Pony wil niet op een houten blok.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SUSANNEx

Pony wil niet op een houten blok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:55

Bokkers! <3
Ik ben met mijn pony al een tijd bezig met Vrijheidsdressuur, waaronder ook Op het blok.
Ik ben begonnen op een hele lage beton plaat van 20cm, waar ze het meteen op deed.
Nu doe ik het meestal op een boomstronk van 40cm.
Sinds een tijdje heb ik een goed, houten, stevig VD blok van ongeveer 40/45cm denk ik. Maar ze wil er gewoon echt niet op. Dan zet ik haar eerst op de boomstronk, beloon ik haar, loop ik naar het andere blok, zet ze haar ene been erop, verplaatst ze haar gewicht erop, maar nét voordat ze haar andere been neerzet, springt ze ervan af. Ik beloon dat gewicht verplaatsen natuurlijk heel goed, maar het verbeterd niet... Na ongeveer 2 weken heeft ze nog niet op dat blok gestaan..
Hebben jullie misschien tips hoe ze er wel op wil staan? Het is ècht een heel stevig blok, en valt niet om...
Groetjes! <3

tamary

Re: Pony wil niet op een houten blok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 01:36

Is de bovenkant antislip genoeg zodat haar hoef niet gaat glijden?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:32

Ik heb hetzelfde probleem gehad met Sita :j Toen ze er eindelijk wel 1 keer op stond, zag ik meteen dat het blok te klein was voor haar, en het wankelde een beetje. Haar hoeven moesten tegen elkaar aan staan om er op te kunnen blijven staan, en ze kon niet goed zien waar ze haar hoeven neerzette als ze wilde opstappen. Ik heb de meest brede boomstronk die ik kon vinden, maar is dus blijkbaar niet goed genoeg. Ik ga er nu een zelf maken met mn broer van aluminium. Voor mijn shetlander is het houten blok wel goed. Het is geen hoog blok, maar wel breed. Blijkbaar dus niet breed genoeg.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:40

Ik heb even snel een print screen gemaakt van een oud filmpje waar mijn blok in voorkomt.

Afbeelding

Voor mijn shetlander is dit blok goed genoeg, maar voor mijn haflinger toch echt te klein. Dit was de breedste die ik heb proberen te vinden. Mijn haflinger staat namelijk wel op blokken die groter zijn, en waar ze haar hoeven makkelijk op kwijt kan.

eleni_vdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:14

Nista_RX schreef:
Ik heb even snel een print screen gemaakt van een oud filmpje waar mijn blok in voorkomt.

[ Afbeelding ]

Voor mijn shetlander is dit blok goed genoeg, maar voor mijn haflinger toch echt te klein. Dit was de breedste die ik heb proberen te vinden. Mijn haflinger staat namelijk wel op blokken die groter zijn, en waar ze haar hoeven makkelijk op kwijt kan.

ha dat had ik ook met mijn shet. maar toen ik een grotere had wou mn andere er wel op en toen keek mn shet het af en ging toen ook. mis is dat ook een idee.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:53

tamary schreef:
Is de bovenkant antislip genoeg zodat haar hoef niet gaat glijden?

Nee, er zit geen antislip op... Maar dat zit op die boomstronk ook niet. :+ Maar kan er wel een keertje naar gaan kijken ja! Bedankt!

Nista_RX schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad met Sita :j Toen ze er eindelijk wel 1 keer op stond, zag ik meteen dat het blok te klein was voor haar, en het wankelde een beetje. Haar hoeven moesten tegen elkaar aan staan om er op te kunnen blijven staan, en ze kon niet goed zien waar ze haar hoeven neerzette als ze wilde opstappen. Ik heb de meest brede boomstronk die ik kon vinden, maar is dus blijkbaar niet goed genoeg. Ik ga er nu een zelf maken met mn broer van aluminium. Voor mijn shetlander is het houten blok wel goed. Het is geen hoog blok, maar wel breed. Blijkbaar dus niet breed genoeg.

Bedankt! Maar in heb zegmaar een gewoon houten blok laten maken, en hij is 60cm breed, en past er prima op. :)
Vol zekerheid wil ze erop gaan staan, maar net voor ze haar andere been erbij zet, bedenkt ze dat het toch niet wil/durft...

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:55

Nista_RX schreef:

[ Afbeelding ]

Ja, wij hebben ook heel erg veel van die blokken, maar daar krijg ik haar helemaal niet op. :') Maar die zijn idd wat klein, en staan bij haar ook nog best wel wankel.. Nu doe ik het zegmaar op een boomstronk die nog vast in de grond zit, dus geen kant op kan...

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:21

Geduld (:

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:50

Idd geduld

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:51

Oefenen, oefenen, en geduld !! (AA)

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:56

Dit had ik ook een keer.
Hij wilde wel op een lager blok maar op een ander hoger blok wilde hij niet.
Om een of andere reden lukte het uiteindelijk doordat ik het zelf langzaam voor deed.
Klinkt misschien raar, maar het heeft wel geholpen.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:01

Had ik ook met Rakisch!

Op een pallet staptw ze meteen op! ook dingen die hoger waren! maar het blok.. NEVVER!
Ik heb zelf 1 hoefje er opgezet zodat ze kon zien dat ze er op kon staan EN heb zolang gehad dat ze idd het gewicht zo ging zetten dat ze er op ging en dan sprong ze er weer af
Gewoon steeds herhalen
geef een beetje druk op het touw, lok dr met een snoepje naar voren, het komt vanzelf wel! :D