Steigeren slecht voor een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

Steigeren slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 08:28

Hallo bokkers :wave:

Ik heb ergens gehoord dat het steigeren slecht kan zijn voor je paard, en de heupen snel slijten. Dit gebeurt ook vaak bij actieve dekhengsten. Maar nu vraag ik me af, kan dit ook gebeuren als je regelmatig vrijheidsdressuur-trainingen doe, en ongeveer op zn maximaal 4 steigers per training vraag? (soms niets, soms iets meer). Mn moeder had dit namelijk ook al gehoord, en zegt nu elke keer als ze en filmpje bekijkt van ik aan het trainen met mn paarden "pas op met dat steigeren, dat is slecht voor het paard".

Wat vinden jullie hier van?

Groetjes, Robin

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:30

Erg gezond lijkt het me niet, ook voor de voorbenen die met een klap neer komen.

Nista_RX

Re: Steigeren slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 08:34

Hmmm, ik snap het. Bij ons zijn de ruinen ook dagelijks aan het spelen, en steigeren ook zo'n 10 keer per dag. Verder heb ik nog nooit iemand gehoord met een klacht hierover.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:42

als je het een paar keer per week doet kan het geen kwaad

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:44

Dan zou springen ook heel slecht zijn toch? ;) denk dat het wel mee valt.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:47

Tsja, hier dus 2 hengsten die dagelijks ruig met elkaar spelen, dat gaat natuurlijk ook met veel steigers, maar ik heb er ook nog nooit wat van gemerkt hoor. Ze zijn nog steeds heel soepel.

Ik denk dat het wel meevalt. Als jij iedere dag intensief traint en 50 steigers vraagt dan zal het idd wel niet goed voor ze zijn. Maar uit zichzelf doen ze het (bij mij) toch wel een keer of 10 per dag. :j

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:42

Als ik zie hoe vaak paarden spelenderwijs steigeren, kan ik me niet voorstellen dat het echt zo slecht zou zijn! :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:44

De vraag die ik met stel is waarom je vier steigers vraagt?

Ik kan me niet indenken dat, als je een paard goed gymnasticeerd en de bespiering goed voor elkaar hebt, oefeningen zoals levade, capriole en courbette nou zo verkeerd zijn. Die klappen op de voorbenen en de belasting van heupen krijg je ook bij het springen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:51

Als je een beheerste stijger vraagt, over de rug en vanuit de achterhand, kan het niet heel veel kwaad mist niet te lang en niet te vaak. Eigenlijk hetzelfde verhaaltje als bij het springen. Maar dan is het dus wel erg belangrijk dat je een correcte, rechte beheerste steiger vraagt. Overigens, als je het paard goed in de bespiering hebt kan je beter werken naar een levade. Dat lijkt op steigeren, maar deze vorm is sterk verzameld in de achterhand. Het paard komt ongeveer 45 graden omhoog en is in de achterhand sterk ingebogen en verzameld.

Bedenk je dan wel dat een levade in het scala der africhting onder verzameling valt. Het wordt in de hogeschool pas na de piaffe en passage aangeleerd, dus je zal de nodige trainingsuurtjes moeten maken.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 14:18

Bedankt voor de reacties :)

Cassidy; Het is niet zo dat ik elke training 4 steigers vraag. Dit was een voorbeeld. Er zijn natuurlijk ook dagen dat ik géén steigers vraag, maar als ik hiermee aan het oefenen ben (zoals bijvoorbeeld het uitslaan van de benen) kom ik in zo'n training al snel tot de 4 steigers.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:38

Maar vaak krijgen springpaarden artrose ;) Daarom gaan die ook zo vroeg met pensoien.
Ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht, ik denk wel dat het kan verslijten als je het echt vaak deot enzo.Maar showpaarden zie ik ook niet neervallen in de show ;) En het is ook een natuurlijke bweeging.Kijk eht zitten of compliment is weer een ander veraal.Maar ik denk neit dat het heel schadelijk is :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 08:18

Ik snap het. Mijn paard staat ook in t compliment vanuit het natuurlijke gedrag, om kuilgras bij haar buur te jatten of onder een draadje gras te eten :)) Maar dat is een ander verhaal. Ik snap wat je bedoelt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:38

JasmijnJoy schreef:
Maar vaak krijgen springpaarden artrose ;) Daarom gaan die ook zo vroeg met pensoien.
Ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht, ik denk wel dat het kan verslijten als je het echt vaak deot enzo.Maar showpaarden zie ik ook niet neervallen in de show ;) En het is ook een natuurlijke bweeging.Kijk eht zitten of compliment is weer een ander veraal.Maar ik denk neit dat het heel schadelijk is :)

Het compliment, knielen en zitten zijn wel degelijk natuurlijk gedrag. Knielen doen ze regelmatig tijdens het stoeien. Vooral bij hengsten zie je dat nog wel gebeuren. Het compliment doen ze hier regelmatig om de grasjes aan de andere kant van de omheining te vreten. Dat houden ze echt minutenlang vol! Dus ook dat is vrij instinctief. Ook zitten doen ze nog wel eens vanuit het liggen. Jeuk aan de billen is reden nummer één daarvoor. Dan zitten ze en schuren ze de billen aan het gras. "Zitten" is wel iets dat ze niet heel lang achter elkaar doen, waarschijnlijk omdat de houding wel aardige belasting voor de organen is, maar dat is liggen ook (wat natuurlijk ook gewoon instinctief gedrag is). Een paard "ziet" "zitten" dan ook niet als zitten, maar als schuren.

Echt tegennatuurlijk gedrag kan je een paard erg moeilijk aanleren. Alle kunstjes uit de hogeschool en VD zijn gebaseerd op natuurlijk gedrag. Ook de buiging is natuurlijk gedrag. Paarden doen dat om even uit te rekken.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 16:40

s6801881 schreef:
JasmijnJoy schreef:

Het compliment, knielen en zitten zijn wel degelijk natuurlijk gedrag. Knielen doen ze regelmatig tijdens het stoeien. Vooral bij hengsten zie je dat nog wel gebeuren. Het compliment doen ze hier regelmatig om de grasjes aan de andere kant van de omheining te vreten. Dat houden ze echt minutenlang vol! Dus ook dat is vrij instinctief. Ook zitten doen ze nog wel eens vanuit het liggen. Jeuk aan de billen is reden nummer één daarvoor. Dan zitten ze en schuren ze de billen aan het gras. "Zitten" is wel iets dat ze niet heel lang achter elkaar doen, waarschijnlijk omdat de houding wel aardige belasting voor de organen is, maar dat is liggen ook (wat natuurlijk ook gewoon instinctief gedrag is). Een paard "ziet" "zitten" dan ook niet als zitten, maar als schuren.

Echt tegennatuurlijk gedrag kan je een paard erg moeilijk aanleren. Alle kunstjes uit de hogeschool en VD zijn gebaseerd op natuurlijk gedrag. Ook de buiging is natuurlijk gedrag. Paarden doen dat om even uit te rekken.

Amen! :)

Ikku97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:44

Ik zal eerlijk zijn, ik zou het niet weten...
Maar misschien is het wel beter als het springen, omdat ze niet met het volle gewicht op de voor benen komen, maar met alleen het gewicht van de voorhand? Of klopt dat niet? >;)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:36

Interessant onderwerp :D even volgen! (ik heb er niet zo veel verstand van) maar steigeren komt inderdaad neer op springen en ik denk ook zoals hierboven.
Dan is springen zelfs nog slechter in hogere mate !

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:36

Mits goed lichaams gebruik is er vrij weinig aan de hand.

Maar, er komt een hoop bespiering en lichaamscontrole bij kijken om correct te steigeren :) Een paard dat de rug wegdrukt, het hoofd omhoog gooit of niet met het gewicht op de achterhand steigert kan veel sneller blessures oplopen dan een paard dat zijn achterhand er onder zet en lift vanuit de rug

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:32

Het kan geen kwaad zolang je het op de juiste manier doet :)

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:34

Maar dat is met alles zo (;

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:56

ik denk dat je met steigeren (op commando) pas moet beginnen als je paard daar sterk genoeg voor is..
het is net als de opleiding van de klassieke dressuur het kan prima als het paard in de opleiding zo ver is..