[AR] tuig kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

tuig kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:46

hallo allemaal,

ik ben van plan om dit enkelspan tuig te kopen.
Natuurlijk moet ik het nog in het echt gaan bekijken en zien hoe het er uit ziet;

Maar kan iemand mij vertellen hoe het komt dat de strengen op deze foto zo laag hangen?
het is een foto van de persoon van wie het tuig is.

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:00

De strengen zijn niet op de juiste maat versteld. Deze persoon rijdt met veel te lange strengen, wat eigenlijk heel gevaarlijk is. Mochten de strengen niet korter kunnen, dan zou je aan je lamoen een sporenriempje of touwtje kunnen maken, waar je de strengen door heen leidt. Hierdoor hangen ze een stuk minder, maar het beste is toch om de strengen op de juiste maat te maken. ;) Het hele tuig hangt er trouwens wat knullig bij, niet op de juiste maat. Dit is in ieder geval niet door iemand met kennis van zaken erop gelegd. ;) Neem dan ook iemand mee die weet waar hij/zij het over heeft, dan voorkom je teleurstellingen. ;)

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:20

Wat is er nog meer verkeerd?
Sinds een jaar rij ik mee met iemand als groom, deze persoon rijdt echter tweespan en dan is het tuig sowieso wat anders?

Zou het kunnen dat het borststuk te los hangt? Of wordt dit door de strengen veroorzaakt?

MelanieB

Re: tuig kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:45

Zo te zien is de menner net aan het remmen, zoals je ziet aan de lichtogen en lamoen dat helemaal naar voren is.
Verder zit de broek te laag.

Over kwaliteit of iets kunnen wij over zo'n onduidelijke foto niks zeggen helaas..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:48

stijnDC schreef:
Wat is er nog meer verkeerd?
Sinds een jaar rij ik mee met iemand als groom, deze persoon rijdt echter tweespan en dan is het tuig sowieso wat anders?

Zou het kunnen dat het borststuk te los hangt? Of wordt dit door de strengen veroorzaakt?

Het lijkt er inderdaad op dat er op dat moment geremd wordt, maar dan nog zijn de strengen gevaarlijk laag en ziet het geheel er behoorlijk knullig uit. De strengen zou je ook wat omhoog kunnen halen door de broekriem eromheen te halen, wanneer je deze vastmaakt aan het lamoen. Maar wat MelanieB al zegt: je kunt vanaf een foto niet naar de kwaliteit kijken. Daar zul je samen met een kenner ter plekke naar moeten kijken. ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:53

Je hebt ook korte strengophouders, die je aan de ring vd broek maakt en daar je strengen doorheenhalen :j maar wbt dan de foto heeft niks te maken met hoe het komt dat strengen zo laag hangen.
Gewoon dat ze wss remt, en geen strengophouders heeft. Maar TS; gewoon even langsgaan en leer bekijken, dat is het belangrijkst!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:16

Pony stapt naar voren. Remmen is hier volgens mij dus niet aan de orde. Ik vind het er erg op lijken dat de strengen erg lang zijn en de buitensingel te strak. Die buitensingel kan er dus heel goed voor zorgen dat de pony het eerste trekken aan de lichtogen doet.
Strengen moeten inderdaad ook even door de broekriem of aparte ophouders heen.
Oogkleppen zitten volgens mij ook wel wat raar laag. Verder lijkt het bit erg raar in de mond te zitten. Maar dit zijn dingen die niet zozeer aan het tuig liggen. Meer aan de menner.

Maar... Het is een foto. Die kan nogal eens raar vertekenen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:21

Ik zie toch duidelijk een naar voren gelegen lamoen dat de lichtoog naar voren over de schofttuig heen drukt.
En ik zie geen trekken, meer een pony die net teruggevallen is in stap bijv.

Maargoed, maakt niet zoveel uit.
TS heeft haar antwoord denk dat voor ervaringen met tuig nog even met de zoekfunctie gezocht kan worden :j veel topics over

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:25

@MelanieB, na nog eens kijken denk ik dat je gelijk hebt ;) Het komt er in ieder geval op neer dat het er allemaal wat vreemd uitziet, maar dat dat niet veel met de kwaliteit van het tuig heeft te maken.