nou is er wel een hek vanwaaruit ik ook wat rugvriendelijker kan opstappen, we zijn dit ook aan het trainen, maar merrietje heeft juist voor dit hek enorm veel respect, omdat wij daar ooit met zn 2en een fikse klap van de stroomdraad ernaast (waar een losse flieber aan zat, die we niet zagen...) hebben gehad...
dus dat kost nog wat geduld en oefenen...
ik zou haar zo graag willen leren liggen op de grond, hoeft niet plat met de benen erondergevouwen is ook prima. en dan zou ik rustig en rugvriendelijk kunnnen opstappen en haar dan met mij weer laten opstaan.
als zij in de wei ligt te soezen, vind zij het doorgaans prima als ik erbij kom zitten/ liggen. ook erop zitten en weer eraf vond zij allemaal prima.
ook nog iets waar ik over twijfel: is het niet ook een enorme belsting voor de benen van een nog redelijk jong paard (7 is nog vrij jong voor een ijslander)om met mens erop vanuit liggen op te moeten staan??? ik wil dit namelijk juist doen om haar tegenmoet te komen en niet om haar nog zwaarder te belasten. ik weeg 62 kg, zij is wel steeds sterker aan het worden maar haar rug en achterhandbespiering zijn nog verre van optimaal.... wat is wijsheid in deze. is deze oefening al voor nu. of pas voor later? alhoewel met de voorbereidende oefeningen zou ik al willen beginnen.
zij is zeer leergierig/ willing to please, reageert super op stem en lichaamstaal. kan al alle gangen op stemhulp, ho, kom,sta, terug, opzij, wijk, terug en haar hals afbuigen naar de kant waarop ik met een vinger dubbel tik.

probeer ook steeds meer het laten rollen in de bak na het werk aan een stem en handsignaal te verbinden ook het weer opstaan.
hoe begin ik hieraan???
wat zijn de voorbereidende oefeningen?
waar kan ik dit nalezen? of op youtube bekijken?
boektips? ervaringen zijn welkom.
alvast bedank!!!