ZusJacobs schreef:Hm Marliez, hoezo is het onzin om je paard eerst op de leiden aan de hand? Juist dit is een hele mooie voorbereiding, je leert ze het misschien niet zoals je op het zadel zou doen, maar je leert ze de oefening wel degelijk, en daarbij worden ze dus ook sterker zonder het gewicht van de ruiter te moeten dragen.
Je zegt ook dat je naar de benen moet kijken, zullen we eerst naar de rug kijken? Als de rug ophoud met swingen moet je heel wat stapjes terug.. En inplaats van dat de achterbenen naar voren grijpen, zullen we het houden op dat je bedoeld naar het zwaartepunt? Ik ben het met je eens dat de voorbenen te schuin naar achter staan, maar in de beginfase is dit niet het grootste probleem.
Een paard in de verzameling moet wel zakken in de achterhand en daarbij dus ook zijn bekken kantelen, doordat het paard meer gewicht op de achterhand zet komt er dus meer buiging in de achterbenen en zakt hij. Edit] Ook dit paard kan gewoon zakken in de achterhand, al zal het langer gaan duren dan bij een onwijs goed gebouwd paard.
Wat je zegt is juist, het paard leert de oefening maar dat wil niet zeggen dat deze correct uitgevoerd wordt. Een paard 'leert' de oefening pas echt als het begrijpt wat de oefening doet, losmaken, het paard sterker maken. Een oefening die niet juist wordt ingezet kan dit nooit doen.
Een oefening is nooit correct maar hij moet wel zo duidelijk en juist mogelijk aan het paard uitgelegd worden zodat het paard stapje voor stapje beter kan worden, de oefening wordt beter naarmate het paard deze beter aankan.
Bij deze piaffe zie je heel duidelijk dat het paard hier nog niet aan toe is. Deze oefening kan het paard, in dit stadium van de opleiding niet loswerken omdat het paard te vast zit.
Het gewicht van de ruiter zit het paard niet in de weg, het helpt het paard namelijk. Een ruiter die zo goed mogelijk leert rijden belast het paard niet maar leert het paard juist zijn lichaam goed te gebruiken, daarom is de ruiter in de training van een paard een onmisbaar 'onderdeel'.
Je hebt het over de rug, zie jij deze 'swingen'?
Oefeningen rijdt je om zoals ik al zei, je paard los te werken, sterker te maken, mentaal en fysiek te verbeteren en dus je paard te trainen. Niet om de oefening te 'kunnen'.
Ik heb het niet over naar het zwaartepunt treden, die onzin van de Academische Rijkunst, ondertreden en dan train je, je paard. Was het maar zo een feest. Ik bedoel naar voren grijpen, voorwaartse drang. Dat kun je goed zien aan de achterbenen. De toon van de hoef moet niet naar achter of omlaag wijzen maar zo veel mogelijk naar voren.
Kan iemand mij vertellen hoe een paard de bekken kanteld??
En hoe kan een paard buigen in de benen als het paard niet losgewerkt is? Ik zie het nut er niet van in eerst te beginnen met een van de meest verzamelde oefening om zo het paard los te werken? Waar is de rest gebleven? Waarom nu al zo een grote stap?
En waarom ben je tevreden met een niet goed uitgevoerde piaffe, begrijp me niet verkeerd, je begint niet met een perfecte piaffe maar je kunt duidelijk aan de opleiding zien of de eerste stapjes vanuit het paard of vanuit de ruiter komen. Vanuit achter naar voren rijden of van voor naar achter rijden.
Een paard die goed gebouwd is, al een lange tijd goed los gewerkt is, sterker gemaakt is, daar kun je misschien vrij snel mee aan de piaffe beginnen als oefening om de andere oefeningen beter te laten uitvoeren en om dat extra stapje in de training te maken maar dan nog moet die piaffe vanuit het paard komen en kan het paard dat niet aan dan wil je een te grote stap.
Er is hier duidelijk te zien dat de ruiter meer wil dan het paard aan kan, er is geen sprake van takt, aanleuning, losgelatenheid, rechtgerichtheid, schwung en/of verzameling. Het paard is duidelijk nog niet sterk genoeg, nog niet los genoeg.
Het paard bepaald de opleidingsduur, niet de ruiter.