[AR] Rijden op gras met ijzers, maar zonder stiften?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Rijden op gras met ijzers, maar zonder stiften?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:31

Laat je je pony rondom op ijzers zetten, omdat ze voor de kar moet.
Kom je erachter dat er helemaal geen gaten voor de stiften in de ijzers zitten.
Oeps, ook helemaal niet bij nagedacht om dit aan de hoefsmid te melden (was voor mij ook de eerste keer dat ze op ijzers ging).

Binnen 3 weken heb ik een wedstrijd en ik denk dat het beter is om dan stiften in te draaien, zeker als het wat nat land is.
Afgelopen week heb ik gewoon in het land gereden en dat ging super zo op ijzers.
Maar toen was het nog droog, en nu heeft het geregend.

Wie van jullie rijd (ment) de pony ook op ijzers zonder stiften, en hoe gaat dat?

Bedoeling is om 2 dressuurproeven te gaan rijden en 1 vaardigheid proef.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:45

Mijn merrie heeft alleen voorijzers, zonder stollen (stiften / kalkoenen / ...) en achter niks. Ik rij ook nog in de B en L vaardigheid en heb tot nu toe geen last gehad van glijpartijen. Niet op de natte - , niet op de droge dressuurwei.

MarjaR

Re: Rijden op gras met ijzers, maar zonder stiften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:53

Het maakt wel uit hoe je pony zijn/haar voeten neerzet.

Mijn fjord loopt over het algemeen prima op ijzers zonder stiften op grasland. Maar de fries van een kennis van mij loopt op datzelfde graslandje bijna te "schaatsen" op zijn ijzers.
Het maakt dus echt veel uit hoe je pony/paard loopt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:56

Op goede bodem heb ik wel t/m het Z dressuur en M vaardigheid zonder kalkoenen gereden.
Heb op een slechte bodem ook wel eens af gegroet omdat ik het niet eerlijk tegenover mijn pony vond.
Ook wel met een moer in het ijzer (niet met kalkoenen,heb een kleine pony met een smaller ijzer dan normaal, dus gewone kalkoengaten passen er niet in, dan boor je het ijzer in 2en) en dan liep ze op slechtere bodem fijner dan zonder.

Nu alles op blote voeten, dus geen last.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:56

Als ik d'r naar het land breng, dan glijd ze ook nog wel eens uit op het beton. Mijn pony zet haar voeten dan ook niet helemaal goed neer, anders loopt ze ook niet te schaatsen.
Maar afgelopen week op gewoon droog grasland ging het wel goed.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:00

Nooit het risico nemen! Een vriendin van mij heeft een ernstig ongeluk op deze wijze gekregen. Ook per ongeluk een keer ijzers zonder gaten en hierbij ook gedacht "ach voor een keer ... moet kunnen"! Haar paard gleed uit en zij kwam deels onder haar paard terecht tijdens de valpartij. Was wel tijdens 'normaal' losrijden voor een dressuurwedstrijd. Ze had alles aan 1 kant van haar lichaam gebroken inclusief rugwervel en nek wervel. Daarna nooit meer kunnen paardrijden.

Het brengt een hoog risico met zich mee voor ruiter en paard/pony, doe het dan dus maar niet.
Beter safe, dan sorry!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:39

Een B en L proef zou ik nog aandurven in de M zit galop en dan ga je vooral glijden in galop.

Vaardigheid zou ik niet aandurven zonder kalkoenen met de scherpe wendingen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:41

ik heb losse stiften , die kan je tussen de ijzers klemmen, hoef je nooit meet stiftgaten erin te hebben en je zet ze er nog makkelijker onder ook dan dat gepruts met stiften

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:42

knollentuin schreef:
ik heb losse stiften , die kan je tussen de ijzers klemmen, hoef je nooit meet stiftgaten erin te hebben en je zet ze er nog makkelijker onder ook dan dat gepruts met stiften

Heb je daar een plaatje van? Kan me er namelijk niets bij voorstellen....

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:44

annastasia schreef:
knollentuin schreef:

Heb je daar een plaatje van? Kan me er namelijk niets bij voorstellen....

Ben ik ook benieuwd naar. Scheelt een hoop gedoe volgens mij!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:48

ja ik zit al te zoeken maar ik kan dus niets vinden..het is een stangetje dat tussen de takken van je ijzers klemt met een draaischroef, dan zitten de kalkoenen tegen de uiteinden van je ijzers aan. werkt prima- thuis je schroeven erin en je klemt hem ertussen op de wedstrijd en je hoeft alleen een schroef aan te draaien

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:48

Waar kun je dat kopen? Lijkt me wel wat!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:53

ik heb ze een keer op een groot concours meegenomen stond er zo een man mee. ik had altijd al quick-settings -werken ook prima maar dat is veel meer gepruts. ze zaten in een plastic koffertje dat gesneuveld is [kan geen paard op staan] en daar stond de naam op...

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:55

Klopt, ik ben ook een keer (dom dom) vergeten te melden dat er weer schroefgaten in moesten. Dus hals over kop die klemdingen gehaald. Ik bij de trailer in gedraaid (en ze zaten echt goed, mijn vader is een sterke man haha) maar eer ik weer uit de cross kwam zat er nog maar 1 in. Dus waarschijnlijk kost het bakken met geld als je het altijd zo wilt doen. Ik heb ze doen bij hypo of drunen gekocht geloof ik. Ik zou voor de zekerheid wat ruitershops bellen voor je ze gaat halen. Voor een keer was het een prima oplossing maar voor altijd??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:59

ah, ik ben deze nog niet kwijtgeraakt, die quicksettings wel geregeld.. weet je toevallig hoe ze heten? ik kan ze nergens vinden op t net

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:01

ik had vroeger idd ook van die klemdingetjes die je op de takken van je ijzers zette, maar hoe dat heet?! :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:32

Afbeelding
hehe gevonden... ik kan dat niet uitstaan he?

horsegrip heten ze

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:36

Ik had ook andere ik kan me voorstellen dat deze beter blijven zitten! ik had allemaal van die losse vierkante clipjes die over het ijzer heen moest zetten. Dit lijkt een betere oplossing!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:38

ja manon dat zijn de quick-settings, maar die zijnook een stuk onhandiger met opzetten. deze zitten er zo op en echt goed vast.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:50

En????? men beseft hier ook dat het bij AR staat dus aangespannen..tja begrijpend lezen is een kunst tegenwoordig1x een vaardigheid of marathon en je bent ze kwijt, zou ik dus nooit aan beginnen plus het idee als ze wegvliegen en ze komen op je wagen tegen je aan of what ever..nee dank je....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:04

Oh,ik kan echwel lezen hoor,echwel,heus.
Vaardigheid en dressuur voor de wagen is volgens mij heel goed te doen met deze dingen-maraton weet ik niet maar ik geloof er wel in

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:06

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:08

Mijn paard heeft nu 2 SGMW's gelopen op ijzers zonder stiften. Morgen is het land nat en draai ik wel proppen! :)
Ze loopt overigens in tweespan, andere paard zelfde verhaal. :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:35

knollentuin schreef:
Oh,ik kan echwel lezen hoor,echwel,heus.
Vaardigheid en dressuur voor de wagen is volgens mij heel goed te doen met deze dingen-maraton weet ik niet maar ik geloof er wel in

Je voelt je nogal aangesproken zeg....je weet niets van mennen en toch nog antwoorden...
J01andA gaf overigens een antwoord wat geheel over rijden ohz ging,...dus idd begrijpend en goed een topic doorlezen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:36

Maakt toch geen reet uit?