Wat ik hier af en toe voorbij zie komen zijn mensen die hun paard willen leren steigeren, dan wordt er (uiteraard!) gevraagd of het paard de kunstjes naar de grond wel kent zoals bijv. het knielen en het compliment. Er wordt dan vaak gezegd dat het paard eerst moet leren een onderdanige houding aan te nemen, het liggen.
Maar nu is mijn vraag, een liggend paard is niet onderdanig toch? Hoewel sommige trainers een gevaarlijk paard dwingen te liggen waarna ze er , bij wijze van spreken, zo op weg kunnen rijden. Hoe zit dat precies? Een paard kun je breken door hem dwingend te laten liggen, maar maak je een paard wat eerst ongevraagd heeft gesteigerd weer onderdanig door hem te laten liggen? (Uiteraard zonder dwang want het is vrijheidsdressuur)
Als paarden in de kudde de rangorde bepalen heb ik ze nog nooit zien gaan liggen..
Oke, het is een heel verhaal geworden en mijn vraag is nog niet echt duidelijker geworden want ik weet niet zo goed hoe ik 'm moet omschrijven maar dit komt aardig in de buurt.

Ben benieuwd naar jullie meningen.