[AR] Ervaringen kinderen en zelf(standig) mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Ervaringen kinderen en zelf(standig) mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:40

Ik kan hier een heel verhaal houden over hoe mijn zoon van 10 een droom heeft om een eigen shet te hebben, met wagen om te mennen. En hoe wij daarmee omgaan. Maar ik wil alleen wat ervaringsverhalen horen. Ik wil dus graag weten of er op Bokt meer mensen zijn die kinderen hebben (leeftijd 10 en ouder) of zelf zijn/ zijn geweest die op die leeftijd al zelfstandig gingen mennen met een shet / kleine pony. Hoe is het mennen geleerd? Hoe vaak per week wordt de pony ingespannen? Wat wordt er daarnaast nog meer met de pony gedaan? Verder nog tips?

We zijn zoon nu aan het leren hoe je moet optuigen, lange lijnen, longeren, en later ook slepen (met onze eigen Fries en pony). We hebben meer menners op stal en daar gaan we tzt ook hulp / les aan vragen om zoon inspannen en mennen te leren (en mij dan een opfrisje te geven hierover, heb het ooit gehad. En wrs ook papa zodat hij zoon kan helpen ermee). En ALS er OOIT op termijn een shet komt ook de nodige begeleiding te geven.

Anoniem

Re: Ervaringen kinderen en zelf(standig) mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:51

Ik begon met met mennen vanaf 13/14 jaar ergens, helpend op de manege, leren inspannen, mee op de bok en zo steeds vaker de leidsels in handen krijgen. Vanaf 15/16 alleen de weg op (met vriendin bijv.), op die leeftijd heb ik ook voor het eerst mogen helpen een paard te beleren voor de wagen, ontzettend gaaf!
Wij menden met wels A en haflingers. Mennen was denk ik 1 a 2 keer per week.

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:52

ik men samen met m'n zusje en onze shetlander en we zijn 14 jaar, dat gaat heel goed maar ik vind dat er sowieso altijd iemand op de wagen bij moet zitten om zo nodig in te grijpen.. wij zijn dus altijd met z'n tweën ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:59

Je kan eens gaan kijken bij Bixie wedstrijden mennen. Er moet altijd een volwassen ervaren groom aan boord zijn.
Ik zou hem eerst een aantal menlessen laten nemen met een ervaren menpony om te zien of hij het leuk blijft vinden en om goed te leren mennen. Misschien is een iets grotere pony wel fijner. Zo kan hij ook zien welke wagen hem het meest ligt.
Jullie hebben toch een Fries en een Pony. Zijn ze allebei niet beleerd voor de wagen? Hij zou toch ook met hun kunnen mennen? Dan hoeft er niet nog een pony bij te komen.

Bij ons op de club mennen meerdere kinderen met de paarden/pony's van hun ouders. Sommigen blijven het doen, anderen vinden rijden juist leuker en weer anderen stoppen er weer mee na een jaartje.
Laatst bijgewerkt door janouk op 15-05-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:02

Bij ons op de menvereniging is één jongen van een jaar of 12 die zelfstandig ment in de lessen. Op wedstrijd en buiten moet er altijd iemand bij hem op de bok zitten, maar in de lessen rijdt hij alleen. En hij doet het hartstikke leuk! ;)

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:04

toen ik 10 was mende ik met mijn verzorg shet gewoon op een doodloopende straat met roltonde. ging niet altijd goed maar, dat was omdat ik alleen was zonder hulp of iemand die het mij leerde. dus ik raad je wel aan om hem goede hulp te geven :j

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:06

Ik ben zelf 13 en ik men ook sinds ik 11 ben ik heb dit geleerd van een vriend van mijn moeder met zijn paarden daar heb ik veel plezier mee ik ga nu een in de 2/3 weken daar heen dus in dat opzicht kan ik je niet helpen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:26

Hulp komt er sowieso. In de vorm van les en begeleiding. Hij had zelf al bedacht dat papa dan met hem mee kan omdat hij ook liever op een wagen zit dan op een paard haha.

Fries en pony zijn beiden niet beleerd voor de wagen. Fries is geen wagenmateriaal... Hij vindt alles buiten het erf eng. Wel kan hij slepen en lange lijnen maar is wel een flinke hap voor zoon (fries is barok, weegt ong 700 kilo tov zoon met zijn 144 en ong 40 kilo.) De pony is wellicht een optie. Dat zien we allemaal nog wel. Eerst kijken hoe de droom zich ontwikkelt mbt dagelijkse verzorging en het leren sturen, mennen, optuigen etc.

Wel leuk al die ervaringen. Zo te lezen veelal iets ouder begonnen dan zoon nu is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:58

Mijn pony's worden ook als menpony gebruikt voor kinderen die te groot worden om mijn pony's (van ong 100 cm) ohz te rijden of voor de afwisseling in de lesjes. Vorige week hebben 3 meiden van rond de 8 jaar oud met Roos gereden en vonden dat geweldig om eens te doen.
In het begin zit ik er er steeds naast op de kar (maar mijn pony's zijn zo braaf dat het eigenlijk niet nodig is, heb nog nooit in hoeven grijpen). Zodra ze wat handiger worden mogen ze zelf rijden als ik er bij ben in de bak. Langs de weg zit ik er ook naast of fiets ik er naast met een touwtje er aan (met de 1zits sulky, pony's zijn ook gewend naast de fiets te lopen).

Mijn pony's vorig jaar op bixie wedstrijd. Nienke van (toen) 13 met Whitney en Kelsey van (toen) 10 met Roos.
[AR-ITP] Whitney op bixie wedstrijd
[AR-ITP] Roos ook op bixie menwedstrijd

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:07

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:27

Ik was zelf 16 toen ik echt wilde leren mennen (reed daarvoor af en toe rondjes met sulky in het weiland) en ben cursus koetsiersbewijs gaan doen en ook veel les gehad met mijn eigen pony.
Van de meiden die bij ons mennen was de jongste denk ook 10 (of misschien net 11) toen ze begon, ze is eigelijk begonnen toen ze te groot werd om de shetten onder het zadel te rijden. Ze is nu 15 en ment nog steeds. Anderen waren denk 12/13.

Volgens mij mag je vanaf 10 jaar ook je koetsiersbewijs halen, dus als hij echt gedreven is, is dat zeker een idee. Voor die jonge kinderen is het wel veel leren en veel oefenen, maar als ze dat graag willen is het wel een mooie manier.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:56

Mijn zusje deed, toen ze 7 was, mee aan de minidraverijen met onze shetlander. Helemaal alleen op de sulky op de grote drafbaan in Wolvega, de eerste keer wat problemen met de bandenstart, verder helemaal zonder problemen en leuk dat ze het vond. Belangrijkste is dat de pony door en door betrouwbaar is en niet te voorwaarts is, als de kinderen bang worden en aan de leidsels gaan hangen heb je een probleem. Nu was onze shetlander best wel voorwaarts, daardoor ook vaak in de prijzen gevallen, maar deze pony waren wij mee opgegroeid, dus we kenden elkaar door en door. Echt een pony die ook meedacht, een ideale kinderpony dus, we hebben haar nog steeds ze is nu 24 jaar. We hebben eigenlijk nog nooit weer een pony gehad waar dit mee zou kunnen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:21

Mijn dochter is 11, en is afgelopen winter begonnen met indoor marathons, daarvoor reed ze mee met mijn man, maar echt ervaring had ze niet.
Het scheelt dat de pony, New Forest, D maat, al vanaf zijn 5e jaar in de wedstrijd sport zit,op hoog niveau(klasse 4),dat maakt de instap voor haar makkelijker.

Outdoor mag ze nog niet, te jong en onervaren, maar een ritje door het bos of over straat is geen probleem, pa blijft erbij, maar voorlopig rijd ze nog liever, dus dit op de 2e plaats....

dikkiebal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:45

Het hangt heel erg van kind en pony af of het een succes wordt. kind moet gevoel maar ook klik met pony hebben. Mijn dochter heeft ook minidraverij gedaan toen ze 8 was.
Ik heb samen met haar onze shettepony (1.10)beleert en haar eindeloos laten oefenen in de rijbak. Voor haar is het altijd een feest geweest. Maar dat is het nog steeds om met hem aan de gang te zijn, elke dag kwam hij aan de bak was het niet om te rijden dan wel springen dan wel met de sulky op een wiel door de bocht. Die twee waren werkelijk een team. Ze zag in oogopslag wat hij van plan was! nu is ze 17 en meer met onze fjorden in de weer, ik maak zeker wekelijks nog een paar ritjes met hem. Geweldig!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 16:51

dikkiebal: daar ben ik op zich niet bang voor. Zoon heeft met veel paarden een goede klik en zij met hem. Misschien omdat het een kind is, misschien omdat hij een lichamelijke beperking heeft (wat dieren vaak snel aanvoelen) en misschien wel omdat hij net zo gevoelsmatig is en sensitief als zijn moeder :o en misschien wel gewoon omdat Stefan, nou ja... Stefan is. :D Zoon heeft gisteren met onze Fries in vol tuig ge-Lange-Lijn-d en vond dat super. Jippe loopt lekker vlot door en dat vond hij wel fijn haha.

Dit is een foto van september 2010 maar geeft goed aan welke band mijn zoon met paarden heeft.
Dit is met onze Jippe trouwens:

Afbeelding

ALS er ooit een shet bij komt gaan we zeker op zoek naar eentje waar hij een juiste klik mee heeft :j
Maar eerste lekker vele maanden oefenen met onze 2 beessies.

dikkiebal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:12

Ik denk dat je met een kind als Stefan inderdaad niet bang voor hoeft te zijn voor een slechte klik. Kinderen met de kwaliteit die je beschrijft hebben van zichzelf vaak een prima gevoel voor dieren en dat zie je ook direct terug in de samenwerking.Fijn dat hij met de grote paardjes mag helpen en kan laten zien dat hij het kan. Ik heb ook altijd vreselijk genoten van mijn dochter en haar pony tussen die twee was geen speld te krijgen.