Pony trekt erg naar buiten tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoisVeenings

Pony trekt erg naar buiten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:14

Hallo,

Ik zit de laatste tijd met een probleempje. Ik zal de situatie even uitleggen. ;)

Ik heb een shetlander van ruim 5, hij is al 3 jaar in mijn bezit. Het is een erg lieve pony, maar wel een echte shetlander. Hij heet Thos, sommigen kennen hem misschien uit eerdere topics. Waaronder ook een topic waar ik mijn 'ongeluk met de kar' beschreef. Ik heb hierdoor nog erg weinig vertrouwen in het mennen, maar probeer dit wel weer op te pakken.
Maar omdat ik niet meer wekelijks men, ben ik Thos gaan longeren. Nou heb ik dit al veel vaker gedaan voor het mennen en ook nog tijdens de 'menperiode' (om het zo maar even te noemen). ;)

Hij was erg braaf met longeren en hij liep goed actief door.
Maar sinds een paar maanden wil het longeren echt niet meer. Ik beschik niet over een longeerbak en longeer dan ook in een gewone bak. Het probleem is dat hij me de hele bak door sleurt. Ineens doet hij zijn hoofd in een nepkrul en gebruikt al z'n kracht om een andere kant op te gaan. Ik kan hem meestal voor zijn door hem met zijn hoofd iets naar binnen te laten lopen, maar voor het trainen werkt dit niet.

Met rijden is hij heel braaf, hij heeft soms zijn eigenwijze shetlander trucjes, maar over het algemeen gaat het prima. Dit was eerst ook zo bij het longeren, maar ik weet er nu geen raad meer mee.
Ik heb al vanalles geprobeert, zoals met een tweede persoon Thos de weg naar 'buiten' versperren.
Alleen in stap is hij prima te longeren.

Ik zou graag jullie tips horen en hoop dan op een goede oplossing te komen. Want ik wil hem eerst goed aan het lopen hebben met longeren voordat ik de weg weer op ga met de kar.
Als er nog wat info mist, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:17

Ik zou in de bak een cirkel afzetten. Dit kan heel gemakkelijk met prikpaaltjes en rood/wit afzetlint.
Hoe heb je overigens de longeerlijn bevestigd?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:18

Is dit na het ongeluk met de kar ontstaan? Misschien heeft hij ergens een blokkade waardoor hij niet de bocht doorkomt. Misschien doet het hem pijn en wil hij er daarom onderuit komen? Is mijn eerste gedachten omdat je aangeeft dat het iets van de laatste tijd is.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:23

@Suzanne_K, Ja dit was ook een van mijn oplossingen, alleen heb ik zelf geen prikpaaltjes. Maar ik zal eens kijken of iemand wat te leen heeft.
De longeerlijn click ik altijd vast aan een longeerstukje aan het bit.
Bedankt voor de reactie!

@TinePine, Toen ik het topic schreef was ik inderdaad aan het denken wanneer het ongeveer begon. Nou weet ik niet precies of het ook al eerder zo was, maar in ieder geval wel rond die tijd. Verder zie ik nergens aan hem dat hij last heeft van zijn rug, schouder etc. Met rijden rijd hij prima de voltes en ook springen doet hij zonder moeite. Ik heb ook zijn rug gevoeld, maar krijg nergens een pijnlijke reactie. Ik zal nog wat extra opletten, misschien dat ik toch nog wat zie. Bedankt!

Pommier

Re: Pony trekt erg naar buiten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:49

Je kan beter de longeerlijn dubbel om de binnenste bitring doen en dan onder de kin door naar de buitenste ring. Dan heb je iets meer begrenzing aan de buitenkant.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:58

Okee, ik zal eens proberen hoe Thos daar op reageerd. Dankje!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:03

Prikpaaltjes zijn niet duur en erg handig om altijd achter de hand te hebben, om in de wei een wat strookbegrazing te doen, of 2 paarden uit elkaar te houden. Wat ik zelf doe, sinds ik een les bij een Lammert Haanstra-instructeur gehad heb, is inderdaad ook afzetten.

Maar ik doe het zo: met 2 losse draden schrikdraad in de bak een vierkant afzetten, dus 2 extra korte zijdes op het midden maken zeg maar. Dan heb je geen paaltjes nodig, enkel een draadje van de ene lange kant naar de andere. Sindsdien longeer ik nooit meer in de hele bak, ik vind het veel rustiger longeren, voor zowel mij als mijn paard. Je kan je veel beter concentreren op het longeren, en bent niet bezig met je paard op de cirkel te houden.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:48

Doet hij dit in een hoek? Of echt overal?.Het lijkt mij dat dit natuurlijk ook weer anders is dan de longeerbak.Ik had dit probleem met ene welsh.Nog nooit in de binnenbak geweest( moest hem inrijden) En opeens in een open ruimte.Ja dat is raar.In één hoek trok ie en ging hij steigeren.Hierdoro is hij zelfs een keer gevallen.De oplossing hiervoro was, Als hij trekt, een beetje meeveren en wel als een sponsje kneepjes geven.En dit de hele tijd.En in die ene hoek waar het het ergste is meot je jusit iets meer meveren.Hetis ook handig als er nog iemand bij is die met de zweep erachter loopt.Die gene moet met de zweep naar de kont wijze en net wanneer het paardje iets rustiger gaat meteen er bij zijn.ZO leren ze het ook af ;)

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 13:36

Hij dit het vooral in een hoek, als hij de hoek net voorbij is zet hij zn kin in zijn borst zodat ik niks meer te zeggen heb. En waardoor hij zich heel sterk kan maken. Ik zal het eens uitproberen, kijken hoe hij daar op reageert. De tweede persoon met zweep doen we ook, dit werkt redelijk goed, alleen is hij me soms toch te snel af. Als ik hem binnekort weer longeer zal ik kijken of er een filmpje kan worden gemaakt. Zodat jullie kunnen zien wat hij doet.
Dankje wel voor de tip!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:20

Lukt het al een beetje met het longeren?

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:50

Ik heb weer verschillende tips opgevolgt, maar het wil niet lukken zoals het 'hoort'. Linksom gaat het best redelijk, als ik erg oplet en hem bij me hou wil dat wel lukken. Maar als ik hem de andere kant op stuur, dan staat hij vaak ineens stil en draait hij of om, of hij blijft tegenover me staan.
Hij doet echt wat hij zelf wilt, terwijl hij dat alleen maar doet bij longeren. Gewoon met lopen, fietsen of springen aan de hand luisterd hij goed.

Ik blijf proberen. Als de DA weer eens komt zal ik vragen of ze zijn rug kan voelen. Maar hij reageerd nergens op als ik gevoelige plekjes 'indruk'. Hij toont niet dat hij ergens last van heeft.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:53

Misschien is hij je aan het uitproberen? Mijn haflinger was in het begin dat ik hem had met het longeren namelijk ook super braaf maar op een gegeven moment ging hij ook 1 kant op stilstaan en de andere kant op rennen en dat was gewoon uitproberen want nu heb ik geen problemen met longeren meer

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:28

Ja, dat doen ook wel veel pony's, dan moet je snel reageren emt de zweep, een beetje dreigen naar de kont toe.Daarom kan je ook het beste met 2 mensen longeren.Iemand dan met de zweep, en iemand met het touw en de pony.Zodat jij op de pony kan letten en die andere persoon gelijk aanspoort als hij enig verzet vertoont ;)