Ik had me bijna door m'n enthousiasme een hoop goedkope troep aangeschaft.... gelukkig was ik zo slim om bokkers met 'menverstand' aan te spreken die me omgepraat hebben zodat ik alles braaf volgens het boekje heb gedaan. Dus ik volg ondertussen al een paar maanden menles bij Geerts in Gilze en daar heeft mijn ponybeest ook een 'spoedcurcus' beleren gehad. Polly is al 22 jaar oud, onder het zadel beleert en kent natuurlijke alle commando's. Ook ben ik al maanden met hem aan de dubbele longe en de lange lijnen aan het werken (meer wou ik niet doen, vond ik onverantwoord). Natuurlijk was/is hij ook al lang verkeersmak, dus eigenlijk hadden ze niet lang nodig. Dus 1 week is hij bij Geerts geweest, hij had nog wat moeite met wegstappen, maar verder liep hij er mee weg of hij nooit anders had gedaan! top!

Goed met alleen menles en een pony die 't kan heb je natuurlijk niet genoeg. Een tuig en een wagen... dat is toch ook wel handig! Goedkope slechte kwaliteit deed ik niet meer aan, maar heb een tweedehands ideal webtech combi tuig gekocht. En heb een marathon/recreatiewagen van cavalier gekocht. Eerst was de gedachte een HCA sulky... maar mijn vader had er ook wel oren naar om gezellig mee te gaan, wordt lastig op een sulky.
Dus, nu wat hebben we nu? Een pony die beleerd is, een baasje die kan mennen, een goede wagen en een fatsoendelijk tuig... En wat doe je dan? Jawel je spant je beest in en vooruit met de geit euhm.. paard!

Goed ik ben ondanks alles nogal een beginner natuurlijk, het tuig is helemaal door mijn meninstructeur passend gemaakt, dus dat zit helemaal prima. Echter weet ik niet zeker of het lamoen helemaal goed zit en het tuig daar weer aan vast. Dus als jullie mij daar wat tips en adviezen over kunnen geven graag!
Zelf zag ik al op m'n filmpje dat ik de buitensingel óver de strengen had moeten doen (had vergeleken met foto's op de ideal site) singel van m'n lespaard is heel anders. Ook is het lamoen wat te smal, of bij de ringen die aan de lichtogen vastgaan. Drukt een beetje in z'n buik, dus dit moet ik een beetje verdraaien. Ik had wel 't idee dat de lengte van het lamoen goed was, dus dat hij niet te kort op de wagen staat, maar weet dit niet zeker? Ook zit in de filmpjes de broek niet goed, ofja de broek zelf wel, maar die touwtjes zitten te los waardoor de functie van de broek weg is, maar ik zag op andere foto's dat die 'gaten' veel verder naar voren zitten en deze zit harstikke dicht bij 't einde van z'n kont. Heb er daarna nog een extra slag in gemaakt en toen werd de functie van de broek wel gewoon gebruikt. Dus is dat dan voldoende?
En het laatste is dat ik niet zeker weet of hij met z'n borst of met z'n schoftje trekt (dat laatste is natuurlijk niet goed). Hoe kan ik dit zien? of kunnen jullie op dat filmpje dat zien? De strengen staan wel strak en toen ik er even naast liep om dat te testen voelde ik wel dat 't 'trok' aan z'n borst.
Ohja dat moeite hebben met wegstappen vanuit halt, was nu geen enkel probleem geen idee waarom, volgens mij hebben ze hier gister nog wel even extra aandacht aan besteed (zouden ze doen). Ik ben echt zooo ontzettend trots op m'n ventje!

Nou teveel gezegt al, voor iedereen die het hele verhaal gelezen heeft, bedankt!!
Zit hier met m'n tante, ik had haar even de leidsels gegeven, maar ze kan helemaal niet mennen, ik wou alleen heel even filmen alleen toen probeerde ik haar uit te leggen hoe ze de bocht door moest en dat lukte dus niet helemaal en toen raakte ik licht in de stress... daarna wel vriendelijke uitgelegd hoor

En ohja, ik kan dus helemaal niet klakken met m'n tong... maar heel zachtjes, is dat erg? Want ik gebruik dus gewoon stap DOOR en draf DOOR... en hij weet donders goed dattie dan harder moet, ipv. klakken etc.
alvast bedankt voor alle feedback!!