overgang van voetje geven naar jambette

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flora_horses

overgang van voetje geven naar jambette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:36

Ik ben eigenlijk voor de lol begonnen met het vragen van mijn paard zijn voetje.
ik doe niet specifiek aan vrijheidsdressuur, maar dat lijkt mij toch wel leuk om mee te beginnen.

Hij pakte het voetje geven wel goed op, want ik beloonde hem met wortels en daar doet hij een moord voor ;) hij tilt zijn beentje best wel hoog op, maar hij buigt zijn knie alleen maar zodat zijn hoefje tegen zijn borst aankomt zegmaar (ongeveer op de plek waar de singel zit)
Ik heb geprobeerd om zijn voetje steeds iets naar voren te vragen, d.m.v. aantikken met de zweep of gewoon letterlijk voorzichtig naar voren te trekken. en dat werkte ook niet... Mijn paard had echt iets van, ik til mijn voet toch op waarom krijg ik geen eten???
Hij kreeg soms een ingeving en dan gooide hij zijn voetje naar voren en toen heb ik hem uiteraard heel goed beloond (eten en klopjes), alleen om het nog een keer voor elkaar te krijgen lukt niet :(

oh ja, soms heeft hij geen zin in eten en dan kan ik tegen zijn voetje aantikken wat ik wil, maar dan laat hij hem gewoon stijf op de grond staan, dat is natuurlijk ook niet echt handig. En andersom ook! als hij honger heeft gaat hij zijn voetje optillen ;) dat negeer ik maar anders word het zo'n schooier.

Kortom, ik wil graag van voetje geven langzaam over laten gaan in jambette, alleen dit lukt mij niet.
heeft iemand misschien tips of een stappenplan waarmee ik het voor elkaar kan krijgen?

NikkivanOlst

Re: overgang van voetje geven naar jambette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:37

Gewoon doorgaan met doorvragen met de zweep :)
Het komt vanzelf :j
Niet vastpakken en naar voren trekken.
Je kunt wel vanaf de zijkant in de schouderholte of in de knie holte een beetje druk zetten met je zweepknop :j
Probeer met een clicker te werken, dan kun je exact timen op het naar voren uitslaan :)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:41

oke thanks voor de tips!

dus ik moet nog meer geduld hebben ;)
maar als hij zijn voet optilt op de verkeerde manier, mag ik hem dan ook belonen of kan ik dat alleen doen als hij zijn voetje naar voren gooit? (en dat dan in combinatie met de clicker)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:17

gewoon doorvragen en niet belonen :)
Zodra het voetje maar 1 centimeter naar voren gaan, gelijk clicken, blij zijn en belonen :j

Denk in hele kleine stapjes :j

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 09:22

nou ik heb gisteren een uur geoefend in de bak en na 3 kwartier deed hij zijn voetje 3 cm naar voren ;)
haha ik helemaal blij! nu ga ik nog meer oefenen en hopen dat hij zijn voetje nog verder naar voren doet!

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:13

De kunst is het vaak maar toch eventjes te doen, anders gaat het vervelen en doet hij het niet ;)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:44

ik heb niet een uur lang zijn voetje gevraagd als je dat misschien denkt ;) gewoon los in de bak, beetje rennen, over balkje springen enz, en tussendoor zijn voetje vragen.
en idd als ik iets te enthousiast word met oefenen loopt ie gewoon weg, hij negeerd zelfs eten wat ik voor zijn neus hou ;) hij geeft het dus duidelijk aan als hij geen zin meer heeft

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:55

Zijn voetje naar voren doen met je hand werkt meestal wel, na een tijdje hebben ze dan door dat ze hun voetje moeten strekken inplaats van krom. Ook moet je goed timen en clicken op het juiste moment

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:23

taarss schreef:
Zijn voetje naar voren doen met je hand werkt meestal wel, na een tijdje hebben ze dan door dat ze hun voetje moeten strekken inplaats van krom. Ook moet je goed timen en clicken op het juiste moment

En dat is niet echt heel veilig.
Je paard leert dan als jij aan zn voet zit dat hij hem mag uitslaan. Als jij gaat bukken om die voet op te tillen kun je hem in je gezicht krijgen :)