Piaffe training aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Piaffe training aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 22:10

Ben met Blomke, mijn 12 jarige Friese merrie (Feitse x Thomas), al een poosje bezig met de piaffe. Vorig jaar op Horse Event flink wat hulp gehad van John en Monya van het Balingehof met de demo Piaffe voor beginners.
Blomke kan enorm heet worden en dan wordt ze ook heel drammerig en hectisch. Toch rustig door geoefend en van het weekend wat mooie tips gezien bij de clinic van Bruno Rodrigues da Silva, die 3 dagen op het Balingehof was. (Volgende keer gaat Blomke dus mooi mee naar deze meneer :j )
Vandaag weer lekker aan de slag gegaan en moet zeggen dat ze het best goed deed!!
Vond dit wel een heel gaaf plaatje:
Afbeelding

Stukje film:
http://youtu.be/lIyhQDrD9UA

Af en toe wat storingen, ze moet meer op het achterbeen. Weet ik, blijf dus ook gewoon doortrainen ;)

jarytj

Re: Piaffe training aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:16

Wauw Gillian! Dat gaat goed zeg!!
Die foto is idd ook héél gaaf! _/-\o_
Toppie! +:)+

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:19

Jeetje wat GAAF! _/-\o_ Mooi verzameld, paard weet precies wat ie moet doen! Top!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:45

Wat goed zeg, wow! Echt tof, mag ik vragen welke methode je vanaf het begin af aan hebt gebruikt? :D Ik werk nu ook met Shilas aan de piaffe, wellicht kan ik er nog wat van opsteken!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:15

Ik ben begonnen met de methode van Anja Beran, vanuit het achterwaarts aan laten treden. Maar dat werkte niet zo heel goed voor Blomke, drukte zich er bovenuit, steigeren enz.
Toen ben ik verder gegaan vanuit het schouderbinnen. Dan heb je al een bepaalde verzameling en die gebruik je dan om verder aan te laten treden.
Heb hierbij een beetje hulp gehad van John, vorig jaar op Horse Event.
Thuis kwam ik in de problemen, ze werd enorm hectisch, boos, heet. Toch rustig verder gegaan met proberen de rust erin te houden, dus steeds een of twee pasjes en weer af laten kauwen. Dat verder uitgebouwd.
Ze moet nog meer gaan zitten, de foto is wel al een heel mooi plaatje en het laatste stukje van het filmpje is ook goed. Moet haar iets voorwaarts houden om de tact te behouden, maar dat valt nog niet zo mee. Ben altijd alleen aan het klooien ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:43

Aaaah oke, dank voor je uitleg! Shilas heeft het aangeleerd vanuit de passage, terugschakelen en dan zo geactiveerd zijn dat hij er zelf in sprong... Wellicht kan ik iets met het terug laten lopen, even proberen!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:44

super! _/-\o_

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:25

Je bent goed op weg hoor! Top! Ze blijft er ook behoorlijk rustig onder nu! Haha zover zijn die van mij nog niet, blijven erg opgewonden!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:01

Gaaf hoor. Daar zit toch behoorlijk wat training en geduld in. *\o/*

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 10:56

Bedankt allemaal!
Zit idd behoorlijk wat training en geduld in :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:26

He wat gaaf zeg! Ziet er vriendelijk uit, top! +:)+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:46

Ik zal we de enige zijn, maar ik zie veel te veel benen en veel te weinig rug. De rug blijft erg strak en er wordt bijna niet gekanteld in het bekken, en dat zou in dit stadium echt wel meer aanwezig moeten zijn. Ik zou zelf meer gaan werken vanuit de draf naar het verzamelen of vanuit de stap gaan diagonaliseren. Nu is het vanuit stilstaan/stap laten piafferen, wat lastiger is (je ziet ook veel taktfouten)! Ook lijkt het of je niet op de juiste momenten toucheert, maar dat is lastig te zien.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:00

Waarom begin je met dit paard aan de piaffe? Het is al duidelijk dat dit paard daar nog lang niet aan toe is...
Het paard komt gigantisch op de voorhand waardoor er een huppeldraf ontstaat ipv een piaffe. Dit heeft echt niets met een piaffe van doen :n ga het paard eerst eens sterker maken ipv het kunstje piaffe willen beheersen. Piaffe is namelijk geen kunstje.
En ook niet zoals Anja Beran zegt, als losmakende oefening in het begin van de opleiding.
Een paard die namelijk nog niet voldoende kracht heeft kan door de piaffe niet 'los gewerkt' worden. Dat is grote onzin.

PS: zie nu je andere filmpjes op je kanaal maar begin me werkelijk af te vragen hoeveel je die oelewapper moet betalen om bij je in de bak te staan. Dit heeft toch helemaal niets met Dressuur van doen??

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 23:14

ZusJacobs, dankjewel voor de tips. Ik weet dat het nog lang niet perfect is. Ze moet idd meer zitten/kantelen in het bekken.

xmarlies, ik vind dat je nogal denigrerend doet, vooral over mijn instructeur. Verder hebben mijn andere filmpjes hier helemaal niks mee te maken. Als je niet met een normale onderbouwde kritiek kan komen, reageer dan gewoon niet. Ik sta best open voor tips, maar niet op deze manier.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:24

Perfect zal het nog lang niet zijn, daar gaat jaren training kosten! Maar waar het mij meer om gaat is dat je eigenlijk veel te moeilijk begint, want je gaat jezelf tegen komen op deze manier! Heb je nog meer beeldmateriaal waar je gewoon aan de hand werkt? (dus de basis)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:54

gillian schreef:
ZusJacobs, dankjewel voor de tips. Ik weet dat het nog lang niet perfect is. Ze moet idd meer zitten/kantelen in het bekken.

xmarlies, ik vind dat je nogal denigrerend doet, vooral over mijn instructeur. Verder hebben mijn andere filmpjes hier helemaal niks mee te maken. Als je niet met een normale onderbouwde kritiek kan komen, reageer dan gewoon niet. Ik sta best open voor tips, maar niet op deze manier.

Ik begin toch met een normale vraag? Waarom denk jij dat piaffe training dit paard verder zal helpen? Ik zet daar namelijk mijn vraagtekens bij omdat dit alles behalve een goed aangeleerde Piaffe is. Deze paiffe komt niet vanuit het paard maar vanuit de ruiter die blijft tikken en tikken om pasjes te krijgen. En de pasjes die de ruiter dan krijgt zijn op de voorhand en dus dribbel pasjes. Een goed aangeleerde en uitgevoerde Piaffe komt altijd vanuit achter.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:40

@xmerliez > Dat je begint met een normale vraag wil niet zeggen dat de rest van je post niet denigrerend is. Alleen al iemands instructeur een oelewapper noemen vind ik bijzonder denigrerend. Ook het feit dat je wat Anja Beran zegt onzin is, dat mag je vinden, maar daar kunnen meningen over verdeeld zijn, het is geen feit. Deze vorm van africhting is frans klassiek, verzameling voor beweging. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en laat ieder z'n eigen weg zoeken en vinden.

Ik zie op het filmpje een paard wat overbouwd is en op deze manier leert om juist achter meer d'r bekken te kantelen en onder de massa te brengen. Het is nog in progress, en met een bouw als deze zal dit paard nooit echt kunnen zakken en de achterhand onder brengen, maar ze doet wel heel hard d'r best.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:00

Een paard kan geen bekken kantelen.....
Een paard die kan verzamelen kan de achterbenen naar voren laten grijpen ipv achter de massa trappelen. De laagte waarin het paard daalt doet er voor mij niet toe, een paard dat op de voorhand is gebouwd en langer is in het lichaam zal nooit zo kunnen dalen als een paard dat kort is in de rug en correct gebouwd is.
En dalen van de achterhand is niet het enige waaraan men kan zien dat het paard een juiste piaffe uitvoerd. Vooral de achterbenen die naar voren grijpen, de voorwaartse beweging in deze uiterst verzamelende oefening en de voorbenen dát is waar je naar moet kijken.
Ik zie hier een paard dat niet onder de massa komt en waarbij de voorbenen schuin onder het lichaam komen ipv recht en daarnaast is er geen voorwaartse drang. Het paard wordt aan de voorkant tegen gehouden en van achter bijgetikt, dit is van voor naar achter werken en volgens mij in geen een 'weg' geaccepteerd of het nu Frans of Duits is.

En het is wel een feit dat de piaffe in het begin stadium niets toevoegd, een paard kan de piaffe dan namelijk niet goed uitvoeren en niet uitgevoerde oefeningen hebben geen effect op het paard. Net zoals travers en schouderbinnenwaarts aan de hand aanleren, dat kan onmogelijk juist gebeuren omdat de hulpen die je in het zadel geeft nooit op de grond nagebootst kunnen worden. Wat o.a. getoond wordt in de Spaanse Rijschool is werken aan de lange teugel met paarden die op Hoge School nivo zijn, die weten hoe ze hun lichaam moeten gebruiken en hoe oefeningen juist uitgevoerd moeten worden, dat werken ze aan de lange teugel met minimale hulpen omdat het paard het al aan kan (wil natuurlijk niet zeggen dat het niet hard werken is voor de ruiter die er achter loopt, het is hardstikke moeilijk een paard via de lange teugel 'op te leiden' alleen kunnen deze paarden de oefeningen al onder het zadel en weten de paarden wat de oefeningen voor hun lichaam doen). Dat is niet vergelijkbaar met aan de hand werken met een paard die nog niet sterk genoeg is.

Waarom leer je de piaffe via deze manier aan? Daar ben ik wel benieuwd naar. En zo ook waarom het paard deze oefening nu al moet kennen?
Ohja en verzameling voor beweging kun je dat uitleggen? Hoe kan een paard verzamelen voordat het in een juiste takt gaat? Er een juiste aanleuning is? Of souplesse en schwung?
Of wil je zeggen dat de 'Frans Klassieke' manier niets aan trekt van het Skala?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:10

Piaffe is absoluut wel een losmakende en verzamelende oefening. Ik ben van mening dat je de aanloop naar de piaffe/passage. (dus nog niet de piaffe zelf, want dat duurt wel een paar jaar) meteen terug ziet in andere oefeningen. De weg naar de piaffe zelf kan als einddoel en in vroegere stadia als trainingsdoel gezien worden. Een goede piaffe kan je zo ook de tijd gunnen om zich te ontwikkelen.
Vind het alleen een beetje raar dat dat zo met workshops gedaan word. Straks gaat elke 12 jarige met een shetlander 'even' de piaffe aanleren. Vind zelf dingen als SB, zijgangen en deze oefeningen ook geen kunstjes alleen omdat de knhs dat toevallig zegt.

Oja ik spreek dan wel over een meer verzamelde vorm van. Het filmpje vind ik persoonlijk dan een minder voorbeeld van het verzamelende en trainingsaspect.
Maar het kan weldegelijk.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:18

xmarliez schreef:

Een paard kán geen bekken kantelen? Hoe denk je dat ze plassen (om maar even heel basaal
te beginnen)?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:14

rindin schreef:
xmarliez schreef:

Een paard kán geen bekken kantelen? Hoe denk je dat ze plassen (om maar even heel basaal
te beginnen)?

Door de bekken te kantelen :)) ? Leg mij dat proces is uit dan?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:21

Hm Marliez, hoezo is het onzin om je paard eerst op de leiden aan de hand? Juist dit is een hele mooie voorbereiding, je leert ze het misschien niet zoals je op het zadel zou doen, maar je leert ze de oefening wel degelijk, en daarbij worden ze dus ook sterker zonder het gewicht van de ruiter te moeten dragen.

Je zegt ook dat je naar de benen moet kijken, zullen we eerst naar de rug kijken? Als de rug ophoud met swingen moet je heel wat stapjes terug.. En inplaats van dat de achterbenen naar voren grijpen, zullen we het houden op dat je bedoeld naar het zwaartepunt? Ik ben het met je eens dat de voorbenen te schuin naar achter staan, maar in de beginfase is dit niet het grootste probleem.

Een paard in de verzameling moet wel zakken in de achterhand en daarbij dus ook zijn bekken kantelen, doordat het paard meer gewicht op de achterhand zet komt er dus meer buiging in de achterbenen en zakt hij. Edit] Ook dit paard kan gewoon zakken in de achterhand, al zal het langer gaan duren dan bij een onwijs goed gebouwd paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:00

ZusJacobs schreef:
Hm Marliez, hoezo is het onzin om je paard eerst op de leiden aan de hand? Juist dit is een hele mooie voorbereiding, je leert ze het misschien niet zoals je op het zadel zou doen, maar je leert ze de oefening wel degelijk, en daarbij worden ze dus ook sterker zonder het gewicht van de ruiter te moeten dragen.

Je zegt ook dat je naar de benen moet kijken, zullen we eerst naar de rug kijken? Als de rug ophoud met swingen moet je heel wat stapjes terug.. En inplaats van dat de achterbenen naar voren grijpen, zullen we het houden op dat je bedoeld naar het zwaartepunt? Ik ben het met je eens dat de voorbenen te schuin naar achter staan, maar in de beginfase is dit niet het grootste probleem.

Een paard in de verzameling moet wel zakken in de achterhand en daarbij dus ook zijn bekken kantelen, doordat het paard meer gewicht op de achterhand zet komt er dus meer buiging in de achterbenen en zakt hij. Edit] Ook dit paard kan gewoon zakken in de achterhand, al zal het langer gaan duren dan bij een onwijs goed gebouwd paard.

Wat je zegt is juist, het paard leert de oefening maar dat wil niet zeggen dat deze correct uitgevoerd wordt. Een paard 'leert' de oefening pas echt als het begrijpt wat de oefening doet, losmaken, het paard sterker maken. Een oefening die niet juist wordt ingezet kan dit nooit doen.
Een oefening is nooit correct maar hij moet wel zo duidelijk en juist mogelijk aan het paard uitgelegd worden zodat het paard stapje voor stapje beter kan worden, de oefening wordt beter naarmate het paard deze beter aankan.
Bij deze piaffe zie je heel duidelijk dat het paard hier nog niet aan toe is. Deze oefening kan het paard, in dit stadium van de opleiding niet loswerken omdat het paard te vast zit.
Het gewicht van de ruiter zit het paard niet in de weg, het helpt het paard namelijk. Een ruiter die zo goed mogelijk leert rijden belast het paard niet maar leert het paard juist zijn lichaam goed te gebruiken, daarom is de ruiter in de training van een paard een onmisbaar 'onderdeel'.

Je hebt het over de rug, zie jij deze 'swingen'?
Oefeningen rijdt je om zoals ik al zei, je paard los te werken, sterker te maken, mentaal en fysiek te verbeteren en dus je paard te trainen. Niet om de oefening te 'kunnen'.
Ik heb het niet over naar het zwaartepunt treden, die onzin van de Academische Rijkunst, ondertreden en dan train je, je paard. Was het maar zo een feest. Ik bedoel naar voren grijpen, voorwaartse drang. Dat kun je goed zien aan de achterbenen. De toon van de hoef moet niet naar achter of omlaag wijzen maar zo veel mogelijk naar voren.

Kan iemand mij vertellen hoe een paard de bekken kanteld??

En hoe kan een paard buigen in de benen als het paard niet losgewerkt is? Ik zie het nut er niet van in eerst te beginnen met een van de meest verzamelde oefening om zo het paard los te werken? Waar is de rest gebleven? Waarom nu al zo een grote stap?
En waarom ben je tevreden met een niet goed uitgevoerde piaffe, begrijp me niet verkeerd, je begint niet met een perfecte piaffe maar je kunt duidelijk aan de opleiding zien of de eerste stapjes vanuit het paard of vanuit de ruiter komen. Vanuit achter naar voren rijden of van voor naar achter rijden.
Een paard die goed gebouwd is, al een lange tijd goed los gewerkt is, sterker gemaakt is, daar kun je misschien vrij snel mee aan de piaffe beginnen als oefening om de andere oefeningen beter te laten uitvoeren en om dat extra stapje in de training te maken maar dan nog moet die piaffe vanuit het paard komen en kan het paard dat niet aan dan wil je een te grote stap.

Er is hier duidelijk te zien dat de ruiter meer wil dan het paard aan kan, er is geen sprake van takt, aanleuning, losgelatenheid, rechtgerichtheid, schwung en/of verzameling. Het paard is duidelijk nog niet sterk genoeg, nog niet los genoeg.
Het paard bepaald de opleidingsduur, niet de ruiter.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:11

ik vind het knap dat je het een paard aan kunt leren. ik zelf kan het niet.

misschien is het een tip om meer op het begin van de staartwortel te tikken dan zakken ze vaak meer.

maar ik vind dat je goed op weg bent en dat komt vast helemaal goed.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:18

Marliez, wil je dan a.ub goed lezen en niet zo leuk woorden/zinnen een andere betekenis geven.. Zo flauw!

Zoals ik zei in mijn eerste post zie ik GEEN swingende rug, maar alleen rondzwaaiende benen (waar friezen sowieso goed in zijn). En ik heb verder nooit gezegd dat de ruiter het paard niet kan helpen, maar het werken aan de hand kan JUIST een paard sterker maken, en ook aan de hand kun je een paard losmaken/goed trainen. Ik vind het dan ook onzin dat een paard zonder bereden te worden correct getraind kan zijn/worden.

Maar goed, volgens mij wil jij sowieso niet luisteren en sta je ook totaal nergens voor open behalve je eigen mening/ervaring?