[AR] simpel en goedkoop tuigje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

simpel en goedkoop tuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:07

Mijn shetten hebben beweging nodig... zoals de meeste shetten in de zomer.
Voor nu sloof ik mij uit met wandelen, longeren, agility en ben zelfs begonnen met fietsen. Dat heeft op zich goed resultaat, maar met 4 paarden die training en beweging nodig hebben, is het nogal... uhhh... laat ik het zo stellen... waarschijnlijk ben ik degene die zich momenteel het meest uitslooft. :D
Niet slecht voor mij, maar ik zoek toch naar simpelere wegen...
Echt inspannen van de shet is destijds afgeraden omdat hij geen geweldige gangen heeft (lichte afwijking aan de gewrichten) maar veel beweging is juist goed en het lopen voor iets wat heel erg licht is, zou goed moeten kunnen.
Nu overwegen we om iets te bouwen wat een beetje het midden houdt tussen dit
http://www.youtube.com/watch?v=DqoVhMS9 ... re=related
en dit
http://www.youtube.com/watch?v=htgf1iVt ... re=related
Nou ja, mijn man wil dat dus bouwen (hij is zeer handig)

Nu heb ik dus bijpassende tuigjes nodig. Voorlopig niet eens om in te spannen, maar om hun te trainen. Billy is in het verleden al veel leeg gemend en heeft ook een aantal keer voor een sleetje gelopen, maar trulsa snapt er nog geen bal van en moet het dus leren.
Omdat het een volkomen verrassing is of ik ze werkelijk goed naast elkaar kan trainen (met tommy en billy ging dat wel, maar tommy is helaas vorig jaar overleden) zoek ik een heel simpel en goedkoop tuig. Natuurlijk niet iets wat meteen uit elkaar valt, maar iets wat voldoet om voorlopig leeg mee te mennen en later evt een zeer licht wagentje te trekken. Liefst ombouwbaar van enkel naar tweespan.
Hoofdzaak: Simpel, makkelijk aan te doen, goedkoop.
Wie heeft een goed idee?

capopjekop

Re: simpel en goedkoop tuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:11

Zelf heb ik het bertatuig op mijn shetten liggen, ik zocht ook een goedkoop tuigje om ze mee te beleren. Voor af en toe mennen volstaat het prima. Het valt wel vrij groot, ik moest gaten bijprikken voor mijn shetten van 96 cm. Verder heb je van die zwarte merkloze tuigen, die zijn ook erg fijn, tuig ziet er na jaren nog prima uit.

Je moet er wel op letten dat je riem waar je lichtogen aan zitten door het schoftje kan bewegen, want zo te zien ga je iets maken waar de druk net als bij een sulky werkt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:17

Leuk idee die wagentjes, maar lijkt mij helemaal niets.
Waarom kijk je niet naar een HCA sulky. die wegen geen drol, zijn makkelijk in balans te krijgen en niet stuk te krijgen. (wel even het rekje dichtmaken)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:10

capopjecop (pff hoop dat ik het goed schrijf... haha) Dan is Berta te groot voor mijn mini's vrees ik. Billy is maar rond de 75 cm en Trulsa wrs 80/85 cm (maar met een te groot lijf... het is een dwerggroei annex lilliputter shet). Zal ff verder bladeren... maar als mensen nog leuke adressen hebben...

Evelli... topic is geopend ivm vragen over het tuig. Wat ik erachter hang, is mijn eigen keuze :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:44

Dan had je dat minder naar voren moeten laten komen in je openingspost.

Maar goed :+
er zijn zoveel topics op bokt over tuigjes, dus zou als ik jou was de zoekfunctie eens gebruiken of de laatzte twee bladzijdes van AR even doorlopen.
En met combinatietuigjes kom je al in een hogere prijsklasse :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:17

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:39

Ik moet zelf ergens nog een tuigje hebbn liggen. Het is nog een prima tuigje om mee te slepen en te beleren. Voor de wagen zou ik het niet zo snel gebruiken. Ik heb het ook gebruikt om alleen maar mee te beleren :) Als je interesse hebt, PB je maar, dan kan ik eens kijken of ik het nog heb!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:02

Omdat er al heel veel topics zijn met informatie over allerlei soorten en maten tuigen, hier een slotje.