[AR] Welk tuig en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Welk tuig en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:21

Omdat mijn kleine monster over een jaartje 3 wordt, ben ik heel langzaam rond aan het kijken naar een mentuig. Niet om het al er op te leggen, maar om te weten aan welke prijs ik ga denken, om onderzoek te doen.
Ik heb voorheen bij mijn verzorgponys gemend met een goedkoop tuigje, en dat zorgde toch altijd voor ongemakken. Vandaar dat ik voor mijn Lars een kwalitatief goed tuigje wil hebben strakjes.

Mijn eisen: goede pasvorm, tot een euro of 300/400, tweedehands is misschien nog mooier omdat het dan al soepel gereden is. Stevig, soepel leer heeft absoluut de voorkeur. Het moet denk ik in maat minishet, of anders een kleine shet te krijgen zijn. Lars zal nu tegen de 90 cm aan zitten, groeit natuurlijk wel nog, maar hij is echt maar een fijn ding om te zien.

Dus brand los! Wat hebben jullie? Hoe bevalt het? Wat raden jullie aan etc?

Anoniem

Re: Welk tuig en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:24

Ik lees even mee :)
Ben voor mijn 3,5 jarige fjord op zoek voor een tuig en net als met zadels zie ik door de bomen het bos niet meer :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:31

Ik zou kijken voor een Ideal tuig als ik jou was (en Suze_) die zie je ook wel tweedehands :)
De mini-shet zal prima passen op je pony, ideal luxe marathon :) Zeer fijn tuig.

Zelf heb ik Zilco. Iets duurder en van kunststof, maar super fijn, soepel en hoef niet meer te poetsen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:32

Ik ben een beetje nostalgisch met leer... :+: :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:33

Hier idem ^^ heb voor mijn Shetlanders ooit een kunststof tuig gehaald omdat het leren echt niet veel soeps was, maar dat vond ik maar saai. :o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:33

Had ik ook hoor ;) maar werd het poetsen snel zat en wilde een combituig (enkel+tweespan) dus vandaar overgestapt naar kunststof :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:36

Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je werkelijk echt een héle hoop topics tegen.

Ideal luxe marathon is een erg fijn en kwalitatief goed tuig, zijn veel positieve reacties over.

Verder kan ik je deze ook aanraden:
http://www.marathonwagen.com/?p=product ... roduct=111

Aan te raden is toch 't liefst een tuig waarvan de essentiele onderdelen zoals bijv. de strengen met nylon versterkt zijn van binnen. Let op de stiksels en leerkwaliteit, en idd pasvorm. Beste kun je een tuig eerst eventjes in het echt goed bekijken en voelen, alvorens het te kopen. Want je kan het verschil vaak wel écht goed voelen hoor, tussen een goedkoop tuigje en een tuig van wat betere kwaliteit.

D-ringen aan het uiteinde van de strengen is ook wel handig, kan je met paniekhaken rijden zonder dat je je strengen eerst moet verbouwen. En, afhankelijk van wat voor lamoen je straks zal hebben is het ook aan te raden om te kiezen voor veiligheidslichtogen. Maar de meeste 'nieuwere' tuigen, ook de 2 hierboven, hebben dat wel.

Pluttersput schreef:
Hier idem ^^ heb voor mijn Shetlanders ooit een kunststof tuig gehaald omdat het leren echt niet veel soeps was, maar dat vond ik maar saai. :o

Echt kunststof of nylon? Kunststof is nl. vaak wel een stukje duurder.......... en nylon is vaak juist wat goedkoper. (en naar mijn mening minder mooi, maargoed, ieders z'n smaak).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:33

Wou net zeggen joyce...

Gebruik de zoekfunctie en je hebt úren en uren leesplezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:02

Heb je er ook van :j
Maar nieuwe extra ervaringen of ontwikkelingen vragen kan geen kwaad toch :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:12

Omdat hier al heel veel topics over zijn, hier een slotje.