JasmijnJoy schreef:Maar vaak krijgen springpaarden artrose

Daarom gaan die ook zo vroeg met pensoien.
Ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht, ik denk wel dat het kan verslijten als je het echt vaak deot enzo.Maar showpaarden zie ik ook niet neervallen in de show

En het is ook een natuurlijke bweeging.Kijk eht zitten of compliment is weer een ander veraal.Maar ik denk neit dat het heel schadelijk is

Het compliment, knielen en zitten zijn wel degelijk natuurlijk gedrag. Knielen doen ze regelmatig tijdens het stoeien. Vooral bij hengsten zie je dat nog wel gebeuren. Het compliment doen ze hier regelmatig om de grasjes aan de andere kant van de omheining te vreten. Dat houden ze echt minutenlang vol! Dus ook dat is vrij instinctief. Ook zitten doen ze nog wel eens vanuit het liggen. Jeuk aan de billen is reden nummer één daarvoor. Dan zitten ze en schuren ze de billen aan het gras. "Zitten" is wel iets dat ze niet heel lang achter elkaar doen, waarschijnlijk omdat de houding wel aardige belasting voor de organen is, maar dat is liggen ook (wat natuurlijk ook gewoon instinctief gedrag is). Een paard "ziet" "zitten" dan ook niet als zitten, maar als schuren.
Echt tegennatuurlijk gedrag kan je een paard erg moeilijk aanleren. Alle kunstjes uit de hogeschool en VD zijn gebaseerd op natuurlijk gedrag. Ook de buiging is natuurlijk gedrag. Paarden doen dat om even uit te rekken.