[AR] aanpassen lamoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

aanpassen lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:47

Een paar weken geleden een nieuwe (2e hands ;) ) concourswagen gekocht, en daar gaan we nu aan sleutelen.
Dit is het beeld zoals het nu is:
Afbeelding

Strengen staan op zijn langst, staat dus nogal strak. Lamoen is ook te lang.
We gaan hem dus inkorten.

Nu zit ik te denken, als ik mijn lichtogen (heb veiligheidsogen) nu door het driehoekje zou doen, dan wil ik alweer 10cm aan ruimte op de strengen.
Lichtogen kunnen niet lager. Als we het lamoen nu "afzagen" tot pak m beet 5 cm voor de driehoeken (die hebben ongetwijfeld een naam ;) ) zou dat dan werken?
Vinden jullie dat ie nog verder moet zakken? Of zou alleen inkorten voldoende zijn? En als jullie vinden dat ie moet zakken, hoe zouden we dat dan het beste kunnen doen? (ik beschik over handige mannen ;) )

MarjaR

Re: aanpassen lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:02

Ik zou het lamoen niet afzagen, maar de uiteinden naar beneden ombuigen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 15:04

want?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:14

Als ik het goed zie kan je nog iets naar achteren toch ?
Dan kunnen je lichtogen mooi door de triangel en kun je gewoon de rest eraf zagen. Je hebt van die mooie afdekdopjes en klaar !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 15:22

Ik heb achter nog ruimte ja, alleen nu ging dat niet omdat de lichtogen voor de triangel zaten (tnx, weer wat geleerd ;) )

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:07

Geen idee of het een triangel heet hoor haha maar vond het wel een mooie benaming.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:25

stef schreef:
want?

Alles wat je eraf zaagt krijg je niet meer terug. Stel dat je in de toekomst om wat voor reden dan ook toch weer een langer lamoen zou willen kan dat dan niet meer.
En als je de uiteinden naar beneden ombuigt kunnen ze ook niet meer in de schouder prikken bij wendingen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:38

Gaaf concourswagentje trouwens! Staat érrug chique zo! :j

Die 'driehoeken/triangels', dat zijn de stophaken ;) Als je je lichtogen daar in zou vastmaken, kan het lamoen natuurlijk ook niet doorschieten.
Die had ik eerder ook op het lamoen van mijn oude wagen:
Afbeelding

Maar als je nou eens gewoon zo iets zou maken, dus gewoon ombuigen en een gesloten lamoen er van maken?
https://lh4.googleusercontent.com/-PCTX ... G_4156.JPG

Bijkomend voordeel; er steekt niets meer uit, lamoenoog blijft bij de schouder. Een 'normaal lamoen' steekt toch altijd wel iets uit, en dat is niet fijn werken in wendingen etc.
Op deze manier heeft je pony wel volledig de ruimte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 22:09

Vandaag gereden met de lichtingen door de stophaken heen. Werkt perfect! Gelijk m'n broek eraf gegooit ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:13

Ga je hem nog wel inkorten dan? want dat lijkt me wel hoognodig namelijk ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 22:17

Yup, dat gebeurt zaterdag, maar moest er ff mee rijden om te zien hoe of wat

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:58

is je concourswagen geremd,anders zou ik zeker met broek blijven rijden,anders rem je op het schoftje af en is niet de bedoeling.
ik zou ook de zweng aan de onderkant van het lamoen maken zo lopen de strengen mooi in een rechtelijn en niet omhoog
stef schreef:
Vandaag gereden met de lichtingen door de stophaken heen. Werkt perfect! Gelijk m'n broek eraf gegooit ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:42

Zweng aan de onderkant is misschien wel een idee ja, eens zien hoe dat precies zit en of dat niet al te ingewikkeld kan.
Rem heeft er ooit wel opgezeten, achter zit ie nog, maar hij zit niet meer aangesloten en heb ook de pedaal niet. Maar goed, als ik de broek er wel aan heb doet ie ook niks aangezien de broek dan enkel om de boom gewikkeld zit (geen ogen voor).
Op de schoft remmen valt reuze mee. natuurlijk remt hij op het schoftje, maar heb nu niet het idee dat dat zo'n verschrikkelijk punt is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:07

je kan er toch ogen aanlassen voor de broek,
stef schreef:
Zweng aan de onderkant is misschien wel een idee ja, eens zien hoe dat precies zit en of dat niet al te ingewikkeld kan.
Rem heeft er ooit wel opgezeten, achter zit ie nog, maar hij zit niet meer aangesloten en heb ook de pedaal niet. Maar goed, als ik de broek er wel aan heb doet ie ook niks aangezien de broek dan enkel om de boom gewikkeld zit (geen ogen voor).
Op de schoft remmen valt reuze mee. natuurlijk remt hij op het schoftje, maar heb nu niet het idee dat dat zo'n verschrikkelijk punt is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 16:01

kan, maar ik zie daar de noodzaak niet van in. Hackney's en tuigpaarden worden practisch allemaal zonder broek met ongeremde concourswagens gereden

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:46

stef schreef:
kan, maar ik zie daar de noodzaak niet van in. Hackney's en tuigpaarden worden practisch allemaal zonder broek met ongeremde concourswagens gereden

Dat klopt, echter worden deze op eenvlak veld gereden zonder heuvels/dalen/kruispunten en andere dingen waar je een rem voor nodig zou hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:34

En wie zegt dat ik niet op een vlak veld rij ? ;)