[AR] Roza bij de Zoetermeerse op de inloopdag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Roza bij de Zoetermeerse op de inloopdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:35

Gisteren weer naar de open inrijdag van de Zoetermeerse aanspanning geweest. Vorige jaar ook geweest en vond het toen al erg leuk, dit jaar vond ik het nog leuker!
Met weer een leuk en uitdagend parcours een gevulde waterbak en super mooi weer vond ik het een zeer geslaagde dag!

Ik heb het parcours eerst in stap verkent, daarna heb ik hem een keer in draf gereden en vervolgens nog met allebei mijn grooms (mijn zus en mijn vriend) een keer op "volle" snelheid. Was voor mijn vriend de eerst keer, maar hij deed het niet slecht al zeg ik het zelf, navigeerde me feilloos door het parcours en vond het zelf ook erg leuk om te doen!

Roza is 8 jaar en ik men nu ongeveer 3 jaar met haar, we zijn heel rustig aan begonnen en mennen voornamelijke gewoon lekker buiten. Afgelopen winter helemaal niet kunnen mennen vanwege een blessure maar nu weer helemaal terug!

Ga vanaf volgende week ook weer lekker lessen, want dressuurmatig zijn we er nog lang niet! Heb me ingeschreven voor de SGWM in de Vlietlanden dus ben erg benieuwd, vond dit een leuke oefening en heb weer genoten van mijn geweldige pony!

Ik weet dat Roza d'r mond af en toe open doet met het mennen en ik weet dat ze af en toe ineens met d'r hoofd gooit, dit doet ze als ik te scherp in kom met mijn hulpen, is dus mijn schuld en werk ik hard aan, ze is nogal gevoelig in d'r mondje....
In een van de filmpjes roep ik heel hard " Ja, wat wil je nou!!!" (of zoiets) Dat is tegen mijn groom en niet tegen de pony hoor haha. Verder hoor je op de achtergrond (vooral bij de waterbak) een hond piepen, janken en blaffen.... Ja... die is van mij, en gaat volgende keer ook niet meer mee, de aansteller!

Opbouwende kritiek is welkom, maar wees weel redelijk a.u.b.

Eerst wat foto's

1. Daar gaan we dan!
Afbeelding

2. Even verkennen
Afbeelding

3. En het zaagsel was ook niet eng :)
Afbeelding

4. De waterbak in zonder ook maar 1 seconde te twijfelen *TROTS*
Afbeelding

5. Om de ton heen draaien
Afbeelding

6. En met vriendlief achterop
Afbeelding

En dan de filmpjes:
Begon een beetje rottig hier maar later ging het beter
http://www.youtube.com/watch?v=itbyvncxYFI

De waterbak!
http://www.youtube.com/watch?v=1xXOOhvr28U

Hindernis 1,2,3 en 4 stonden dicht op elkaar... gevolg? Euhm... kijk zelf maar
http://www.youtube.com/watch?v=Qf6j5TroKHk

En nog een keer door de waterbak!
http://www.youtube.com/watch?v=4i_Hw7bbcZQ

Ik zeg, op naar de vlietlanden in de hobby klasse! Ik heb er zin in!

Poeltje

Re: Roza bij de Zoetermeerse op de inloopdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:40

Ziet er goed uit, leuke combinatie zijn jullie! Succes verder!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:36

Klinkt als een leuk dagje! En ziet er idd al aardig knap uit!

Pony is idd nog vrij onrustig met hoofd en mond. Vind dat je de leidsels ook wat lang hebt, waardoor je soms een soort van los-vast verbinding hebt. Daar reageren ze vaak ook gevoeliger op. Ik zou proberen je leidsels de volgende keer een stuk korter vast te pakken en dan net wat meer verbinding. Anders ga je idd soms nogal overhaast sturen waardoor de pony ineens een 'rukje' in haar mond krijgt.

Ik reed zelf eerder ook met te lange leidsels en dat reed voor mij en de pony ook niet fijn. Ik moest bovendien constant m'n leidsels verlengen en verkorten in de wendingen, waardoor ik heel onrustig ging sturen. 't leek net alsof ik een 4span aan het rijden was; die moeten altijd lussen leggen e.d. bij wendingen.

Nu heb ik ze een stuk korter vast en kan ik ook veel beter sturen. Pony reageert er ook veel fijner op, en ik hoef niet meer constant te verlengen en verkorten.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:21

Zijn erg gave foto's Cris!
Kan niet wachten om weer gezellig met jullie mee te gaan met de wedstrijdjes!
Helemaal een topteam zijn jullie ;)!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:57

@JoyCiej007, Wat je zegt klopt inderdaad! Ben er druk mee bezig maar ben vooral in de marathon heel bang om d'r tegen te houden en dan komt ze ook meteen heel erg terug in tempo. Maar is wel een puntje om weer verder aan te werken, want ik ben inderdaad steeds aan het verkorten en verlengen.

(ach, hebben we vast geoefend voor als we ooit 4span willen rijden haha)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:31

Gaaf hoor! Mooi tuig ook en stoere pony, alleen vind het tuig weer wat minder mooi bij de wagen maar ja kan niet alles he haha.

En wbt leidsels, ik moet ze in tweespan bijv juist wat langer laten, als ik ze korter pak reageren ze ineens niet meer fijn en niet scherp genoeg, 1 keer gedaan en net in de finale dacht eens proberen en ze schoten zo links ipv rechts. Daarna maar weer langer gelaten haha.
Bij de ene van het tweespan is dat ook zo in enkelspan, de ander juist weer wat korter nemen. Is dus gewoon ff uitproberen. :j Pony moet ook nog leren.

Succes verder! :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 09:52

@MelanieB, ik ben ook hard aan het sparen voor een andere wagen hoor, een met mooie bruine bekleding en dan creme wit ofzo.... Dure hobby, mennen hahaha