[AR] Polly voor het eerst thuis voor de wagen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Polly voor het eerst thuis voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 22:25

Zal eerst even een kort *kuch* beginstukje vertellen. (als je niet alles wilt lezen kun je ook doorscrollen) December 2011; ik riep vanuit het niets... 'Ik wil met polly gaan mennen'! Nouja, iedereen verklaarde me voor gek en keek me aan met een 'ja right... vast... dat roep je wel, gaat toch niet gebeuren'. Niets was echter minder waar :D De reden waarom ik wou gaan mennen is echter een beetje minder, ik heb ook een haflinger, helaas is zijn door rugklachten niet meer geschikt om te berijden. Nouja dan maar mennen, waarom niet? Pown is natuurlijk ook te klein om OP te zitten, dan er maar achter kruipen!

Ik had me bijna door m'n enthousiasme een hoop goedkope troep aangeschaft.... gelukkig was ik zo slim om bokkers met 'menverstand' aan te spreken die me omgepraat hebben zodat ik alles braaf volgens het boekje heb gedaan. Dus ik volg ondertussen al een paar maanden menles bij Geerts in Gilze en daar heeft mijn ponybeest ook een 'spoedcurcus' beleren gehad. Polly is al 22 jaar oud, onder het zadel beleert en kent natuurlijke alle commando's. Ook ben ik al maanden met hem aan de dubbele longe en de lange lijnen aan het werken (meer wou ik niet doen, vond ik onverantwoord). Natuurlijk was/is hij ook al lang verkeersmak, dus eigenlijk hadden ze niet lang nodig. Dus 1 week is hij bij Geerts geweest, hij had nog wat moeite met wegstappen, maar verder liep hij er mee weg of hij nooit anders had gedaan! top! +:)+

Goed met alleen menles en een pony die 't kan heb je natuurlijk niet genoeg. Een tuig en een wagen... dat is toch ook wel handig! Goedkope slechte kwaliteit deed ik niet meer aan, maar heb een tweedehands ideal webtech combi tuig gekocht. En heb een marathon/recreatiewagen van cavalier gekocht. Eerst was de gedachte een HCA sulky... maar mijn vader had er ook wel oren naar om gezellig mee te gaan, wordt lastig op een sulky.

Dus, nu wat hebben we nu? Een pony die beleerd is, een baasje die kan mennen, een goede wagen en een fatsoendelijk tuig... En wat doe je dan? Jawel je spant je beest in en vooruit met de geit euhm.. paard! :D

Goed ik ben ondanks alles nogal een beginner natuurlijk, het tuig is helemaal door mijn meninstructeur passend gemaakt, dus dat zit helemaal prima. Echter weet ik niet zeker of het lamoen helemaal goed zit en het tuig daar weer aan vast. Dus als jullie mij daar wat tips en adviezen over kunnen geven graag!

Zelf zag ik al op m'n filmpje dat ik de buitensingel óver de strengen had moeten doen (had vergeleken met foto's op de ideal site) singel van m'n lespaard is heel anders. Ook is het lamoen wat te smal, of bij de ringen die aan de lichtogen vastgaan. Drukt een beetje in z'n buik, dus dit moet ik een beetje verdraaien. Ik had wel 't idee dat de lengte van het lamoen goed was, dus dat hij niet te kort op de wagen staat, maar weet dit niet zeker? Ook zit in de filmpjes de broek niet goed, ofja de broek zelf wel, maar die touwtjes zitten te los waardoor de functie van de broek weg is, maar ik zag op andere foto's dat die 'gaten' veel verder naar voren zitten en deze zit harstikke dicht bij 't einde van z'n kont. Heb er daarna nog een extra slag in gemaakt en toen werd de functie van de broek wel gewoon gebruikt. Dus is dat dan voldoende?

En het laatste is dat ik niet zeker weet of hij met z'n borst of met z'n schoftje trekt (dat laatste is natuurlijk niet goed). Hoe kan ik dit zien? of kunnen jullie op dat filmpje dat zien? De strengen staan wel strak en toen ik er even naast liep om dat te testen voelde ik wel dat 't 'trok' aan z'n borst.

Ohja dat moeite hebben met wegstappen vanuit halt, was nu geen enkel probleem geen idee waarom, volgens mij hebben ze hier gister nog wel even extra aandacht aan besteed (zouden ze doen). Ik ben echt zooo ontzettend trots op m'n ventje! :D En ik vind 't echt ontzettend gaaf!! :D

Nou teveel gezegt al, voor iedereen die het hele verhaal gelezen heeft, bedankt!!

Zit hier met m'n tante, ik had haar even de leidsels gegeven, maar ze kan helemaal niet mennen, ik wou alleen heel even filmen alleen toen probeerde ik haar uit te leggen hoe ze de bocht door moest en dat lukte dus niet helemaal en toen raakte ik licht in de stress... daarna wel vriendelijke uitgelegd hoor :D Want ze dacht volgens mij dat ik haar 't veld in wou laten sturen :')

En ohja, ik kan dus helemaal niet klakken met m'n tong... maar heel zachtjes, is dat erg? Want ik gebruik dus gewoon stap DOOR en draf DOOR... en hij weet donders goed dattie dan harder moet, ipv. klakken etc.

alvast bedankt voor alle feedback!!

PippaLuca

Re: Polly voor het eerst thuis voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:27

Wat een leuke pony! :D

Tips heb ik niet, maar had 'n vraag: Ben je tevreden over Geerts? Wil m'n pony daar volgend jaar ook naartoe brengen.:P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 23:33

Ja zeker! Super aardige mensen, maar staan ook meteen voor kwaliteit. Alhoewel ik weet niet hoe oud je pony is? Want de normale tijd is toch wel wat langer dan een week, denk eerder aan een week of 6. Mijn pony was al eigenlijk vrij 'vergevorderd'. En mennen is natuurlijk geen goedkoop grapje. Portemonnee doet bij mij ondertussen ook gruwelijk pijn :')

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:36

Nee haha, ik weet idd dat het langer gaat duren en wat de kosten gaat zijn. Pony is nog maar jong, dus komt daar helemaal 'groen' aan.:j

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:38

Wat een leuke pony zeg! Veel plezier met het mennen! :j

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:42

Tuig en wagen zitten er netjes uit.
Heb wel het idee dat je pony op zn schoft trekt ipv met de strengen.
Zou je strengen een gaatje (of 2) korter doen.

Wat voor commando's jij je pony geeft verschild per menner.
Gebruik waar voor jullie werkt. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 23:46

De strengen gaan niet meer korter, dat is net 't probleem! Heb ze de strengespen al op 't korst, en die waren bij de wagen van m'n instructeur niet op dat strakste gaatje.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:54

Dan kun je of extra gaten in je strengen slaan, of je lamoen iets verlenen.
Dan staat je pony iets verder voor de wagen maar dat is niet/minder schadelijk dan trekken met de schoft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:16

Hier ook nog maar even een reactie dan :D
Ik vind dat jullie 't super hebben aangepakt +:)+ en wat gaat het al netjes!

vwb dat 'klakken' met je tong; gebruik idd gewoon je eigen commando's. DOOR is ook erg duidelijk, begrijpelijk en logisch, dat hoor je ook wel vaker. En wees misschien maar blij toe dat je dat 'klakken' niet als commando hebt. Ik namelijk wel en je wil niet wéten hoeveel mensen het leuk vinden om te gaan klakken met de tong als je met je aanspanning voorbij komt 'want als paarden in de wei staan dan komen ze altijd als ik dat doe'. En Roos reageert daar dus ehm, best wel erg op, haha. Ondanks dat ze volgens mij dondersgoed weet dat dat niet míjn geklak is en dat ze daar ook níet naar moet luisteren. Want als ik iemand anders haar laat mennen dan luistert weinig of niet naar de stemcommando's van iemand anders.......... :=

Nog een paar kleine puntjes:

- Toch trekt hij wel degelijk met het schoftje. 2e filmpje op 0.23 min. zie je de lichtogen duidelijk naar achteren getrokken worden. Strengen dus 1 of 2 gaatjes korter. Geen gaatjes meer over? Even naar tuigenmaker paar extra laten slaan, is nooit verkeerd maar altijd handig.
- Idd uiteinde's van het lamoen bij de lichtogen wat naar buiten draaien, zijn nu iets te ver naar binnen gesteld maar had je zelf ook al opgemerkt.
- Laat de strengen maar gewoon lekker óver de buitensingel lopen ipv. er onder. Dat zorgt vaak alleen maar voor stoten van de gespen tegen de singel e.d. Al zijn er ook zat mensen die de strengen er wel tussen hebben lopen hoor. Ik had het ook altijd, maar vond ze er bovenlangs véel fijner werken.
- Afstand tussen pony en wagen vind ik wel netjes. En in het begin wil je ze er liever toch niet te dicht op hebben.
- Broeksriempjes kan je ook vastmaken aan de uiteinde's van het lamoen, aan de lamoenogen waar je ook je lichtogen vast hebt gemaakt. Dan zijn losse strengophouders wel handig op zich. Ik vind je broek toch nog wel wat losjes hangen. Ik wil dit ook al een tijdje, maar moet nog ff bijpassende strengophouders gaan halen....
En helaas is het bij veel lamoenen zo dat de ogen voor de broek eigenlijk te ver naar achteren zitten, ze moeten vaak juist idd wat meer naar voren.
- Oplossing voor problemen bij wegstappen: groom v/d wagen sturen en bij het laten wegtrekken de wagen even een zetje laten geven, is het vaak zo over. Hebben ze bij Geerts waarschijnlijk ook op die manier opgelost. Veel paarden vinden het in het begin even lastig, wagen wegtrekken vanuit stilstand.

Jullie gaan vast een heerlijke zomer tegemoet straks. Veel fijne en veilige km's toegewenst!

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:15

Polly :D

Ziet er goed uit. Mooie wagen heb je ook.
Black doet het hier ook heel netjes weer voor de koets. Als het binnenkort eens wat beter weer is, plak ik Bea ook voor de koets, die moet dat ook kunnen. Vind het sneu dat Black nu vaker 'gebruikt' wordt voor alles.

Tip: rijd eens tot Venlo met Polly ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 05:45

Ik heb extra gaten in de strengen laten maken, alleen nu heb ik zo'n halve streng daar 'loshangen' als het waren. Ik heb dat nu (tijdelijk) opgelost door het terug te steken in de strenggesp, maar dan gaat de hele functie van die paniekhaken ook weg want die moet ik nu echt los frutsen.

Broek weet ik dat daar erg los hangt, kan ik dit ook oplossen door een slag éxtra te maken?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 05:55

Jij hebt dit echt super aangepakt! Heel verstandig van je! :j
Ziet er netjes uit hoor! De verbeterpuntjes ga ik niet herhalen, heeft weinig nut hé ;)

Mijn pony Romeo is ook net voor de zomer beleerd (juni), echt de beste tijd van het jaar om te beleren! Zo ga je nog meer genieten van de zomer!

Ik wens je ontzettend veel menplezier!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:52

Maartje1990 schreef:
Ik heb extra gaten in de strengen laten maken, alleen nu heb ik zo'n halve streng daar 'loshangen' als het waren. Ik heb dat nu (tijdelijk) opgelost door het terug te steken in de strenggesp, maar dan gaat de hele functie van die paniekhaken ook weg want die moet ik nu echt los frutsen.

Broek weet ik dat daar erg los hangt, kan ik dit ook oplossen door een slag éxtra te maken?

Ja hoor, je kunt rustig een extra slag in je broek maken.