[AR] Stopriem enkelspan tuig. werking?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

Stopriem enkelspan tuig. werking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:17

Hallo bokkers!

Ik heb een vraag over de stopriem. Wat heeft deze voor functie bij een enkelspan tuig.
Het is me eigenlijk nooit eerder opgevallen, maar bij mijn tuig ontbreekt er een stopriem.
Heeft deze een speciale werking en is het verplicht/nuttig bij een enkelspan?

Ik hoor het graag

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:37

Mijn tuig heeft het ook niet. Er zijn zát enkelspan tuigen die het niet hebben.

Maar volgens mij maakt de stopriem het bij een enkelspantuig wat lastiger dat de nek/draagriem naar voren schuift en daarmee ook het hele borsttuig, als 't paard z'n hoofd naar beneden doet.

Edit: maar volgens mij kan hij dan nog steeds naar voren schuiven? :o? hmm weet 't ook niet precies.

Ik weet wel dat het érg vervelend is als je je paard hebt uitgespannen maar nog wel opgetuigd, en dan even aan de hand laat grazen. Vliegt iedere keer 't borsttuig naar beneden. Dus dan borsttuig ook maar af doen.....

Esmiralda_

Re: Stopriem enkelspan tuig. werking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 23:37

ja daar heb je gelijk in dat is super vervelend..
Ik zat namelijk te denken als er aan 1 kant van het borststuk knapt, dan is het dus los en eigenlijk best gevaarlijk.
Volgend weekend hebben we onze 1e marathon, en veiligheid staat voor alles, dus heb ik het tuig goed nagekeken.
Als je wel een stopriem op je tuig hebt, lijkt het mij een stuk extra veiligheid, vandaar ook mijn vraag.
Voor de dressuur en vaardigheid heb ik heb persoonlijk niet nodig, maar in de marathon kan er veel meer mis gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:45

Als je tuig knapt dan is dat zowiezo al niet goed............. slecht onderhoud, zwakke plek of iets in die trant.....

In theorie zou alles kunnen knappen. ook leidsels en strengen.........

Overigens zijn er ook veel tuigen die aan iedere kant 2 riempjes aan de hals/draagriem hebben zitten, dus als er daar 1 van knapt is dat nog geen ramp. Heeft mijn tuig ook.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 09:47

Daar heb je gelijk in. Met mijn tuig is verder niks mis, heb een kieffer kunstof tuig, en is net een jaartje oud.
Geen slijtage plekken oid. Maar er zit aan beide kanten dus maar 1 riem aan de draagriem.
Zou je een stopriem ook los kunnen kopen ergens? Had al gezocht op internet maar kon geen site vinden waar je deze los kon bestellen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:55

Een stopriem heeft bij een enkelspantuig geen enkele functie.
Ik heb Letty al eens gevraagd waarom het er bij zat maar dat was nu éénmaal zo zei ze maar de reden kon ze me ook niet geven.

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:43

De enige goede reden is om de borst op zijn plaats te houden.
Dit is bij normale borsten niet heel erg noodzakelijk maar bij voorgevormde borsten zoals de Zilco Empathy van zeer groot belang. Deze brede borsten verdelen de druk goed en maken het trekken en bewegen veel makkelijker maar moeten niet naar boven schuiven en de luchtpijp afknellen.
De stop of springriem moet daarom ook aan zitten en niet los.
http://www.zilcotuigen.com/zilco-tuigen/zilco-empathy/
kijk maar eens op de foto's

Bij traditionele borsten is het wat minder van belang maar dienen voor het zelfde.

Bij tweespan is hij tevens bedoeld als afrem middel op de langboom.
Als je met of zonder broek rijd.

Ik hoop je een duidelijk antwoord te hebben gegeven en je weer wat wijzer te hebben gemaakt.
Zo niet... dan hoor ik het graag.....
Laatst bijgewerkt door EdwinStok73 op 14-05-12 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:45

wat is een stopriem :?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:10

Vroeg ik me ook al af, ken wel een springriem, bedoelt ze die?

Maar dan snap ik de link wbt nek/draagriem naar voren schuiven niet :P

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 14:55

edwin, bedankt! Super duidelijk antwoord. Mocht ik dus ooit nog overgaan op een voorgevormd borststuk, dan heb je hem wel nodig.

Blackdevil, ik had ookal op haar site gekeken maar kon het ook niet vinden. Bedankt!

Stef en melanie, op bokt wiki kun je het goed zien wat de stopriem is. Melanie jij hebt m wel op je 2span tuig. Gaan bij het borststuk door de ring(die op de borst zit).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:15

Edwin heeft het over de springriem, die gaat tussen borst door naar de singel, jij hebt het dus over stopriem, de riem die door de ringen van het borsttuig gaan bij 2 span.

Enkelspan heb je dus niet nodig dan.
2 span... tsja, enige wat ik kan bedenken is wbt remmen dat borsttuig beter op zn plek blijft als langboom borst naar voren trekt? Weet eigs ook niet...

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:56

Ja... zat ff te dromen denk ik... heb die term ook bij mijn koetsiers bewijs voor bij horen komen, hahaha
De riem is ook bedoeld om het tuig mooi op de plaats te houden.. je ziet vaak dat de borst voor wat gaat hangen als deze er niet aan zit. Er zijn ook zat tuigen waar dit niet zo is en dan kan je prima zonder.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:20

EdwinStok73 schreef:
je ziet vaak dat de borst voor wat gaat hangen als deze er niet aan zit.

En dan trekt de springriem het borsttuig weer omhoog of hoe moet ik dat zien?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:35

Springriem loopt vanaf het oog midden (!) op de borst tussen de voorbenen door en is bevestigd via een lus aan de singel van het schoftje. Hij zou dus nooit het borsttuig omhoog kunnen trekken. Dat zou een stopriem wel kunnen doen. Of dat wenselijk is, kun je je afvragen.
De springriem heeft wel een zeer belangrijke functie bij een gareel. Hij voorkomt namelijk bij het afremmen of terugzetten van de kar, dat het gareel van onderen 'opkiept'.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 00:21

Bij mijn weten is alleen een tweespantuig voorzien van een stopriem en heeft een springriem een functie.

Voor het geval het bij een voorgevormd borsttuig nodig is weerhoud me erg om een dergelijk tuig te gebruiken. Een borsttuig hoort zelf de goeie plek op te zoeken. De manier waarop vroeger het borstblad werd gemaakt (dubbel gevouwen stuk leer) zorgde er voor dat het zich naar de vorm van de hals kon zetten doordat leer iets rekt.
Het kunststof van tegenwoordig is zo stug dat dit niet meer mogelijk is. Wanneer er een springriem nodig is om het op zijn plek te houden zegt voor mij dat de druk niet goed verdeeld is over het tuig. De mooiste voorgevormde borst is voor mij nog steeds van Kieffer.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 00:42

Er zit wel een springriem op mijn tuig. Maar dat is eigenlijk niet wat ik bedoel.
De borst hangt op de goeie hoogte, kan niet hoger vanwege dat je dan zijn luchtpijp zou afknellen. Alleen zag ik dan wanneer de kar getrokken wordt het borststuk best laag hangt bij zijn schouders. Drukt eigenlijk op het borstbeen, en zoals ik het zag trok hij echt vanuit z'n schouder. Niet echt de borst. Beetje lastig uit te leggen.
Maar het borststuk hangt wel op de goede hoogte, alleen door de strengen wordt hij naar beneden getrokken. Waardoor de schoudervrijheid belemmerd wordt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:10

BlackDevils schreef:
Bij mijn weten is alleen een tweespantuig voorzien van een stopriem en heeft een springriem een functie.

Voor het geval het bij een voorgevormd borsttuig nodig is weerhoud me erg om een dergelijk tuig te gebruiken. Een borsttuig hoort zelf de goeie plek op te zoeken. De manier waarop vroeger het borstblad werd gemaakt (dubbel gevouwen stuk leer) zorgde er voor dat het zich naar de vorm van de hals kon zetten doordat leer iets rekt.
Het kunststof van tegenwoordig is zo stug dat dit niet meer mogelijk is. Wanneer er een springriem nodig is om het op zijn plek te houden zegt voor mij dat de druk niet goed verdeeld is over het tuig. De mooiste voorgevormde borst is voor mij nog steeds van Kieffer.

Mee eens idd :j Daarom huiver ik bij de extreme voorgevormde borsttuigen.

Ik heb een kunststof tuig en die past zich juist super aan, eindelijk goede drukverdeling en geen schuurplekken meer als de pony gaat dribbelen en de borst dus schuift.
Met tweespan ook, gebruik ook geen springriem.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 00:35

Maar een voorgevormd borsttuig heeft toch ook zijn voordelen. Zit er zelf opzich best wel aan te denken om er 1 te kopen met de tijd.
Niet een extreme, gewoon normaal voorgevormd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:21

Als het past ja :j
Heb eigs nog weinig gezien die eht mooi aansloten onderaan, en dus teveel op de schouders trekken..
Vind het wle altijd heel erg mooi staan maar durf het niet aan..

Ik zou het wel heel interessant vinden om een test te doen met zo'n apparaat die je ook voor zadelmetingen doet om te zien hoeveel druk er is en hoe goed het verdeelt is. Tussen een extreme voorgevormde, een iets mindere voorgevormde en een gewone simpele. :j

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 00:20

Staat zeker mooi, maar idd het moet goed zitten en passen..
Ja dat lijkt mij ook wel interessant! Waarschijnlijk komen de gewone borststukken er hel beste uit haha.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:17

ik heb wel zo'n extreem borsttuig. Van zilco. Ben er heel blij mee en het voldoet prima.

Maar ben er mee eens dat dit niet voor alle pony's zo zal zijn.

Ik gebruik de springriem dus wel.

Afbeelding

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 22:05

die van jou zit idd heel netjes!
Maar is niet voor iedere pony weggelegd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:08

Het idee om de voorste riem van het schoftstuk door de D-ring op de borst te laten lopen is bedacht door VanderWiel volgens mij. Orgineel alleen maar bedacht om het tuig eenvoudiger te maken, niet om in tweespan te kunnen remmen via de disselriem en zeker niet om de langboom omhoog te houden. De meeste borsttuigen hebben het niet en een enkelspan tuig hoort het niet te hebben.