Pony wilt niet halthouden met longeren, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apola

Pony wilt niet halthouden met longeren, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 15:50

Hallo beste bokkers!
Ik mag zo af en toe een pony van een kennis van mij verzorgen, maar ik heb een probleem... Elke keer als ik met hem ga longeren wilt hij niet halthouden, wat ik ook doe! Hebben jullie goede tips om een eigenwijze pony te laten halthouden tijdens het longeren?

troi

Re: Pony wilt niet halthouden met longeren, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:13

Weet hij wat het commando betekent? Zo nee dan eerst aan de hand leren. Als hij het goed weet dan hem laten kiezen aan de longe. Geef commando en wacht 10 seconden, loopt hij te kloten? Laat hem dan maar boeten, flink doorsjezen die hap (flinke galop voor een paar minuten, subtiel zijn helpt je niet). Nogmaals vragen en 10 sec wachten? Weer zelfde liedje? Laten zweten die hap. Hij moet leren dat stilstaan een beloning is, even rust voor hem- leuk dus. En dat negeren werk betekent- niet leuk dus.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:17

je kunt het commando leren door je pony in een hoek te sturen, zodat die wel moet stoppen. en dan belonen.

daar zit echter wel een risico aan, sommige paarden draaien om, dan krijgen ze de longeerlijn in hun kont en dan flippen ze.

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:48

troi schreef:
Weet hij wat het commando betekent? Zo nee dan eerst aan de hand leren. Als hij het goed weet dan hem laten kiezen aan de longe. Geef commando en wacht 10 seconden, loopt hij te kloten? Laat hem dan maar boeten, flink doorsjezen die hap (flinke galop voor een paar minuten, subtiel zijn helpt je niet). Nogmaals vragen en 10 sec wachten? Weer zelfde liedje? Laten zweten die hap. Hij moet leren dat stilstaan een beloning is, even rust voor hem- leuk dus. En dat negeren werk betekent- niet leuk dus.

Dit werkte voor mijn pony idd ook [ om te laten stappen dan]
ik doe zelf geen halt. ik roep altijd 'kom maar' en dan komt hij naar me toe gestapt.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:56

Wat een subtiele tips weer allemaal... Pfff, laten zweten "die hap"?!? Nou, nou...

Een paard aan de longe laten stoppen is niet zo moeilijk: zet je eigen lijf ter hoogte van zijn schouder (daarmee rem je hem af) en nu denk je zelf aan "ho", maar eerst laat je het paard langzamer stappen door zelf traag te worden in je bewegingen. Druk eraf halen door een stapje achteruit te doen, et voila! Paard stopt. Dus 1) ga ter hoogte van de schouder staan om te remmen 2) denk aan Ho en vertraag zelf 3) stapje achteruit en zo nodig wat meer stapjes maar blijf ter hoogte van de schouder of zelfs iets verder naar voren.
Je blijft de hele tijd gewoon in het midden van de cirkel staan.

Nu heb je een duidelijke en vriendelijke manier om je paard de "ho!" te leren.
Succes!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:50

Zo subtiel hielp dat bij mijn paard niet hoor, die rende er dwars door heen :P

Aan de hand zoiezo heel veel gedaan, tot dat het ook in vrijheid kon en zo, ho is ho, samen met de afremmende lichaamstaal, anders enorme slinger aan het touw. Nu staat hij zelfs vanuit galop stil, maar met alleen een beetje lichaamstaal bereik je waarschijnlijk een paard die niet naar andere dingen luistert ook niet..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:58

EllenB schreef:
Wat een subtiele tips weer allemaal... Pfff, laten zweten "die hap"?!? Nou, nou...

Een paard aan de longe laten stoppen is niet zo moeilijk: zet je eigen lijf ter hoogte van zijn schouder (daarmee rem je hem af) en nu denk je zelf aan "ho", maar eerst laat je het paard langzamer stappen door zelf traag te worden in je bewegingen. Druk eraf halen door een stapje achteruit te doen, et voila! Paard stopt. Dus 1) ga ter hoogte van de schouder staan om te remmen 2) denk aan Ho en vertraag zelf 3) stapje achteruit en zo nodig wat meer stapjes maar blijf ter hoogte van de schouder of zelfs iets verder naar voren.
Je blijft de hele tijd gewoon in het midden van de cirkel staan.

Nu heb je een duidelijke en vriendelijke manier om je paard de "ho!" te leren.
Succes!

Dit vind ik hele goede tips. Je zult altijd paarden blijven houden die juist versnellen als je naast de schouder gaat lopen maar over het algemeen werkt 't wel.
Wat ik doe wanneer ik mijn paard aan de longe wil laten halthouden is energie omlaag en diep uitademen vanuit je buik. Hetzelfde dus als wanneer je rijdt. Wanneer ik 'm aan de longe heb sta ik ook stil voor een overgang naar halt (voor paard makkelijk om je na te doen, als ik bijv. wil dat hij gaat draven hoef ik maar een stukje te rennen en hij gaat al)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:02

Wat je ook kan doen is het paard naar je toe halen. Dus je cirkel verkleinen. Op een gegeven moment moet hij wle stoppen.
Alleen doen als je paard wel braaf is en niet over je heen dendert.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:12

Ik sluit me volledig aan bij de tip van EllenB :D Succes met oefenen

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:54

Ik zou idd ook eerst aan de hand proberen