wie kan helpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eleni_vdh

wie kan helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 09:47

hallo,

ik zou mijn shet zonder dwang willen leren steigeren maar ik zou zo niet weten wat nou een veilige manier is om dat te doen.
mn pony kan :kom, terug, stap, draf, voetje geven, op het blok, kusje geven en buigen. ben geloof ik niks vergeten.
wie kan het stap voor stap uitleggen? ik hebbals eens op sites gekeken maar kom er niet echt uit

gr eleni.

NikkivanOlst

Re: wie kan helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:10

Ga eerst maar eens lekker naar de rest van de basis :)
En de neerwaartse oefeningen zoals knielen/liggen

Steigeren is een zeer dominante oefening en er kan veel mee fout gaan. Het is niet stoer om je pony te leren steigeren. Er komt wat meer bij kijken dan 'gewoon' steigeren. Een paard moet zijn lijf goed gebruiken wil hij geen blessures oplopen, daar zit VEEL training in :)

Daarnaast is het beter om eerst neerwaartse oefeningen aan te leren omdat dat onderdanig is voor je aan de agressieve oefeningen begint. Zo weet een paard alvast dat hij onderdanig aan jou moet zijn. Stel hij misbruikt het steigeren kun je hem op zn knieeen zetten om aan te tonen dat jij de baas bent en blijft :)

eleni_vdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:44

hij kan al knielen :-)

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:20

Ik ga akkoord met wat VisibreTeam zegt, koop ook boeken waar alles door professionele mensen wordt uitgelegd :)

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:23

http://www.everyoneweb.com/NALANTA/

op deze site staat ALLES wat je moet weten. en ook om steigeren te leren :D
maar de basis is het allerbelangrijkste wat je pony moet kunnen (staat ook op die site)
kijk der maar ff op ;)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:20

Als je er zeker bent dat je het je pony wil leren, en dus al een hele goede basis hebt, dan kan je er aan gaan beginnen, ga lekker met je pony spelen en leer het hem vanuit het spelen! Op de nalanta site staat het goed uitgelegd :))

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:34

Ik sluit me ook aan bij VisibreTeam,
Ik heb een tijd terug ook mijn paard het steigeren "aangeleert" alleen omdat ik het wel gaaf vond voor fotos , had toen niks gedaan met basis oefeningen. Ik dacht dit kan vast geen kwaad, maar mijn paard ging hier zwaar misbruik van maken als hij iets niet wou begon die te steigeren ik maakte een verkeerde beweging begon hij te steigeren! heb dit toen toch maar afgeleert aangezien het erg gevaarlijk werd ! Nu zo"n half jaar geleden ben ik begonnen met de basis en andere oefeningen sinds 2 maanden doet hij het steigeren nu uitstekend en ook alleen als ik het comando geef!
Hier dus weer een voorbeeld dat je steigeren niet zomaar aan moet leren! begin met een goede basis.
Succes!

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:37

owja ook nog even dat het bij mij na een half jaar goed ging wilt niet zeggen dat dat bij jou ook zo is ! een half jaar vd en dan al steigeren liggen en de grotere kunsten eist veel tijd en gedult en zo ben ik gekomen waar ik nu sta.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:12

Je hebt nog lang niet de basis! Je kan ook altijd nog leuke kunsjtes aanleren, shaken ja knikken, flehmen, mooi staan,gapen,achterbeen optillen(hier meot ej wel mee uitkijken, sommige worden hier onzeker van en gana trappen of vinden dit neit fijn.) draaien, dat si ene rondje draaien maar voor blijvne staan achter draiien, of andersom. En er is zoveel te bedenken.knielen, kruipen,jambette terwijl hij/zij ene rondje draait.spaanse aps.begine erst hiermee voordat je grotere gevaarlijkeere kusnten doet.