Parelli DVD, welke kopen? (zonder te rijden)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sam_X

Parelli DVD, welke kopen? (zonder te rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:12

Hoi Bokkers,

Ik ga binnenkort een paardje kopen, het wordt zeer waarschijnlijk een 2 jarige merrie, en anders ga ik verder kijken voor een jaarling of andere 2 jarige.

Nu wil ik sowieso volledig Parelli gaan doen, alleen weet ik niet welke dvd ik het beste kan kopen, en ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb de Get Started DVD wel al, maar daarna? Ik weet niet of het handig is om Level 1/2 te kopen, want als daar alleen de 7 games in staan, en de rest allemaal rijden is, heeft dat natuurlijk nog geen zin met een 2 jarige. En dan heb je ook nog de patterns, met online, freestyle, liberty en finesse, zou dan online misschien een goede keuze zijn? Of herhaalt dat meer wat in de levels staat? Waar moet ik beginnen?
Of kan ik beter met horsenality beginnen? En nog wat anders, hoe weet je wat voor horsenality een bepaald paard is?

Is er hier iemand met veel kennis van Parelli die mij een beetje meer duidelijkheid kan geven?? :)

PS; hoop dat het hier goed staat

sanne83

Re: Parelli DVD, welke kopen? (zonder te rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:55

Als eerste: neem les! Zeker als je met een jong paardje gaat beginnen. Je kan het beter gelijk goed aanleren, dan later weer afleren ;) Wat nog beter zou zijn, is om eerst te gaan oefenen met een ouder, ervaren paard. Liefst een die parelli al kent.

wb je vraag: het beste wat ik je aan kan raden is om lid te worden van parelliconnect.com. De eerste maand is dat gratis (daarna 8 euro per maand of 80 euro per jaar geloof ik?). Het level 1 staat erop, plus een uitgebreide e-learning begeleiding, waarbij je stukken leest, doorgewezen wordt naar andere video's etc.
Verder staan alle maandelijkse dvd's erop (en alle tijdschriften digitaal), reken maar uit hoeveel video materiaal dat is vanaf (ik dacht) 2002 ;)

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:40

sanne83 schreef:
Als eerste: neem les! Zeker als je met een jong paardje gaat beginnen. Je kan het beter gelijk goed aanleren, dan later weer afleren ;) Wat nog beter zou zijn, is om eerst te gaan oefenen met een ouder, ervaren paard. Liefst een die parelli al kent.

wb je vraag: het beste wat ik je aan kan raden is om lid te worden van parelliconnect.com. De eerste maand is dat gratis (daarna 8 euro per maand of 80 euro per jaar geloof ik?). Het level 1 staat erop, plus een uitgebreide e-learning begeleiding, waarbij je stukken leest, doorgewezen wordt naar andere video's etc.
Verder staan alle maandelijkse dvd's erop (en alle tijdschriften digitaal), reken maar uit hoeveel video materiaal dat is vanaf (ik dacht) 2002 ;)

Dankje voor je reactie! Ik wil inderdaad lid worden van parelliconnect, maar ik heb geen creditcard/visacard oid, dus daar kan ik geen lid van worden |(
Ik was trouwens vergeten te vermelden dat ik wel ervaring heb met Parelli, met een paard dat al in de level 2/3(?) zat, maar met een jong paard weet ik gewoon niet welke dvd ik het beste kan kopen, waar geen, of weinig rijden bij zit...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:44

Het oude rode level 1 pakket zit heel veel grondwerk in en ook rijden maar dat kun je gewoon even overslaan. en: use your imagination! :)

Het loont de moeite om toch een creditcard aan te schaffen, kost niet zoveel en je krijgt er via Parelli connect heel veel voor terug! Zie het als een nuttige investering in jezelf en je jonge paardje.

Ik schat zo in dat je nog niet zoveel ervaring hebt met Parelli, ik zou dus gewoon bij het begin beginnen en zeker iemand met wel veel ervaring of een Parelli instructeur om raad vragen. Je zou ook cursussen kunnen gaan doen, dat kan ook met een jong paard, kijk ook eens op www.equiunity.nl bijvoorbeeld of bij www.equiplay.nl die organiseren regelmatig cursussen en play-days.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:25

Heel veel banken hebben een creditcard standaard in hun betaalpakket zitten, en in die gevallen zijn ze gratis.
Als je lid bent van de ANWB kun je ook via de ANWB een Visa aanschaffen, jaarlijkse kosten voor de kaart zijn 11,50 Euro.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:02

Oke, als ik daar lid van wordt kan ik dus voorlopig vooruit, en een lesje nemen is inderdaad ook handig. Iemand een idee of er een Parelli Instructeur in Zuid-Holland zit? Heb wel op de Parelli site onder instructeurs gezocht maar wordt er niet echt wijzer uit, wie nu waar zit... en weet iemand wat dat gemiddeld per uur kost? Volgens mij had ik eens ergens gelezen 40 euro per uur, maar weet niet of dit nog zo is...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:28

Ga eens op het nh-forum kijken. Daar zitten een aantal parelli-instructeurs (volgens mij nog eentje die 50 gratis lessen moet geven) en een aantal andere mensen die les geven.

Mocht je uiteindelijk aan het nieuwe colt-start pakket kunnen komen, zou ik dat zeker doen. Niet dat je dan je eigen paard in kan rijden, maar je weet wel precies waar je naar zoekt :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:31

je kuint ook op parellicconnect.com kijken. daar kan je een 30 dagen free trail doen en dan heb je automatisch level1 pakket die je gratis kan kijken, ook heb je er een takenlijst voor je paardje. die kan je uitprinten en die zijn er in alle levels. ook heel veel on-line!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:15

Maar als je geen lid kan worden van parelliconnect (ik heb ook een 2 jarige, maar een te oude computer voor filmpjes :') ) met welke dvd-serie kan je dan net beste beginnen?

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:25

@Jennyxx
Dat probleem heb ik denk ik ook, mijn computer speelt ook heel traag filmpjes af... :+
Ik denk dat je het beste toch kunt beginnen met Get Started, en dan Level 1/2, dat ga ik ook doen, dit is trouwens de indeling van de dvd's van Parelli, ergens gevonden op internet :o

LEVELS 1&2
Learn the keys to safety, confidence, and fun on the ground and in the saddle!

The first two levels of the Parelli Natural Horsemanship Program will set you and your horse up for success by introducing two of the Four Savvys of Parelli.
You'll enjoy clear instruction, direct from Pat Parelli, to help you launch your horsemanship journey.

It all starts on the ground: playing with horses On Line, the first of the Four Savvys, teaches you to read horses and to build a strong, trusting relationship based on love, language and leadership.
Watch Pat introduce the Parelli Seven Games -- the foundation for everything you'll ever want to do with your horse.
Learn to ride FreeStyle: understand how riding without contact helps horses and humans become true partners -- confident, relaxed, responsible, and connected with each other.

DVD Contents:

Level 1 -
1. Introduction
2. Simulations
3. Natural Halter & Lead Rope
4. Prey/Predator Barrier
5. The Friendly Game
6. Zoneology
7. The Porcupine Game
8. The Driving Game
9. The Driving Game – Short Range
10. The Driving Game – Touch it
11. Can You…?
12. The Yo-Yo Game
13. The Circling Game
14. The Sideways Game
15. The Squeeze Game
16. Review
17. The Next Step

Level 2, Disc 1
1. Introduction
2. Simulations
3. Seven Games on a 22’ Line
4. Games 4-7 in a Flow
5. Seven Games with Obstacles
6. 22’ Line With a New Horse
7. Strength of Bond
8. Trailer Loading
9. Review

Level 2, Disc 2 - Freestyle
1. Saddling With Savvy
2. Mounting & Dismounting
3. Bending a Horse for Control
4. Indirect Rein & Direct Rein
5. One Rein Stop
6. One Rein Riding
7. Two Rein Riding
8. Nine Step Back Up
9. The Power of Focus
10. The Next Step

LEVEL 3
Level 3 will take your horsemanship to a level of excellence that most people only dream about. As you progress through this level, you will feel your skills begin o significantly improve, while you become more subtle and refined both on the ground and in the saddle. You'll receive one-on-one instruction direct from Pat on refining your On Line and FreeStyle skills, before advancing on to the third Savvy of Parelli - Liberty (lessons off-line without the halter/lead).

Take your On Line skills to new heights -- greater distances and increased subtlety lead to a new level of savvy and refinement.
Develop greater harmony in your FreeStyle riding, building the foundation for bridle-less riding.
Pat introduces the third Savvy -- Liberty -- and shows you how to set up this ultimate test of trust and bond to be a thrilling success for you and your horse!

DVD Contents:

Disc 1 - On Line
1. Introduction
2. Heading Towards Excellence
3. Advancing Games 1-3 on a 22’ Line
4. Advancing The Yo-Yo Game
5. Advancing The Circling Game
6. Advancing The Sideways Game
7. Advancing The Squeeze Game
8. Can You...?
9. More Tips on Change of Direction
10. More Tips on Transitions
11. More Tips on The Sideways Game
12. More Tips on The Squeeze Game
13. Introduction to the 45’ Line
14. More Tips on Trailer Loading

Disc 2 - Freestyle
1. Calm, Smart & Brave
2. Follow the Rail
3. Maintaining Gait & Direction
4. Carrot Stick Riding
5. Can you…?
6. Backing Up without the Reins
7. Sideways without the Reins
8. Riding a Circle on a Young Horse

Disc 3 - Liberty
1. Testing your On Line
2. Creating a Connection
3. Developing Drive & Draw
4. Late & Light
5. The Next Step

LEVEL 4
Learn the fundamentals of performance in Level 4 of the Parelli Program, and bring your horsemanship full circle. In this Level, Pat will introduce you to the last of the Four Savvys - Finesse (riding with contact, precision and collection) and teach you how to prepare your horse mentally and emotionally for using all Four Savvys for the highest levels of perfomrance in dressage, reining, cutting, endurance and more.

Understand how a strong foundation can take you to the highest levels of performance without sacrificing the relationship with your horse.
See how On Line, FreeStyle, and Liberty can build a horse's athleticism and exuberance -- and teach you the psychology of horse performance.
Introduce Finesse -- the fourth Savvy -- and learn how to develop contact and collection, naturally.

DVD Contents

Disc 1- On Line
1. Introduction
2. Playing with your Horse on a 45’ Line
3. Games 1-3…Deeper Understanding
4. Yo-Yo Game: Balance Go & Whoa
5. Circling Game: Getting Creative
6. Sideways Game: Different Zones
7. Squeeze Game: Trust & Confidence
8. “Falling Leaf” & “S” Pattern
9. Provocative Play on a 45’ Line
10. Zone Five Driving

Disc 2 - Freestyle
1. Mutual Responsibilities
2. Friendly = Passenger Lesson/Porcupine = Follow a Feel
3. Driving = Follow a Suggestion
4. Taking off the Bridle
5. Yo-Yo = Straightness & Transitions
6. Circling =Don’t Change Direction
7. Sideways = Key to Lateral Maneuvers
8. Squeeze = Quality of Attention Span
9. Bringing it all Together

Disc 3 - Liberty
1. Testing Games 1-3 & “Stick to Me”
2. Building Rapport & Respect…
3. Building Impulsion & Flexion…
4. Developing Attention Span
5. Playing with the Notes (Games)
6. Developing a Mental Connection
7. Building Curiosity & Interest
8. Fun with the Fundamentals
9. The Power of Focus
10. The Next Step

Disc 4 -Finesse
1. Finesse
2. Finesse = Precision Riding
3. Preparation for Precision Riding
4. Parelli Precision Pen
5. Games 1-5 at Walk with Precision
6. Classical Scale Plus One…The Relationship
7. The Trot With Precision
8. The Canter with Precision
9. Game 6-Sideways with Precision
10. Game 7- The Squeeze with Precision
11. Seven Keys to Success
12. Can You…?
13. Levels Pathway

Hoop dat je er iets aan hebt :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:06

X_Sam_X schreef:
...he first two levels of the Parelli Natural Horsemanship Program will set you and your horse up for success by introducing two of the Four Savvys of Parelli....

Eh nog niet helemaal :D Wat zijn de vier Savvys dan?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:21

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:57

Level 1 en 2 zijn gewoon wel goed om mee te beginnen. Ik vond zelf ook Liberty and Horse Behavior zeer de moeite waard. Je kan ook de Parelli Patterns aanschaffen en dan natuurlijk de Online & Liberty. De Colt Starting is ook erg leuk om te zien, maar eigenlijk niets nieuws.. Zoals PP zelf zegt leer je dat allemaal al in de levels.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:03

Als basis vond ik de succes series horsenality's en 7 games heel fijn. Inderdaad op parelliconnect staat, als je lid wordt, heel level 1. Dat is allemaal grondwerk.

Liberty & Horse Behavior is een investering, aan de dure kant maar echt enorm waardevol. Als je wat verder bent en door level 1 heen, dan is level 2 en 3 een leuke aanvulling, vooral omdat je in level 3 ook aan liberty begint. Je kan het rijden (freestyle) uiteraard overslaan totdat je eraan toe bent :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:04

X_Sam_X schreef:
Dankje voor je reactie! Ik wil inderdaad lid worden van parelliconnect, maar ik heb geen creditcard/visacard oid, dus daar kan ik geen lid van worden |(

Neem even contact met ze op, want er is dacht ik wel degelijk wat mogelijk via internationaal bankieren (al moet je dan wel meteen voor 1 jaar betalen).