[AR] Dubbelspan rijden met 2 enkelspantuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Dubbelspan rijden met 2 enkelspantuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:22

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed betaalbaar dubbelspan tuig. Nu was ik wat aan het speuren op internet en kwam ik exact hetzelfde enkelspantuig tegen als wat ik nu ook heb.

Aangezien ik echt veel te veel paardenspul heb (en dat voor maar 3 ponies :') ) ben ik bang dat een dubbelspan tuig (en dus eigenlijk 2 tuigen..) niet echt gaat passen in mijn kast. Daarom heb zit ik er al een tijdje over te denken om anders een goed enkelspan tuig er bij aan te schaffen en op het borsttuk een ring te laten zetten waardoor je met een disselriem de pony aan de disselboom vast kunt zetten. De lichtogen heb ik er zo afgehaald, maar er moet dan denk ik ook een gesp oid aan het borsttuig worden gemaakt waar dat riempje wat dan overblijft aan vast kan? (sorry de juiste benamingen weet ik zo allemaal niet meer precies hoor, is al mooi wat jaren geleden dat ik mijn dubbelspan koetsiersbewijs heb gehaald.. )

Kan iemand mij vertellen of dit een goede optie zal zijn? Het betreft trouwens een Ideal tuig, niet dat dat misschien wat uitmaakt, maar wel een goed stevig tuig dus en geen rotzooi. En wat zullen, ongeveer, de bijkomende kosten zijn voor wat er allemaal bij komt om het tuig om te kunnen bouwen? Ik wil met de tuigen enkel- en dubbelspan kunnen blijven rijden.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:44

Twee enkelspantuigen ombouwen naar een tweespantuig lijkt me niet echt handig en denk dat het ook uiteindelijk veel gaat kosten.
Ik heb een combinatietuig van Ideal de leathertech. Dit tuig is er dus voor gemaakt om te combineren. Ik heb een vierspan tuig waarmee ik dus ook enkelspan, tweespan en tandem kan rijden. Zou dan dus eerder je enkelspantuigen verkopen en een combinatietuig aanschaffen.

dikkiebal

Re: Dubbelspan rijden met 2 enkelspantuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:04

Ben het met Romy_tessa eens, je tuig inruilen voor een combi-tuig!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:24

Ombouwen naar tweespantuig is goed mogelijk.
je moet hierbij op de volgende dingen letten:
Er moet een D-ring voor de disselriem aan de borst zitten,
de buitensingel moet ook zonder de lichtogen vast kunnen,
een enkelspanbroek is meestal niet bruikbaar,
je hebt dan wel strengophouders nodig,
de gespen aan de borst kunnen de bekleding van de langboom beschadigen en
:)
last but not least: met twee enkelspanleidsels kan je tweespan rijden, maar een kruisleidsel is makkelijker.

al met al is ombouwen wel goedkoper denk ik.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:24

als je hem ombouwd moet je er wel aan denken dat je zonder omloop (broek) wel een geremde wagen nodig hebt, nou is dat sowieso al verstandiger met 2 span, maar helemaal zonder omloop.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:55

Omloop is absoluut niet nodig hoor, doe het zelf ook niet. Geremde wagen bij een tweespan vind ik sowieso al een must ivm marathon heuvels ed.
Zie ook amper paarden/pony's met omloop op de wedstrijden.
Dus zeker geen must.

Het makkelijkst is gewoon een tweespan combi tuig te kopen, heb je gelijk 2 enkelspantuigen.
Wie weet anders 2ehands?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:35

Je moet bij twee enkelspantuigen wel een stopriem aan je borsttuig hebben om tweespan te rijden.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:32

Heb al even zitten zoeken naar een tweedehands combi tuig maar kan ze niet echt vinden ... Of ik zoek verkeerd? ;)

Zit er nu toch over na te denken om dan mijn beide enkelspantuigjes te verkopen/in te ruilen en dan voor ee n combi tuig te gaan. Het probleem is alleen wel dat ik nogal gehecht ben aan mijn huidige Ideal tuig... Dit tuig heb ik gekocht van het geld wat ik heb gekregen na verkoop van mijn eerste pony. Ligt nogal gevoelig dus ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:54

Fenny schreef:
Heb al even zitten zoeken naar een tweedehands combi tuig maar kan ze niet echt vinden ... Of ik zoek verkeerd? ;)

Zit er nu toch over na te denken om dan mijn beide enkelspantuigjes te verkopen/in te ruilen en dan voor ee n combi tuig te gaan. Het probleem is alleen wel dat ik nogal gehecht ben aan mijn huidige Ideal tuig... Dit tuig heb ik gekocht van het geld wat ik heb gekregen na verkoop van mijn eerste pony. Ligt nogal gevoelig dus ;)

Ik zou ook inruilen voor een combi tuig van Ideal.
Alleen zou ik zelf even weer een kortingsactie van Divoza afwachten.
Heb ik ook gedaan 25% korting op m'n Eurotech tuig. Scheelt behoorlijk wat!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:04

Ik zou gewoon een enkelspantuigje er bij houden. Elke keer ombouwen is ook niet wat...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:25

Ik heb ook een tweespan tuig en een enkelspan tuig. Is wel stuk makkelijker dan idd elke keer ombouwen :j Even wat langer doorsparen is het dan misschien, maar dan is het wel fijn :D

DeKanjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:33

Als je er over denkt om je tuigen te gaan omwisselen voor een combi tuig en je vindt de investering in een keer teveel kun je ook denken aan een IR flex tuig.

Dus je enkel span tuigen verwisselen voor een basis tuig en later de aanvullende componenten voor tweespan of bijv. tandem dan wel vierspan bij kopen.