[AR] Wat is zwaarder: normaal of aangespannen rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gietjepietje

Wat is zwaarder: normaal of aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 15:53

Hoi iedereen,

Vroeg me even af: Wat is nou eigenlijk zwaarder voor een pony, normaal of aangespannen rijden?
Als je uitgaat van een ruiter van ± 50kg en een sulky.

Bedankt :)

Keet

Re: Wat is zwaarder: normaal of aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:56

Het is een totaal andere belasting voor het paard, dus vind het moeilijk te vergelijken.
Bij OHZ moet hij meer gewicht op zijn rug dragen en niets trekken.
Bij AR moet bij veel trekken en draagt hij nauwelijks gewicht op de rug.

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 15:59

Ja daar zat ik dus ook mee, maar dacht misschien is er iemand die het toevallig weet :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:00

Denk niet dat je dat heel erg met elkaar kan vergelijken.
Waarom stel je deze vraag, misschien kunnen mensen dan wat duidelijker antwoorden :)

Je hebt je topic trouwens op de verkeerde plaats geopend. Een mod zal deze wel verhuizen naar het goede subforum.

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:06

Mijn oude merrie vind het nog altijd heel leuk om iets te doen, maar door haar leeftijd kan ik niet al te vaak meer rijden omdat ik toch wel vaak bang ben dat het niet goed voor haar is, hoe graag ze ook wil. Een paar vrienden van mij hebben nog een sulky staan, dus dacht ik: als mennen voor haar nou minder zwaar is dan dat ik haar berijd (soms vraag ik me namelijk ook af of ik niet iets te groot voor haar begin te worden) kunnen we dat met hulp van die vrienden gaan proberen. Vandaar :)

PS: sorry voor de verkeerde plaatsing :o
Laatst bijgewerkt door Gietjepietje op 14-05-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:07

Een paard/pony kan meer trekken dan dragen.
Een vuistregel is dat een paard/pony op een vlakke, harde ondergrond max. 3x zijn eigen gewicht kan trekken. Maar hij kan zeker nooit 3x zijn eigen gewicht dragen! :)

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:10

MarjaR schreef:
Een paard/pony kan meer trekken dan dragen.
Een vuistregel is dat een paard/pony op een vlakke, harde ondergrond max. 3x zijn eigen gewicht kan trekken. Maar hij kan zeker nooit 3x zijn eigen gewicht dragen! :)

Dat klinkt inderdaad wel logisch! Bedankt!

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:46

Ik vraag me sowieso af hoe andere Bokkers het plan om een oud paard voor de kar te beleren, vinden klinken? Ik denk niet dat leergierigheid een probleem is, maar misschien zijn er wel andere redenen waarom dit geen goed idee is?

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:49

Gietjepietje schreef:
Ik vraag me sowieso af hoe andere Bokkers het plan om een oud paard voor de kar te beleren, vinden klinken? Ik denk niet dat leergierigheid een probleem is, maar misschien zijn er wel andere redenen waarom dit geen goed idee is?

ik denk dat jij zelf het beste weet hoe jou paard is en wat de conditie van jouw paard is. wanneer deze na een rondje wandelen al doodop is zou ik het niet doen, maar is deze nog lekker aanwezig en actief bezig en jij denkt dat jouw paard qua gedrag en karakter het aan kan en ook leuk vind, waarom zou je het dan niet proberen? ik zou wel aanraden het te doen met iemand die er echt verstand van heeft

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:52

celine14 schreef:
Gietjepietje schreef:

ik denk dat jij zelf het beste weet hoe jou paard is en wat de conditie van jouw paard is. wanneer deze na een rondje wandelen al doodop is zou ik het niet doen, maar is deze nog lekker aanwezig en actief bezig en jij denkt dat jouw paard qua gedrag en karakter het aan kan en ook leuk vind, waarom zou je het dan niet proberen? ik zou wel aanraden het te doen met iemand die er echt verstand van heeft

Heel eerlijk? Die stress zou ik een dertigjarige niet meer aan doen. Ook al gaat het beleren relatief gemakkelijk. Als rijden te zwaar wordt, zou ik er lange wandelingen mee gaan maken. Ook goed voor je eigen conditie!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:03

Een 30jarig paard hoor je geen nieuwe kunstjes meer aan te leren....laaat het dier gewoon lekker van zijn oude dag genieten, beetje wandelen nz...

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 17:17

celine14 schreef:
Gietjepietje schreef:

Nee na een rondje is ze zeker nog niet doodop! Ik heb afgelopen weekend een rit van ruim 15km met haar gemaakt, na afloop stond ze nog steeds te springen! Wat dat betreft kan het waarschijnlijk wel maar wat @Echwel en @celano zeggen, zit ook wel iets in... Alleen snap ik niet helemaal wat @celano bedoelt met stress? Gaat iets nieuws aanleren sowieso gepaard met stress dan?

PS iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:41

30 jaar!! uhmm overheen gelezen denk ik! nee dan zou ik er niet aan beginnen en lekker stukken gaan wandelen! eventueel wat grondwerk simpel grondwerk ofzo meenemen maar ik zou m niet meer voor de kar gaan beleren.

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 17:47

OK bedankt!

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 17:53

Maar alleen wandelen is toch ietwat overdreven voor een pony die nog zo fit is... Ze mag dan oud zijn, bejaard is ze nog lang niet! ;)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:02

Gietjepietje schreef:
Maar alleen wandelen is toch ietwat overdreven voor een pony die nog zo fit is... Ze mag dan oud zijn, bejaard is ze nog lang niet! ;)

je kunt ook genoeg andere dingen met haar doen dan alleen wandelen, denk aan grondwerk, lange lijnen oid.
je kunt het zo leuk en lastig maken als je zelf wilt en lange wandelingen is volgensmij ook al een beste inspanning, neem je tussendoor wat stukjes draf ofzo mee.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:07

Ik verplaats dit topic van AR-ITP naar AR.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:12

Ik heb hiervoor ook een ouder paardje verzorgd die ook nog lang niet aan pensioen toe was. Was ook 28, wat voor KWPN behoorlijk oud is. Ik ben zo nu en dan blijven rijden. Alleen toen ik zelf te zwaar werd wegens ziekte ben ik haar naast de fiets gaan trainen. Misschien ook iets voor jou.
En eerlijk gezegd dat je paardje geen lichamelijke mankementen heeft dan zou ik niet inzien waarom je er niet een sulky achter kan binden. jij kent je pony het beste en je zal snel genoeg merken hoe het gaat. Eerst gewoon lekker 5 min rond stappen en rustig aan uitbreiden. En goed op blijven letten op je pony.
Rust roest!! Vooral met dit soort paarden die nog zo fit zijn!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:42

In eerste instantie dacht ik nee, maar als jij zegt dat ze nog makkelijk 15 km met je rond hobbelt.... Sommige oudjes en zeker ijslanders willen gewoon graag werken. Ik zou eerlijk naar je paardje kijken, Ls je echt denkt dat je je paardje daar een plezier mee doet zou ik heel voorzichtig beginnen en alles stap voor stap doen. Zodra je merkt of denkt dat de lol er voor haar vanaf gaat dan stop je. En zorg dat je echt goede begeleiding krijgt en niet "iemand met een koetsje wat ook wel eens heeft gement" Want juist daar gebeuren vaak de ongelukken.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:38

Ik zie me zelf niet op een shetlander rijden maar ik zie me er wel mee mennen!!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:55

Ik zou gewoon gaan kijken hoe ze het oppakt,is het wel stressvol wat ik niet denk dan stop je er toch mee.ik zou zeker mennen gaan beter als het rijden

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:24

Kijk naar hoe je paard is.
Is ze nog fit genoeg, heeft ze een goede/redelijke condite (zo te horen wel als je een rit van 15km kan maken), heeft ze verder mankementen etc?

Een paard van 30 hoeft niet meteen lichamelijk ''op'' te zijn. Sommige paarden zijn 15 en die zijn ''op''.
Maar er zijn ook paarden die op hun dertigste nog van alles doen!
Ik heb zelf een pony 30, en die staat sinds een aantal weken ook voor de kar (had hij hiervoor nog nooit gedaan, dus heb hem echt op latere leeftijd beleerd).

Zolang je goed in de gaten houdt of je paard het nog aan kan, en of het niet te veel wordt dan zou ik zeggen probeer het is uit!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:29

Ik zou gewoon rijden. rust roest...
Heb hier een van 22 en 26, en hoe regelmatiger je rijd, hoe gezonder en fitter ze zijn. Alleen natuurlijk niet van de een op de andere dag 40km gaan rijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:17

Ik heb zelf mijn 22 jarige pony sinds een week of 2 voor de kar staan. Beest is nog harstikke fit en 't beleren was voor hem geen stress. De plek waar ik hem heb laten beleren zeiden ze ook dat als hij in de stress zou raken bij de eerste keer, ze dan ook niet verder zouden gaan en dat je zoiets dan ook niet moet willen. Maar hij liep zo weg.

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 20:43

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ga er nog eens goed over na denken, bedankt voor al jullie tips!