wanneer een jong paard de eerste maal aan de bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

wanneer een jong paard de eerste maal aan de bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 10:43

Titel is niet helemaal duidelijk, maargoed.

ik ben nu bezig mijn driejarige op te leren, paard staat 24/7 in de weide met haar vriendinnetje, is heel haar leven dagelijks in de hand geweest (lees: aaitje voor het voeren, eens per week eens uit de weide geplukt om eens te poetsen/wandelen/"schriktraining") en is heel mak, heel leergierig.
we zijn nu rustig aan beginnen longeren, ondertussen kan ze op commando stappen en rustig draven op beide handen, en komt de galop ook (bied ze zelf aan door spontaan aan te springen en op de cirkel et galopperen)
momenteel "oefenen" we enkel op het aanspringen, en vraag ik nog niet om langer dan een halve cirkel te galopperen, maar dit bied ze wel zelf aan. doet dit dan ook op een rustig en beheerst tempo.
we zijn ook gestart met de lange lijnen, zodat ze teugeldruk leert kennen.

enerzijds neig ik er nu aan om ze aan de longe aan de bijzet te zetten, om druk te leren apprecieren (bijzet = touwtjes die van de singel naar het bit naar de singel gaan, uiteraard niet te strak)
echter ben ik zelf nooit zon fanaat geweest van longeren, en ook niet met bijzet, dus heb ik eigenlijk niet echt veel zin om ze vast te knopen.

wat denkt bokt, is het nodig om een jong paard vooraleer je eropgaat te longeren aan de bijzet, of kan deze stap achterwege gelaten worden?

Jessix

Re: wanneer een jong paard de eerste maal aan de bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:46

Ik heb dat nog nooit gebruikt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:47

Als je ook bezig bent met lange lijnen zou ik haar eerder aan een dubbele longe doen dan met touwtjes. Daar al aan gedacht?
Ik vind het grote nadeel van longeren met iets dat vast zit dat je zelf zo weinig invloed hebt. Je kan ze tussendoor niet even uitschuiven of even iets meer erbij pakken zonder dat je de boel anders moet knopen. Daarom longeer ik zelf heel graag met een dubbele longe, je kan gewoon veel meer en zeker bij zo'n jong paard kan je uitschuiven, wat meer erbij pakken, je kan uiteindelijk net zo rijden als dat je onder het zadel ook doet. Dus dan zal het in haar mond niet ineens anders gaan voelen als je erop zit dan wanneer je ernaast staat. En als je toch met lange lijnen bezig bent lijkt mij de dubbele longe iets heel moois :)

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:48

Ik zou het zelf niet doen. Ik begrijp uit je verhaal dat ze teugeldruk of iets dergelijk in principe nog niet kent?
Ik zou veel te bang zijn dat ze niet goed reageert op de druk die ze krijgt, ze vervolgens in paniek raakt maar jij de druk niet kunt verminderen omdat ze bijgezet is.
Ik zou er zelf voor kiezen haar langzaam aan te laten wennen aan teugeldruk, want als jij zelf de teugels vast hebt, kun je ze ook weer losser laten wanneer ze in paniek raakt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 10:52

teugeldruk kent ze eigenlijk wel hoor, ze is een bitje gewend, en is al enkele keren aan de lange lijnen geweest.

een dubbele longe heb ik ook al aan zitten denken, maar ik heb een beetje schrik dat ik er zelf nog niet handig genoeg voor ben :D (heb dit zelf nog nooit echt veel gedaan, omdat ik eigenlijk een hekel heb aan longeren), en ik heb schrik dat ik verkeerde dingen zal doen, vandaar.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:55

Ik zou beginnen met elastiek kijken hoe ze reageerd ben er zelf gister mee begonnen doe ik paar dagen tot hij het principe snapt en dan doe ik touwtjes of dubbele longe. Ben niet zon fan van vaste bijzet mijn paarden reageren er baak extreem op en daarnaast bereik ik er niet mee wat ik met dubbele wel kan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:58

Topidee! Tenminste als je haar, voordat je er ooit op gezeten hebt, al wil leren dat ze het bit kan ontwijken door achter de teugel te kruipen...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:01

@duhelo: als je bang bent dat je iets verkeerd doet kan je natuurlijk prima iemand erbij nemen die er ervaring mee heeft en verstand van. Ik weet niet of je teovallig iemand in de buurt hebt maar een kennis van mij is gediplomeerd en als ik er niet uit kom dan helpt ze me even. Ideaal is dat! Kan er ook niks mis gaan en het is uiteindelijk heel simpel dus je hebt het binnen de kortste keren wel door. Je moet er gewoon even handigheid in hebben. Maar het verschilt niet veel van lange lijnen lijkt mij.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:04

Eirikur ik weet niet tegen wie je het hebt maar sarcastische opmerkingen maken en vervolgens zelf nergens mee komen, reageer dan niet ;)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:06

Eirikur schreef:
Topidee! Tenminste als je haar, voordat je er ooit op gezeten hebt, al wil leren dat ze het bit kan ontwijken door achter de teugel te kruipen...

Liever achter de teugel dan zo'n heerlijke giraffe-kop

Hoe dan ook vind ik het een prima plan wat je hebt, gewoon bijzetje omdoen en goed voorwaarts houden, succes :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:18

superlise schreef:
Eirikur schreef:

Liever achter de teugel dan zo'n heerlijke giraffe-kop

Hoe dan ook vind ik het een prima plan wat je hebt, gewoon bijzetje omdoen en goed voorwaarts houden, succes :)

Zo'n 'heerlijke giraffe-kop' doet een paard ook alleen maar om zelf weer in balans te komen. Dus leer 'm eerst eens op eigen benen te lopen. Juist door bij te zetten ga je een paard creeeren dat ofwel gaat hangen in de teugel ofwel er tegen in gaat werken (en onderhals krijgt die hij vervolgens weer prima kan gebruiken bij de giraffe look..) cirkeltje rond.. Snap echt niet dat mensen die kop zo graag omlaag zien.. Uiteindelijk gaat het paard daar zelf wel lopen zodra hij in balans is. Geef ze dan ook de tijd om die balans te vinden en kracht te krijgen..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:34

Ansie niet mee eens. Je kan met goed longeren zoveel meer bereiken dan een gemiddelde ruiter kan als hij erop zit.
Zeker met jonge paarden ideale manier om sterkere rug re krijgen zonder belasting.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:36

colette_007 schreef:
Ansie niet mee eens. Je kan met goed longeren zoveel meer bereiken dan een gemiddelde ruiter kan als hij erop zit.
Zeker met jonge paarden ideale manier om sterkere rug re krijgen zonder belasting.

Dat klopt, met GOED longeren. Ik zeg ook niet dat longeren niet goed is, is alleen met bijzet longeren goed dan?

Kan prima zonder, als je maar weet wat je doet.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 20-05-12 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:38

Paard leert prima op eigen benen lopen in de houding met kop omlaag, is niks nuttig aan om een paard eerst als giraf te leren lopen en dat goed te vinden en vervolgens aan zijn kop gaan plukken omdat ie dan opeens naar beneden moet.

En ja met bijzet longeren valt bij mij onder goed, ik heb nog geen paard gezien die er geen baat bij heeft gehad.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:42

En ik zeg ook niet dat hij eerst als een giraf moet lopen (en al helemaal niet dat je er daarna op gaat zitten en vervolgens de kop naar beneden trekt, helaas gebeurt dat wel). Als je het op een goede manier opbouwt zal hij dat niet zo snel doen. Hij zal het voornamelijk doen als hij op zoek is naar balans. Dus als je op een goede manier traint, bijv. eerst aan de hand en dan uitbouwen naar grotere cirkel op de longe waarbij hij zijn zelfhouding behoudt, dan hoeft er geen giraf te ontstaan. Maar ja, dat kost wel wat tijd..

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:48

wat ook een hele mooie methode is , is het ConCord, heeft geen 1 vast punt en je kan zelf inwerken tijdens het longeren, het paard leert met druk om te gaan en kan op deze manier aan de teugel leren lopen,

het activeerd de buik spieren en brengt het hoofd naar beneden en de rug en halsspieren ontspannen,

het hoofd word niet naar beneden gehouden door touwtjes of iets wat vast zit en meteen in zijn mond zit als hij zijn hoofd omhoog brengt, het werkt namelijk in op 3 punten, de buik, achter de oren en in de mond, het is nooit of achter de oren of alleen de mond of de buik, maar altijd samen.

ik zelf vind het een prachtige methode, en erg vriendelijk, vrijwel ieder paard loopt er fijn op, ik longeer er zelf ook mee en ben er helemaal weg van :)

je kan ook eens een kijkje nemen op de site ;)

http://www.miekeverdonk.com

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:50

Kun je je goede manier dan nog eens uitleggen, ik snap niet helemaal hoe je je paard zou moeten trainen aan de hand en dan op de cirkel en vervolgens niet als giraf gaat lopen als je erop gaat zitten?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:03

Dan moet je ook verder terug gaan naar de anatomie van een paard, hoe beweegt hij, wat kan je wel vragen, wat niet. Hoe plaatst hij zijn benen onder het lichaam. Naar welke kant is hij van nature gebogen, wat is zijn stuwende achterbeen, wat is zijn dragende achterbeen (dus ook op welk voorbeen valt hij het meest, links of rechts). Pas als je die informatie van je paard hebt, kan je op een goede manier aan het werk gaan, dan weet je op welke punten je het meest moet corrigeren. Aan de hand kan je werken aan de lengtebuiging, leer hem om onder te treden met het binnenachterbeen, dit is meteen krachttraining voor dat achterbeen. Pas als je aan de hand minder hoeft te corrigeren (bijv. buitenteugel los kan laten en paard valt dan niet meer over de schouder) dan kan je de volte uitbouwen naar het longeren toe. In eerste instantie in stap. Het kan zijn dat als je je paard aan laat draven, hij wel het hoofd omhoog doet, dit is zoeken naar balans. Laat hem even zoeken, ook dat komt goed. Dit krijg je idd ook weer als je er op zit. Het paard zal dan opnieuw moeten zoeken naar juiste balans met ruitergewicht. Ook dan is het niet anders dan corrigeren als je er op zit, niet terugwerken maar schouders plaatsen en achterbeen er onder (dat is inmiddels door het werk aan de hand en longeren sterker geworden) en dan gaat het paard vanzelf nageven. Alles draait om balans en dragen door de achterhand (ik bedoel dus geen stuwend achterbeen, heeft dus niets met opvoeren van tempo te maken). Pas dan kan een paard echt nageven (vanuit zichzelf en niet door dwang). Verder kan ik het niet uitleggen zo via internet..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:14

Oke bijzonder, nog nooit iemand een paard zien beleren door er eerst naast te gaan lopen. Maar als het voor jou werkt prima, ik geloof er alleen niet in. Net als de zin ''dus op welk voorbeen valt hij het meest'' dan zou er bij mij al iets mis gaan want als een paard op het eene been meer valt dan op de andere loopt hij niet rad.. En een stuwend achterbeen en één dragend achterbeen gaan er bij mij ook niet in, tuurlijk 1 kant in sterker maar dat zou je in dat basiswerk echt niet tegen mogen komen want als dat al te zien is in simpel stap-draf-galop loopt hij bij mij zó slecht dat ik er al niet verder mee zou gaan trainen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:19

Ok dan kom je dus met geen enkel paard toe aan het trainen. Zoals ik al schreef; het paard is van NATURE scheef en net als wij links of rechts 'handig'. Daar valt niets aan te willen snappen. Daar moet je met trainen rekening mee houden. Ik denk dus ook dat je je oog daar op moet trainen om dat te kunnen zien. Als je daar geen tijd in steekt dan houdt het op.. Jammer dat je het zo oppakt, kortzichtig eigenlijk..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:38

dubbele longe eerst droog oefenen met een collega/loodjes of stal maatje dan zie je het effect en uitwerking ervan (dit is heel belangrijk!).....en maak het voor je zelf iets makkelijker door er eerst schuin achter te gaan lopen als dat goed gaat kun jij iets meer naar binnen en gooi je de buitenste lijn over de bips van je paardje en is het de bedoeling dat je je paard op de hoefslag houd gebruik misschien een iets kortere zweep (een met een korter touwtje aan 't eind) in het begin dat maakt het voor jezelf makkelijker raak je wat minder snel in de knoop en je paard goed voorwaards houden dan kom je ook minder snel in de knoop! heb je er dan nog geen vertrouwen in dan moet je indd even om je heen kijken en vragen of iemand je kan helpen met het longeren!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:41

-> GVL

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 19:14

vooreerst:
dit is paardlief de derde maal ofzo aan de longe. ze komt zelf eigenlijk al heel spontaan stofzuigen, en loopt al vrij in balans.
MAAR, totnutoe heb ik eigenlijk enkel gewerkt op netjes stappen en draven op commando, en eens een pasje opzij of achteruit. aan de lange leidsels zijn we nu pas aan het punt dat ze aanstapt op commando, halthoud op commando, en een bocht naar links of rechts neemt (vooral naar rechts is moeilijk voor haar, maar ik denk dat het vooral komt omdat ze dan van mij wegdraait zeg maar, ze kruipt het liefst in mijn jaszak nl)
Afbeelding
Afbeelding

colette_oo7: een elastiek vind ik op zich geen slecht idee, maar ik heb vooral het probleem dat de elastiek voor mijn paarden veels te kort is (grote trekpaarden), en als die eenmaal doorhebben dat ze erin kunnen hangen, ik een groot probleem heb :D

Eirikur: het achter de teugel kruipen ben ik niet zo bang voor, goed vooruit rijden lost dit vrij simpel ook (haar moeder loopt het liefst LDR,vandaar), ik ben eerder bang dat ze het wel makkelijk vind om in die elastiek te hangen.

@Ilsemarie: hulp komt er zeker tijdens het inrijden, echter hier in westvlaanderen zitten er maar weinig goede grondwerkers (en als ze er al zijn zijn ze voor mij onbetaalbaar). het is hier nogal de oude mentaliteit (gooi er een zadel en een bit op, knoop ze aan de longe, laat ze uitbokken, en kruip er dan zelf op)

kwestie van hoofdhouding, dat maakt mij eigenlijk niet uit waar dat hoofd is, dat komt later wel. Maar ik wil wel dat ze in alledrie de gangen stabiel is voor ik erop kruip, én dat ze wel min of meer nageeft/wijkt voor druk.
daarvoor wil ik eigenlijk werken met touwtjes, om haar ook een beetje aan te leren dat een bepaalde druk, die druk is en blijft, en dat zij eigenlijk moet wijken ervoor. (wat aan de hand niet altijd lukt daar ze simpelweg sterker is :D)
uiteraard is het niet de bedoeling om dat hoofd vast te knopen, dat is niet hoe ik werk.
Maar de vraag is dus vooral: op welk punt in de training doe je dit?
(voor er een ruiter bijkomt, als er al een ruiter opgezeten heeft, of enkel als je bv tegen problemen aanloopt oid?)

gossa4ever: concord heb ik nog geprobeerd (nouja, hetzelfde systeem, maar voor het beestje een naam had) bij mijn oudere merrie. paard stond na een halve cirkel op haar achterbenen en vol in de staking (terwijl ze anders niet zo vlug staakt, en al zéker niet steigert! )
bleek dat dat ding bij iedere pas door de beweging van de voorbenen in haar mond rukte, en druk op de rug gaf dat ze duidelijk niét leuk vond.
(en hij stond zeker niet strak)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:39

Als ik het zo zie op de foto's valt ze voorover. Denk dat je je moet focussen om de achterbenen sterker te maken ofwel meer gewicht te laten dragen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:00

ze loopt idd graag op de voorhand, ze is ook zo gebouwd (trekpaard), en is ook nog altijd aan het groeien, dus die kont staat nog altijd ietwat hoger :D
zoals ook gezegd werk ik nog niet echt aan conditie of houding oid, maar longeer ik 1-2 maal per week een 10 tal minuutjes, simpelweg een paar overgangetjes stap-draf, en reageren op stem, that's it
paard is ook pas krap 3, vandaar dat ik ze uiteraard niet wil overhaasten.
ook tevens de reden waarom ik er liever opkruip ipv veel te longeren en ze zo sterker te maken, omdat ik wel geloof dat longeren nefast kan zijn voor de benen.
doel is dus om eerst stem en wijken voor druk te bevestigen, ze dan onder het zadel in stap en draf kan zetten, en vooral terug kan nemen, en deze zomer gewoon wat km's buiten te doen.
volgende winter gaat ze dan wss bij mijn oudere merrie en een paar veulens nog terug een paar maand de weide op, om ze dan volgende zomer wat meer in het dressuurwerk te zetten.