[AR] Voor het eerst AR-ITP! Rij mee met Boris!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Voor het eerst AR-ITP! Rij mee met Boris!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:27

Hallo menners!
Meestal ben ik met mijn paarden te vinden bij GVL-ITP, maar
wat weinig mensen weten is dat ik ook een fanatiek menner ben!
Welliswaar recreatief, en aan dressuur doen wij niet veel, maar uren
rondhobbelen door de polders vinden wij heerlijk. :D

Afbeelding
Dit is Boris.

En dit is het filmpje! Rij gezellig mee. :)

Zet hem wel op 1080HD en geluid aan!

Ohja, tips vind ik heel fijn, gezien wij dressuurmatig een ramp zijn. O:)

Nista_RX

Re: Voor het eerst AR-ITP! Rij mee met Boris!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:45

Wat leuk Rianne! :D Filmpje kan ik niet kijken aangezien mn computer érg sloom is... het schokt. ik zal m straks herstarten en bekijken :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:24

Wat zijn ze toch leuk, die meerij-filmpjes. Zeker met zo'n heerlijke wiebelkont ervoor. Het lijkt me daarom dat hij behoorlijk ruime gangen moet hebben, zeker voor een shetlander.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:24

Haha, wat wiebelt ie zeg! :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:29

Dankje Robin! :D
DonCamillo: Klopt! Hij heeft een hele ruime stap, maar de rest is gewoon typisch shetlander. :P
Haha Thijs, hij wiebelt idd heel erg _O-

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:32

Leuk Rianne! :D ziet er heerlijk uit! :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:38

Wat een leuk filmpje, en mooie kwaliteit!

(dressuurmatige) tips geven gaat op deze manier wel een beetje lastig helaas, omdat het constant vanaf de bok is gefilmd en niet ook van opzij of met foto's.

Ik heb toch wat voor je gevonden. Het viel me ook meteen op namelijk, op de foto die je hierboven plaatste. Het lijkt alsof je je liverpool een beetje laag in de mond hebt hangen, maar dat is lastig te zeggen door die bitringen. 1 of 2 rimpeltjes bij de mondhoek mag nl. prima.
De scharen van het bit zijn érrug lang. Te lang eigenlijk. Het is geen gezicht en hij kan gemakkelijk blijven haken of zichzelf verwonden. Kan het vaag een beetje zien, maar 't lijkt dat het bit 3 sleuven heeft? 1 die half in de bril valt en nog 2 daar onder?

Ik neem aan dat je die 3e/onderste sleuf niet gebruikt? Dan kan je die er net zo goed even afzagen/slijpen. Netjes glad schuren en klaar. nu zit het alleen maar in de weg, en bij deze pony steekt de schaar wel héel erg ver uit ;)

Ook lijkt je zweep wat aan de korte kant (of je hebt hem gewoon vrij ver naar voren vast), het liefst wil je namelijk een beetje bij het schoftje willen komen met je slag. Maar dat is erg lastig te beoordelen omdat je nu alles van achteren ziet, dus dat kan heel erg vertekenen.

Wel een erg leuke aanspanning :) En ik ben nu eigenlijk best benieuwd geworden naar een foto van het hele geheel, dus de complete aanspanning ;)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:12

Dankje Mandy! :+:

Joyciej, je hebt helemaal gelijk met de liverpool :j Hij is inderdaad te lang, ik ben nu aan het kijken waar ik in zijn maat met tongboog eentje kan krijgen met maar 1 of 2 sleuven.
Ik gebruik hem idd niet de onderste, maar ik heb het nog niet aangedurft om het eraf te zagen, ben bang dat ik het hele bit breek. :=

Zweep is wel lang genoeg, die komt wel bij het schoftje, alleen mijn combinatie sturen en camera en zweep vasthouden is niet zo best. :')

Helaas nog geen andere foto's! Zal er binnekort eens even iemand voor strikken. :D Dankje!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:14

Met een dun, klein ijzerzaagje en als je het bit zachtjes in de bankschroef klemt, dan breek je echt niets kapot hoor. Moet je wel héel wat kracht voor hebben :')

Maar als dit bit verder qua pasvorm en mondstuk jou en pony bevalt, zou ik die sleuven er dus gewoon afzagen ipv. een geheel nieuw bit te kopen :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:17

Daar heb je wel gelijk in :j Ik ben wel aan het rondzoeken voor een ander bit, gewoon om te proberen of hij ook op een niet-stang kan, maar dat is zo moeilijk := Want op een normaal dubbelgebroken trensje is hij echt niet te houden. Daarbij komt ook nog dat hij hengst is, dus in het geval dat we hengstige merries tegenkomen, wil ik wel graag iets hebben met hefboomwerking. O:)

Ik ga het denk toch maar proberen dan, hulp van mijn vader kan ook geen kwaad. :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:29

Waarom zou je dat willen proberen? Nogmaals; als dit bit verder prima bevalt, zowel bij jou als ook bij de pony, hij loopt er lekker op etc. etc. dan is het toch prima? 't is soms helemaal niet verkeerd om verder te kijken, maar als iets gewoon goed werkt dan zou ik verder geen problemen 'maken' zeg maar.

Maar dat is natuurlijk aan je zelf.

Als je het effect van een 'niet-stang' wil uitproberen, kun je ook je leidsels eens in de bril gespen, of wel in de bril maar dan óm de schaar heen (zie nr. 2)
Afbeelding

Bij 1. in de bril is de hefboomwerking echt te verwaarlozen. En het is de hefboomwerking die een stang een stang maakt (sommigen denken dat een ongebroken mondstuk een bit een stang maakt, dit ten onrechte).

Dan kan je je leidsels onderweg altijd nog (laten) vergespen als hij wel sterk/heet wordt.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:40

Het is vooral omdat ik denk dat een wat dunner en lichter bitje veel fijner in zijn mond ligt. :j Misschien zit dat alleen tussen mijn oren, maar vandaar dat ik dat wel graag wil proberen.
Dit bit is echt zwaar, als ik het vergelijk met andere bitten. En het is al zo'n klein paard :Y)
Aan de andere kant: dit bit werkt voor hem wel goed, het beetje hefboomwerking wat je nodig hebt als je andere paarden tegenkomt, hij is er makkelijk mee te sturen en hij loopt er ook fijn mee.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:25

Boris heeft een wiebelkont. :')

Super leuk filmpje Rianne! :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 08:23

Hee, niet spotten met zijn wiebelkont :')
Je mag hem zelf ook een keer aanschouwen :))

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:06

Jeej!! Ik mag boris wiebelkont aanschouwen!! *\o/*

Oke nu weer ontopic. :o

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:37

Het ziet er echt zo leuk uit, ik wil ook leren mennen! _O-

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:52

Je bent welkom hoor Joey! :P

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:47

Borisje schreef:
Je bent welkom hoor Joey! :P

Jeej :)) :')