[AR] Werkwillige mini shetlander aanspannen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Werkwillige mini shetlander aanspannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 11:52

Hallo.

Mijn 6 jarige mini shetlander is op haar 3e onder het zadel beleerd en heeft altijd haar rondje kunnen lopen toen ze destijds bereden is. Voorheen met bit, maar bitloos was ook geen probleem. Pony is 99% verkeersmak, en vind enkel voertuigen met landbouwmachines eraan nog wat spannend, maar veel reageert ze er niet op. Nu word ze al een jaar of 2 niet meer gereden (ik laat er in principe niemand meer op) en wandel/zwem/fiets ik met haar, longeer haar of doen we aan vd. Pony reageert pérfect op stem en is erg werkwillig, maar ze begint zich te vervelen omdat ze haast 'altijd' hetzelfde doet. Mogelijkheid om met de trailer weg te gaan is er, maar doe ik liever niet ivm dat andere pony dan een hele dag alleen staat en die kan niet mee. (niet benaderbaar)

Nu wil ik haar gaan beleren (evt met professionele hulp) voor de sulky. Ik weet zeker dat je haar er in principe zo voor kan zetten en weg kan rijden, maar zo wil ik het niet doen. Een goeie basis lijkt mij een goed begin. Nu moet er eerst een sulky worden aangeschaft en gaan we daarna kijken of ons tuigje haar past, anders schaf ik een nieuw tuigje voor haar aan, maar dit wil ik pas doen als ik weet dat ze voor de sulky kan. Mijn droomsulky is dan toch wel echt de HCA-sulky, maar het prijskaartje dat er aan hangt is behoorlijk boven mijn budget, en ik begin liever met iets goedkopers om evt daarna beter spul aan te schaffen. De grootste reden dat ik een sulky aan wil schaffen is dat ze te veel te dik is en hierdoor een ontzettend slome en luie pony is geworden. Toen zij nog gereden werd en ze meer beweging kreeg was ze behoorlijk bespierd en had ze ook echt zin om te werken, nu is ze na een paar rondjes draf al bijna buiten adem, niet gezond dus. De sulky lijkt mij een goed begin om haar weer flink aan het werk te zetten en het lijkt me ook leuker voor mijzelf, aangezien ik de meeste dingen al met haar heb gedaan en het niet echt meer een uitdaging vind.
Het gaat hier om een mini-shet van 85cm, wat ontzettend leergierig is en liever hard werkt dan met kleine kindjes rondjes stapt.

Nu komt de vraag, hoe zouden jullie haar beleren? En nee, dat betekent niet dat ik in mijn eentje wat ga aankloten. Maar ik bedoel meer dat ik nu een omschrijving heb gegeven over hoe mijn pony is en hoe jullie het aan zouden pakken? En wat (buiten een HCA-sulky om, helaas) een fijne sulky is om lange ritten mee te maken, want dat hoop ik ooit te kunnen gaan doen. Ik wil haar waarschijnlijk gaan beleren zonder oogkleppen, omdat ik vind dat zij het niet nodig heeft en ik het een fijner idee vind dat ze gewoon kan zien wat er naast haar gebeurt, maar hier ben ik nog niet zeker van. Ik heb nu een bod gedaan op een hele simpele houten sulky met dikke banden waar ik haar over een paar weken/maanden voor hoop te spannen. Ik heb alleen nog geen goedkoop (en degelijk) tuig gevonden, ik dacht zelf aan een tuig van kunststof omdat deze lichter zijn. Maar Ideal vind ik ook mooie tuigjes en heb ik al veel positieve reacties over gehoord, al zijn deze wel wat prijziger maar naar mijn idee kwalitatief wel goed.
Ik weet dat hier veel topics over draaien, maar ik vraag hier meer om specifieke tips of opmerkingen aan de hand van dit verhaal en mijn omschrijving over mijn pony, ik hoop dat er iemand is die mij hier het een en ander over kan vertellen.

Kim als 2.5 jarige.
http://3.media.hyves-static.net/4894318 ... 31818.jpeg

In de winter.
http://6.media.hyves-static.net/8149184 ... 18469.jpeg

In de zomer in het water. (toen ze net ontzetten dik werd)
http://4.media.hyves-static.net/1077699 ... 99179.jpeg

Tijdens het wandelen.
Afbeelding

Kim in het geheel.
Afbeelding

En met mij samen (2011). :)
http://7.media.hyves-static.net/1377745 ... 45030.jpeg
Laatst bijgewerkt door Gem op 19-05-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 foto's zichtbaar, rest in link

horlynnses

Re: Werkwillige mini shetlander aanspannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:57

heb je je koetsiersbewijs en weet je zelf hoe je moet mennen

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 11:58

Ik heb mijn koetsierbewijs niet en weet zo ongeveer wel hoe ik moet mennen ja. Maar hier wil ik waarschijnlijk voor gaan lessen en daarom ga ik haar ook niet in mijn eentje beleren. :)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:02

Heb je haar al aan de langelijnen/teugel? Lijkt me een goede basis om mee te beginnen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 12:04

Ja, dat heeft ze vooral met een vriendin veel gedaan. :j
Ik heb het ook met haar gedaan, maar heeft een tijdje stil gelegen omdat ik toen meer aan de wandel was met haar, maar ik wil het wel weer gaan oppakken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:11

Ik zou opzoek gaan naar een 2e hands ideal tuigje. Die kan je voor een leuk prijsje vaak wel krijgen en kan je nog jaren plezier van hebben. Kunststof tuigen (zilco, eurotech van ideal, kieffer) zijn vaak een stuk duurder dan leren tuigen. Nylon tuigen wel goedkoper, maar vaak is de pasvorm daar niet fijn van, is niet aan te passen zonder dat het gaat rafelen en word snel lelijk.

HCA is een aandader, rij er zelf ook mee. Ook de sulky van Cavalier is zeker een aanrader, maar die is weer iets duurder. Ik heb zelf ook met een (oud model) Cavalettie gereden en vond dat echt een drama (kwa comfort en kwaliteit).

Zelf je koetsiersbewijs halen is een heel goed begin. En daarbij je pony weg brengen of op locatie samen met een instructeur betuigen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 12:15

Mocht het tuigje dat wij nu hebben (van een andere, iets grotere pony geweest) niet passen dan ga ik denk ik kijken voor een Ideal tuigje. :)
De sulky van Cavalier heb ik ookal naar gekeken en ookal verschillende reacties op gedaan, dus dat is afwachten. (ook of wij hem wel op kunnen halen)
Pony kan zoiezo niet weggebracht worden maar een instructeur op locatie laten komen is inderdaad een goeie, daar ga ik dan ook naar kijken.
Ik wil vooral zelf beginnen zodat ze er een beetje klaar voor is, en natuurlijk aan een sulky en tuigje komen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:54

Ik bedoelde in mijn vorige post de Cavaletti waarop ik al meerdere reacties had gedaan, niet de Cavalier.

Inmiddels heb ik al 3 (2e hands) sulky's op het oog dus dat word afwachten op een reactie. :)
3 Juni op equitana Open Air kijken voor een tuigje, en anders heb ik al een advertentie gezien op de boktmarkt.
Heb ook het langelijnen weer opgepakt met der en dat doet ze nogsteeds netjes. :)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:04

Leuke pony lijkt mij.
Maar voor je haar voor de kar zet zou ik als ik jou was zelf eerst gaan leren mennen en onder tussen haar conditie gaan verbeteren.
Met zo'n overgewicht is het geen pretje om ook nog eens een karretje te moeten trekken.

Als je je pony met oogkleppen betuigt is het alleen maar makkelijker als je er ooit een tweespan mee wilt vormen.
Juist als ze zo goed op je stem reageert zou ik daar gebruik van maken en gewoon met kleppen op leren.
Maar goed,over wel of niet oogkleppen zijn er al =tig topics over.

Hoe los je her op met de andere pony als je met je shet gaat mennen?
Die staat dan toch ook alleen?
Laatst bijgewerkt door Pien28 op 27-05-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 23:08

Ben inderdaad al aan het kijken waar ik ergens mijn menbrevet/koetsierbewijs kan halen.
En daar heb je wel gelijk in :j ben de draad nu ook weer aan het oppakken met haar kwa beweging en conditie training.

Ik kan in principe met mijn shet wel weg en de andere pony kan dan wel alleen staan, maar om haar nou een hele dag alleen te laten staan zodat ik naar het bos kan oid doe ik liever niet. (omdat ze dan veel langer alleen staat dan dat ik een uurtje buiten met m'n shet ga mennen)
Voorheen stonden er geiten bij dus was ze niet helemaal alleen, maar die zijn inmiddels verkocht.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:14

Maar of je nu gaat fietsen of met de kar weggaat dat maakt toch niet uit.
Een heeeele dag weg met een aanspanning met shet, zie je dat gebeuren?

Een gratis geit van marktplaats erbij?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 23:28

Ik snap je punt niet? :P
Ik heb het ook niet over het verschil tussen fietsen en de kar weg? het enige wat ik in mijn OP heb gezet is dat ik niet met de trailer een dag weg ga ivm pony die dan de hele dag alleen staat.
Hier had ik het er dus niet over dat ik helemaal niet weg ga met mijn pony, want dat doe ik wel.
Geiten zijn verkocht om verschillende redenen dus die komen er ook niet meer. :)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:06

Nou sorry hoor.
'k dacht te lezen in je OP dat je lange ritten met de sulky wilde gaan maken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:29

Dat nou sorry hoor is niet nodig want ik bedoelde het niet aanvallend? :)
Ja dat ben ik van plan, maar ik zie wel een verschil tussen een lange rit maken met de sulky en een hele dag met de trailer weggaan.