longeren, zo saai!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

longeren, zo saai!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 18:22

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die longeren zo gruwelijk saai vinden dat ze het amper doen.
Alle mensen bij mij op stal kunnen rustig een half uur tot drie kwartier longeren, en ik ben na vijf minuten al helemaal klaar ermee.
Het boeit me gewoon niet, vindt het saai, paard vindt het ook niet leuk.
Nu heb ik alles al geprobeerd, van les tot allerlei attributen maar ik vind het nog steeds een ramp.

Heeft iemand de goude tip om het wel leuk te maken? want voor mijn paard is longeren heel belangrijk, omdat hij te dik is en tijdelijk niet onder het zadel.

antje_vip

Re: longeren, zo saai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:23

Ik doe het ook niet, ik word er duizelig van.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:25

Moet het echt longeren zijn?

kohtje

Ik denk dat je nooit goed hebt leren longeren. Het is minstens zo leuk als rijden. Je kan vanaf de grond zo veel zien. Al eens met dubbele longe les gehad?

Murthul

Ik vind t juist heerlijk om mn paard lekker ontspannen te zien lopen/werken, zit regelmatig gebonden aan grondwerk wegens ziekte dus longeren komt veel voor bij mij..

Tips om t leuker te maken kan ik niet bedenken, variatie is voor mijn beestje heel erg nodig, anders let ie niet meer op, stap draf stilstaan galop en ga zo maar door. Ook is t voor mij een uitdaging te zorgen dat ie goed en ontspannen loopt (duurt bij mn paard altijd even)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:27

Ik snap eigenlijk niet wat je daar zo stom of niet leuk aan vind.

Ik vind het ook wel leuk.Net zo leuk als rijden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:29

Ik vond er ook nooit iets aan, maar nu ik het beter kan vind ik het ook gewoon een leuke training! Je kan er idd een hoop mee zien. En paard doet ook stinkend haar best ipv rondcrossen omdat ze er geen hol aan vond tijdje terug. Ik longeer regelmatig zonder tegenzin, vind het leuk :j

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:30

Ik vind longeren onwijs leuk, je kan alles zien aan zijn bewegingen wat je normaal gesproken alleen maar voelt. Ik kan met alleen kijken me al vermaken.
Echt tips om het voor jou leuker te maken heb ik niet echt. Doe je wel al veel verschillende oefeningen? stap-draf-galop, constant overgangen maken, iets verruimen en weer terug, balkje op de grond. Er zijn zo veel verschillende dingen om te doen. Probeer alles steeds te verbeteren, dan heb je ook wat te doen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:39

Als longeren saai is doe je imo iets fout.... longeren houdt namelijk niet in dat een paard alleen maar rondjes om je heen loopt en je verder niets doet ;) tenminste, als ik longeer ben ik veel bezig met overgangen en tempowisselingen waarbij ik constant moet letten op mijn eigen houding (ik longeer zonder zweep, vooral op lichaamstaal en stemhulpen), houd ik haar orenspel in de gaten om te kijken waar ze haar aandacht op gefocused heeft, corrigeren en belonen op precies het goede moment is ook een kunst, daarnaast kijk ik naar haar bewegingen, of ze in alle gangen zuiver loopt en wanneer ze haar achterhand beter onder haar lichaam plaatst en waar nog meer op getraind moet worden, etc etc.... Ik verveel me nooit :)

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:42

Ik longeer weinig.
Het nadeel is dat mijn paard bij longeren snel de stress in vliegt het is ook zo'n driftkikker.
Ik rij meer dan ik longeer.
Longeren is idd saai xD

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:43

Ik heb afgelopen week jaja al 3 keer gelongeert. Ik vind het echt heerlijk, bijna net zo leuk als rijden. Als ik erop zit hoor ik alleen maar hoe goed ze loopt en als ik longeer dan zie ik het ook een keer.
Ik zie zoveel verbeteringen die ze afgelopen tijd heeft gemaakt maar ook de leerpunten waar we aan moeten werken.
En aan de longe kan ik haar nog beter trainen omdat ik zie wat ze doet. OHZ voel ik wel wat ze doet maar kan ik er niet altijd de vinger op leggen en specifiek datgene trainen wat ik wil.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:46

ik weet wel iets om het leuker te maken, een beetje een uitdaging.

Je pony zo snel mogelijk laten reageren op stemhulpen! Dit heb ik vroeger ook gedaan, waardoor hij nu als ik draf zeg gelijk aandraaft, en bij galop gelijk aanspringt, ho is ho, stap is stap. Dit maakte het voor mij ook al veel leuker, zo kan je het ook een beetje een spelletje maken! En het voeld eeerg goed als je ziet dat je pony steeds sneller gaat reageren, ik kan hem nu helemaal los longeren en hij reageert overal op. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:10

Longeren kan zo ontzettend leuk zijn juist! Je kunt aan de lijn bijna evenveel als onder het zadel en dan zonder frustraties als je eigen lijf niet doet wat je wil. Een van mijn paarden kan behalve de gewone overgangen ook vanuit een middengalop naar galop op de plaats, hij maakt eenvoudige wissels en ik ben bezig met het changement te monteren op stemhulp. Allemaal aan de enkele longe, omdat ik met de dubbele longe niet zo handig ben. Daarnaast vind ik het heel leuk om te zien hoe ze hun lichaam anders gebruiken als je weer andere dingen vraagt, dan kun je globaal zien welke spieren je aanspreekt en of je je doel bereikt met wat je vraagt. Dat is met rijden toch een stuk anders.
Daarnaast vind ik het ook leuk om te prutsen met cavaletti, kleine hindernisjes en apart materiaal aan de longe.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:34

Ik vind het ook leuk!
Absoluut niet leuker dan rijden, maar ik sta niet te niksen en hem rond te slingeren,
ik doe of met de passoa of aan de dubbele lijnen en ben constant aan het kijken hoe en wat hij wanneer doet, of wat hij anders doet als ik hem iets wil laten verruimen of activer maken.
En daarbij veel tempowisselingen, aangaloperen, halthouden en weer aangaloperen, en dat moet dan allemaal in 1x! Dus ho is stilstaan, daar kan je zoiezo aan werken.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:40

Ik vind longeren zeker nuttig en echt niet saai.

Ik ben bezig met stap-draf-galop en dan ook tempo verhogen/verlagen. Verder zorgen dat ze niet op de voorhand gaat lopen, wel gaat ontspannen en op de grootst mogelijke cirkel blijft (wat met die rare koeien ernaast toch een uitdaging blijft). Genoeg om op te letten.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:41

Zo kan je zien hoe je paard nou eigenlijk loopt!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:16

Ik vind het heel leerzaam.
Als ik longeer kijk ik altijd hoe het paard loopt. Hoe hij de bewegingen maakt! Mooi joh!
Maar ieders eigen smaak. :=

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:17

Ja..

Ieder zijn eigen smaak..

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:19

Ik kan het ook nooit volhouden, maar als ik met longeren een hindernisje neerzet moet ik ineens opletten of ik niet al te lang bezig ben haha,

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:25

Longeren vind ik echt heerlijk! Ik in sommige gevallen zelfs leuker dan rijden. Mijn pony longeer ik op het moment vrijwel dagelijks.

Ik vind het ook gewoon geweldig om te zien. Als je dat paard ziet bewegen, ziet hoe hij op ieder klein singaal reageert en je leert na een tijdje ook precies welke signalen hij geeft om een bepaald iets aan te geven. Dat hij goed op aan het letten is of juist afgeleid, het lastig vindt of dat het voor hem juist een makkie is. Het is ook precies af te lezen als hij het niet snapt. Bij iedere verandering van oefening; tempo- of gangwisseling, stelling wisseling, recht uit, op de volte, zie je ook weer een ander spiergebruik. Als je rijdt voel je dat ook wel een beetje, maar om het te zien is toch weer heel anders. En het is preciezer te zien dan te voelen. Ik kan echt blijven kijken en dingen verzinnen om van hem te vragen of hem aan te leren.

Longeren hou ik met gemak een uur vol en mijn pony ook. Heerlijk zoals die blijft lopen en als ik hem zijn best zie doen. Hij zou zo een uur door blijven draven als ik hem dat zou vragen. Als ik erop zou zitten zou hij dat waarschijnlijk niet doen.

Tsja, hoe kan je het leuker maken? Ik ben van mening dat het vanzelf al leuk is. Hoe braver en 'makkelijker' het paard, hoe leuker. Heerlijk als een paard zo alles voor je doet! Zelf longeer ik trouwens meestal aan de dubbele, dan heb ik net wat meer te doen. Hoewel het natuurlijk heerlijk is als je van je paard hetzelfde voor elkaar krijgt aan de enkele longe als aan de dubbele.

Als ik jou was zou ik eens wat hulp vragen bij het longeren aan de dubbele longe. Zodra je dat eenmaal onder de knie hebt is het leuk om te doen. Ook voor je paard kan het een leuke afwisseling zijn. Lijkt mij voor het paard soms zelfs fijner dan met ruiter.

Wat cavaletti's laten lopen of een sprongetje opzetten kan ook leuk zijn om aan de longe te doen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:28

vind longeren geweldig om te doen :)
met touwtjes
slofteugel
pessoa
dubbele lijnen enz
kan het allemaal :D
ik doe het ook erg veel op mijn werk
vind het heel leuk ook om bij ieder paard de verschillen te zien in het bewegen de ene moet wat lager en langer een ander hoger en korter
je kunt ook goed zien wanneer ze ontspannen en je kunt ze er ZO goed mee trainen :)
soms longeer ik 9 paarden per dag :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:21

Ik vind longeren echt leuk om te doen, en mijn paard lijkt er in ieder geval ook echt lol in te hebben. Ik zet ze bijna altijd in de pessoa, en besteed veel aandacht aan hoe ze precies lopen. Op welk tempo, met welke stelling en buiging? Is de achterhand actief genoeg, reageert hij goed op kleine hulpen? Juist met het longeren zie ik zoveel in zijn beweging en de verbetering daarvan, dat ik er helemaal blij van wordt!

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:49

Ik ben longeren ook al meestal gauw zat.
Meestal na 15/20 minuten, zeker als het zo warm is als de afgelopen dagen haha.
Pony is dan ook sloom en ik ook dus dan hebben we het gauw gezien.

Je kan het wel leuker maken door balkjes neer te leggen of bijv. met bijzet te longeren.
Zo train je je pony ook op een betere manier.
Als je je paard goed longeert dan heb je daar als het goed is ook profijt van tijdens het rijden. :j

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:27

Ik vind longeren ook leuk.

Doe veel overgangen, leg soms wat balkjes neer, soms een klein sprongetje,
kijken hoe snel mijn paard reageert op mijn stem hulpen.

Maar inderdaad het leukste is je paard zich zien uitsloven aan de longe.
Het "Oh, wat heb ik een prachtig paard" penny gevoel komt dan vaak naar boven. <3

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:44

Om het leuker te maken: ga door de hele rijbak longeren. Je kunt eventueel ook balkjes neerleggen, voltes draaien en noem het maar op!

Ik vind longeren niet erg. Met mijn berijdpony longeer ik door de hele bak, vinden we beide veel leuker :j

Ik longeer vaak een kwartier tot 20 minuten. Dit verschilt, ik stem het af op haar 'gedrag'.
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 26-05-12 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt