen, geeft niet, pakken we gewoon weer op.

En qua bit, gewoon simpelweg het bit erin hangen waar hij het lekkerst op loopt. Dat er met mennen een stang in hoort zit tussen onze oren, ik men bitloos, mischien weer een ander uiterste, maar het gaat er om dat je een prettige manier vind om te communiceren. (En dat gaat over en weer, ik wil niet alleen kunnen vertellen dat ik naar rechts wil, ik wil ook feedback terug krijgen. Bv oef baas dit gaat een beetje moeilijk. Dan maakt het mij niet uit dat het een beetje stug gaat, ik weet weer waar aan gewerkt moet worden.)

Sorry voor de lange bla bla bla. :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:23

Herkenbaar probleem! Pony is sinds een aantal weken beleert, doet alles prima, maar zodra we weer richting huis gaan (en dat weet hij heel goed!!) dan is 't stilstaan echt een ramp. Anders is het geen enkel probleem! Ook onder het zadel nooit geen problemen mee gehad. Alleen op dat moment.