[AR] Training met de sulky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leen86

Training met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 22:50

Hallo allemaal,

Deze week heerlijk getraind met de sulky. De pony is 9 jaar en is nu ongeveer 1 jaar beleerd. Ze is m.b.v. een professionele menner beleerd en het gaat op zich goed. We hebben echter 2 problemen:
- tijdens buitenritten is ze erg kijkerig en springt regelmatig opzij of loopt weg over de schouder als ze iets in de berm ziet. Ze is wel verkeersmak (trekkers, vrachtauto's, brommers e.d. geen probleem :) ). Maar ja, het bosje fluitekruid o.i.d. is erg verdacht! :+
- na zo'n 10 minuten rijden gaat ze haar hoofd scheef houden naar rechts. (wanneer ik veel voltes rij wordt dit minder, maar waar ligt het nu eigenlijk aan??)

De pony staat iets te ver van de wagen maar de bomen van de sulky zitten vast en kunnen niet meer ingekort worden.

Tips zijn welkom, tops ook ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:26

Een professionele instructeur die je paard heeft beleerd? Heeft diegene je niet geleerd hoe het tuig moet zitten?
Je broek hangt zo'n beetje onderste boven , van je schoftje word ik ook niet veel wijs en je borststuk mag wel een gaatje of 2 a 3 hoger. Jammer dat het je niet geleerd is hoe het moet zitten.

Dat kijkerige is wellicht een kwestie van uren maken of misschien eens zonder oogkleppen. Sommige paarden worden er kijkerig van omdat ze niet alles kunnen zien.
Het hoofd scheef houden kan een rijtechnisch probleem zijn (scheefheid en ik denk dat je daarvoor beter een instructeur kunt inschakelen, maar niet die ene die jou gezegd heeft dat het tuig zo goed zit) maar ook eventueel een tand/mond probleem. Bit misschien te groot/ te dik.

Bomen kun je wel laten inkorten door er een stuk af te laten halen en je lamoen ogen te verplaatsen.
Ik denk ook dat het beter is aangezien je wagen nu iets voor over helt en zo druk geeft op het schoftje.
Wellicht zij er wat bokkers die een adresje daarvoor weten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 05:41

Ik denk eerder dat het scheef houden van het hoofd vanuit jouw rechterhand komt, omdat je ook daar je zweep draagt. De zweep wordt wat zwaar na een tijdje en waarschijnlijk druk je meer met je rechterhand. Probeer op beide leidsels evenveel druk te houden.
Je kan thuis een mentoestel maken, door bijv over een ladder 2 leidsels te hangen met aan het uiteinde iets zwaars van gelijk gewicht: ik gebruik bijv. 2 bitten of zo. En dan op afstand te gaan zitten met een stoel en droog te gaan mennen. Aan de gewichten kan je dan zien of je zelf evenveel kracht houdt op beide leidsels, rechtuit, maar ook in de wendingen.

Die klepel voorop het hoofdstel kan je eraf halen, die wordt alleen bij meerspannen gebruikt om gelijke aftekeningen te simuleren. Nergens voor nodig in het enkelspan en je pony heeft al zoveel kuif.

De rest van je tuig staat hierboven al opschreven: vooral je borsttuig moet omhoog.

En kijkerig is niet vreemd: je paard moet jou leren te vertrouwen onderweg, nu je verder achter haar zit. Zelfvertrouwen opbouwen en je paard goed ondersteunen. Meer aanleuning nemen op de leidsels en begrenzen met de zweep zodat het paard niet uit kan wijken. Gewoon zelf goed sturen en anticiperen.

Vooral kilometers maken en veel menplezier.

bren

Re: Training met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:30

idd broek zit heel raar, stuk wat jij achter zn kont hebt hangen hoort op zn kont, en stuk wat op zn kont ligt hoort achter zn kont.hij zit op de rug (riem die naar het schoftje loopt/verbind) ook veels te los.
volgens mij mogen je strengen (door het veels te lange lamoen)ook een gat langer,je lichttoren hangen helemaal achter het schoftje.

en idd veel kilometers zoals de meiden hierboven al zeggen, maar ik zou eerst iemand met verstand van mentuig laten kijken hoe het tuig zit, word er voor je pony niet beter op zo.
veel plezier met het mennen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:48

Eens met het bovenstaande, alleen denk ik juist dat je strengen we korter moeten, waardoor de lichtogen op het schoftje komende liggen in plaats van erachter ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:04

Ga ook met de rest mee......... hoe het tuig hoort te liggen is bij jou wel op een ehm, hele aparte en originele wijze geïnterpreteerd. Maar dus totaal niet zoals het hoort. Idd broek, strengen en borsttuig.
Lamoen kan idd prima ingekort worden. Stuk eraf laten zagen en de ogen waar de broek aan moet even naar voren laten lassen, stophaken er ook afhalen en later er weer aan lassen. Pony staat echt te ver van de wagen.

Dan wil ik nog heel graag even een aanvulling geven:
Leen86 schreef:
Tijdens buitenritten is ze erg kijkerig en springt regelmatig opzij of loopt over de schouder weg als ze iets ziet in de berm

Dit dien je op te vangen met behulp van je menzweep. Dat is een héel belangrijk hulpmiddel bij het mennen (hopelijk heeft die 'professionele menner' dat nog wel uitgelegd....) want als ruiter heb je namelijk je zit en je benen, maar die mis je met het mennen. Als ze dan op zij springen omdat ze ergens van schrikken, kan je met je leidsels wel tegensturen maar dan gaan ze idd heel gemakkelijk over de buitenschouder wegvallen, en vaak werkt tegensturen dan juist alleen maar averechts.

Normaal gesproken heeft je pony geleerd bij het beleren om te wijken voor druk, en te wijken voor de zweep. De zweep is een essentieel onderdeel van je hulpen. Daarmee begrens je hem. Als hij schrikt van iets aan de linkerkant, en dus naar rechts springt/opzij valt over schouder, dan leg je de zweep rechts aan bij het schoftje, ongeveer bij de plek waar de benen v/d ruiter zitten, en/of geef je hem daar een tikje. Daarmee begrens je hem, en laat je hem weer 'wijken voor de zweep' naar links.
Dit is echter wel iets wat de pony eerst moet leren, dus dat moet eerst aan de hand op de grond e.d. geoefend worden.

Maar: ook al heeft jou pony dat geleerd, bij jou aanspanning heeft jou menzweep geen enkele nut. Pony staat namelijk zó ver van de wagen, dat je zweep véels te kort is. Je moet makkelijk met de top van je zweep en de slag bij de schouder en het schoftje van je pony kunnen komen. Daar kun jij nu nooit komen....

Zowiezo pony dus dichter op de wagen zetten, al denk ik dat je zweep dan nog aardig kort is. Kwestie van even uitproberen. Een lichtere zweep (die zijn wel ietsje duurder maar véel fijner) zal waarschijnlijk idd zoals Janouk ook al aanhaalde, je rechterhand ook meer goed doen dus ook de pony die z'n hoofd gaat kantelen.

Of er moet met de pony wellicht iets lichamelijks zijn (blokkade of iets) waardoor ze rechts gaat kantelen........

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:57

Pluttersput schreef:
Eens met het bovenstaande, alleen denk ik juist dat je strengen we korter moeten, waardoor de lichtogen op het schoftje komende liggen in plaats van erachter ;)

oeps foutje ze moeten idd korter.

Leen86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 22:02

Nou bedankt voor alle tips! Ik heb de broek goed gedaan :+ , het borsttuig iets naar boven, de strengen korter waardoor de lichtogen op het schoftje komen te liggen. En o ja, ik heb de klepel van het hoofdstel gehaald en doe haar voortaan een elastiekje in als we gaan mennen. Dan ziet ze iets meer.

De bomen krijg ik met geen mogelijkheid verder de buizen in dus misschien op den duur toch zagen en lassen. Maar daar moet ik eerst even een handig mannetje voor vinden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:33

Leen86 schreef:
Nou bedankt voor alle tips! Ik heb de broek goed gedaan :+ , het borsttuig iets naar boven, de strengen korter waardoor de lichtogen op het schoftje komen te liggen. En o ja, ik heb de klepel van het hoofdstel gehaald en doe haar voortaan een elastiekje in als we gaan mennen. Dan ziet ze iets meer.

De bomen krijg ik met geen mogelijkheid verder de buizen in dus misschien op den duur toch zagen en lassen. Maar daar moet ik eerst even een handig mannetje voor vinden.

+:)+ _/-\o_ goed werk!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:43

Leen86 schreef:

Krijg je ze wel uit de buizen ?
Want dan kan je een stuk vanaf de binnenkant wegsnijden. (vanaf de achterkant) hebben wij ook moeten doen voor mijn kleine shet.

Leen86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 08:35

Shayla schreef:
Leen86 schreef:

Krijg je ze wel uit de buizen ?
Want dan kan je een stuk vanaf de binnenkant wegsnijden. (vanaf de achterkant) hebben wij ook moeten doen voor mijn kleine shet.

En hoe krijg je ze dan weer terug? Want het gaat bepaald niet soepel. We moeten namelijk met een tang draaien om er beweging in te krijgen en dan gaan de bomen enkel een andere richting opstaan. De kar wordt er ook niet mooier op want door dat draaien met die tang beschadigd de verf of je knijpt er deuken in.
Stel dat ik ze er dan uit krijg, dan moet ik (nou ja, mijn man...) er volgens mij met een hamer om rammen om het weer in de buis te krijgen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:46

beetje kruipolie doet wonderen ;) erindoen even laten staan (zodat t overal tussenkomt en dan rustig draaien en trekken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:31

Als je ze er eenmaal uit hebt, idd kruipolie / WD40 spuiten in de stangen waar de bomen in gaan, en op de bomen zelf. En vervolgens schuif je hem er zo in. En krijg je hem er de volgende keer ook een stuk makkelijker weer uit.

Ik heb een marathonwagen met onafhankelijke, losse bomen die ook dmv schuifsysteem te verstellen zijn en hij heeft een tijdje op dezelfde stand gestaan, kreeg ik ook moeilijk los. Alleen heeft mijn lamoen gesloten ogen aan het uiteinde, dus heb ik een stuk hout gepakt, daaromheen een doek gewikkeld (ter bescherming v/d lak) en flink heen- en weer gedraaid, zo kreeg ik de bomen stukje voor stukje er uit.

Alles even mooi schoongemaakt, flink wat WD40 in de buizen én op de bomen gesmeerd, en ik kon ze heel soepeltjes er weer in schuiven. Alleen bij jou gaat het eruit krijgen wat lastiger, aangezien jij geen gesloten ogen hebt, dus ook minder houvast met 'wrikken' en draaien zeg maar.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:43

alles is al zo'n beetje gezegd. alleen, correct me of im wrong, heb je nou je strengen om het lamoen heen geslagen en vervolgens vast gemaakt? kan het niet goed zien, maar lijkt zo op de eerste foto.

verder wel een heel leuke pony/combi! geniet ervan!

Leen86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 17:08

newmom schreef:
alles is al zo'n beetje gezegd. alleen, correct me of im wrong, heb je nou je strengen om het lamoen heen geslagen en vervolgens vast gemaakt? kan het niet goed zien, maar lijkt zo op de eerste foto.

verder wel een heel leuke pony/combi! geniet ervan!

Nee hoor! De strengen gaan via de stengophouders naar de zweng. De broek zit natuurlijk wel vast aan de daarvoor bestemde ogen.