Mini Fleur(70cm) voelt haar 1.70m !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elienee

Mini Fleur(70cm) voelt haar 1.70m !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 13:05

Fleur en ik zijn druk bezig met trainen en dat loont!
De kleine uk maakt momenteel zoveel vooruitgang !

Ik kon het dan ook niet laten om weer wat beeldmateriaal te maken!

Fleur is een shetland pony van 70 cm en ontzettend leergierig.
Sinds kort kan ze wandelen al stijgerend waar ik heel trots op ben, ze is dan ook 'bijna' even groot als mij :'), nu zijn we bezig om een pirouette te maken terwijl ze stijgert, maar dit vind ze nog wat moeilijk om haar evenwicht te houden.
Verder zijn we begonnen aan de capriool, dit louter uit toeval, ze kende al langer het 'bok' commando en wanneer ik dit gaf onder het stijgeren sprong ze in de lucht en sloeg ze uit, het begin van de capriool zit er in! :D

Ook heeft ze een mini boomstam gekregen wat we als blok gebruiken, een nieuwe oefening voor ons!

Hier zijn ze dan 2 filmpjes, helaas staan niet alle 'kunstjes' hierin maar toch het grootste deel.
Wanneer de camera aanstaat durf ik vergeten wat ze weer allemaal kan :')

& de training met de capriool:

tips en opbouwende kritiek zijn altijd meer dan welkom!
Laatst bijgewerkt door Elienee op 28-05-12 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Mini Fleur(70cm) voelt haar 1.70m !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:09

Gaaf zeg, en wat een leuk paardje! :D

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 13:10

bedankt! :D

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:19

WAUWWW... egt super om te zien ook!

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:14

gaaf! :) ziet er heel goed uit!

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:17

Moet dit toch ook maar eens met mijn kabouters gaan oefenen. top. *\o/*

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:51

Jeetje wat een leuk klein ding!

1 ding, probeer de capriool goed uit te laten voeren (dus landen op de achterbenen) nu komt er telkens een inmens gewicht op de voorbeentjes.. Het is nu ook geen correcte capriool..

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:24

nee inderdaad, het is nog maar een begin :) ik train nu op het landen op de achterbenen, maar dat gaat nog even duren eer het perfect is :) Voor het gewicht heb ik niet zoveel schrik, ik denk dat de kracht die wordt uitgeoefend op de voorbenen wel gelijk is als tijdens het springen? maar oefening baart kunst! de capriool is dan ook een hogeschool dressuur oefening met een reden^^ bedankt voor de tip :)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:12

Eerste wat ik dacht 'AAAAAAAAH WAT EEN SCHATJE! :+: WAT EEN KNUFFELTJE!'
Maar toen langer na het kijken dacht ik 'Wat een stoere zeg!' Echt heel leuk! :D

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:25

Echt heel leuk, wat n kleintje! <3

Het capriool kan je nog geen capriool noemen als ie eerst op zn voorbenen landt. Probeer te trainen dat ie op zn achterbenen, of 4 benen tegelijk landt. Dit is ook veel beter voor het paard.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:34

wat goed! en wat een mooi paardje!

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:36

Ah wat een schatje!! <3
Echt heel leuk, en ziet er goed uit

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:42

Ik vind het er super uit zien :D
Heerlijk paardje heb je daar, ik vind het begin van de capriole al ERG goed!
Vind de ontspanning en het samenwerken ook erg prettig ogen :)

Over het over de achterbenen moeten landen:

In the capriole (meaning leap of a goat), the horse jumps from a raised position of the forehand straight up into the air, kicks out with the hind legs , and lands more or less on all four legs at the same time. It requires an enormously powerful horse to perform correctly, and is considered the most difficult of all the airs above the ground. It is first introduced with the croupade, in which the horse does not kick out at the height of elevation, but keeps the hind legs tucked tightly under, and remains parallel to the ground. The horse is then taught the ballotade. In this movement, the horse's hind hooves are positioned so one can see its shoes if watching from behind, but the horse is not asked to kick out. When the horse demonstrates proficiency in the ballotade, the capriole is introduced.

Dus eerst de pesade (steigeren)
Afbeelding
en de croupade (bokken)
Afbeelding

Daarna de ballotade,
Afbeelding
een sprong zonder het uitslaan, en daarna een capriole. Het op de achterbenen landen hoort er (volgens mij) helemaal niet bij, maar eerder het op vier benen tegelijk :)

Bij de courbette dient een paard op de achterbenen te landen :)
Afbeelding

En als ik iets fout heb, correct me if I'm wrong :)

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:59

nee volgens de literatuur ben je 100% correct (heb het net allemaal even nagelezen) wat ik wel vaak tegenkwam op youtube zijn paarden die wel eerst op de achterbenen landen, ookal scheelt het enkele minieme seconden met de voorbenen, ik denk dus ook dat de truc is om ze op alle 4 de benen tegelijk te laten landen, wat ik ook vaak tegenkom is wanneer de capriole(door niet spaanse rijschool en hoge klassieke dressuur mensen etc) wordt aangeleerd is dat zo goed als alle dieren eerst op hun voorhand leren landen en daarna pas naar de achterhand/alle 4 de benen wordt gewerkt, dit zag ik toch bij joyce met indy en henke met spons ook, ik werk nu dus wel 'aan de achterhand' maar met de intentie voor op alle 4 te landen

en nog even ter verduidelijking :+ , ik zeg niet dat Fleur de capriool perfect uitvoert, wij zijn hier pas mee begonnen n hebben nog veel werk voor de boeg, ik noem dit dus ook niet DE capriool maar een begin ervan :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:08

Haha, ik zag je kortere filmpje ook al op facebook en ik zat echt zo van 'wow' dat ziet er al wel heel goed uit voor een beginnende capriole :))

Silke en Vienna landden ook beide op de voorhand :j maar was wel aan het werken naar met vier benen tegelijk :j Ik denk dat het grote verschil tussen mensen die het aanleren vanuit de VD de ballotade overslaan.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 22:16

ja inderdaad, de ballotade is niet zo bekend en eerlijk gezegd had ik nog nooit echt gehoord van deze oefening, Ik sta iedere dag nog steeds versteld van wat die kleine pony met zo een gemak die oefeningen uitvoert :') Soms weet ze gewoon exact wat ik wil, ze kan mijn gedachten lezen denk ik soms :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:20

Heerlijk is dat toch? :D

Het is echt een leuk beestje en ik denk dat je nog een heel eind kunt komen zo :j