in welke hand je zweep methode lammert haanstra?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

in welke hand je zweep methode lammert haanstra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:11

Hoiii

Even over de methode lammert haanstra

Longe altijd in je linkerhand en je zweep in welke hand?

Ik kan beter de cursusavond over doen denk ik want ik ben ondertussen weer veel vergeten :oo
Was erg leerzaam maar zoveel informatie voor iemand die jaren heel anders longeerde (mezelf wat aangeleerd) dat ik nu het echt vergeten ben dus ook niet kan oefenen. Vandaar meerdere vragen in dit topic bedenk me steeds weer andere dingen

gr

Ils_K

Re: in welke hand je zweep methode lammert haanstra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:00

Ik weet helemaal niks over de methode van Lammert Haanstra.

Maar als ik rechtom longeer, heb ik de longeerlijn in mijn rechterhand en de zweep links.
En linksom andersom. Zo heb je altijd een driehoek, zoals het hoort.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:26

Ik doe het zelfde als Ils

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:29

Klopt, zo doet LH het ook!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:31

Is toch niet dé LH methode? Is toch gewoon logisch, basis longeren?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:33

Volgens de Lammert Haanstra methode is het inderdaad ook zo, je moet een driehoek maken met je paard tussen de longe en de zweep. Hij heeft alleen wel een andere manier van vasthouden dan de meeste mensen zullen doen, hij houdt hem altijd 'omhoog' met z'n elleboog in de zij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:34

linnie050 schreef:
Hoiii

Even over de methode lammert haanstra

Longe altijd in je linkerhand en je zweep in welke hand?

Ik kan beter de cursusavond over doen denk ik want ik ben ondertussen weer veel vergeten :oo
Was erg leerzaam maar zoveel informatie voor iemand die jaren heel anders longeerde (mezelf wat aangeleerd) dat ik nu het echt vergeten ben dus ook niet kan oefenen. Vandaar meerdere vragen in dit topic bedenk me steeds weer andere dingen

gr

Longe wisselt ook van hand.
Dus paard rechtsom, longe rechts en zweep links;
paard linksom, longe links en zweep rechts.
http://www.youtube.com/watch?v=oskRcEVQFyw&feature=fvst

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:34

Bij mijn weten is heel veel van "dé" LH-manier ook basis :j
Maar hij gaat iig idd altijd uit van een driehoek. Longe aan de kant van het hoofd en zweep aan de kant van de bips.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 13:34

er was gisteren ook iets met de longeerzweep met het overpakken van hand wisselen speciale manier maar ben het vergeten op een bepaald moment kwam de zweep in dezelfde hand als de longe maar geen idee meer hoe het nou zat. kon geen duidelijke filmpjes vinden op you tube in welke hand hij die zweep houd bij clinics enz. dacht vraag het hier ff. maar dan zal het wel gewoon de basis zijn en iets anders geweest zijn met het wisselen van hand.

De zweep was trouwens inderdaad hoog ja.
maar ik moet nog goed werken aan me houding en zweep en longe het word nog weleens chaos bij mij.
maar was ook al weer vergeten hoe je nou de longe goed vasthoud tijdens het longeren zie me andere topic.

met elleboog in de zij dat moesten we ook oefenen tegen de bak rand dat je leert hoe je een longeer zweep gebruikt en de juiste slag maakt naar het paard.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 11-05-12 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:36

Jitske schreef:
Maar hij gaat iig idd altijd uit van een driehoek. Longe aan de kant van het hoofd en zweep aan de kant van de bips.

maar ff.. dat is toch gewoon logisch? Heeft toch niks met LH te maken? *confused*

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:37

stef schreef:
Jitske schreef:

maar ff.. dat is toch gewoon logisch? Heeft toch niks met LH te maken? *confused*

Klopt. Net als dat (bijna) alles bij NH de basis is van omgaan met een paard. Dingen die iedereen zou moeten weten maar waar sommige mensen geld aan willen verdienen. En helaas is het nog nodig ook :=

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:38

linnie050 schreef:
er was gisteren ook iets met de longeerzweep met het overpakken van hand wisselen speciale manier maar ben het vergeten op een bepaald moment kwam de zweep in dezelfde hand als de longe maar geen idee meer hoe het nou zat. kon geen duidelijke filmpjes vinden op you tube in welke hand hij die zweep houd bij clinics enz. dacht vraag het hier ff. maar dan zal het wel gewoon de basis zijn en iets anders geweest zijn met het wisselen van hand.

De zweep was trouwens inderdaad hoog ja.
maar ik moet nog goed werken aan me houding en zweep en longe het word nog weleens chaos bij mij.
maar was ook al weer vergeten hoe je nou de longe goed vasthoud tijdens het longeren zie me andere topic.

Bedoel je met dubbele longe of enkel? Want bij enkel laat je het paard stoppen, draai je hem zelf om en pak je de zweep achterlangs over in je andere hand. Met dubbele longe pak je de zweep pas over op het moment dat het paard van hand veranderd is (dacht ik). Heb laatst de dvd nog zitten kijken maar durf het allemaal niet met zekerheid te zeggen :P

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 13:39

Enkele longe.
ik zal het eens vragen aan een andere cursist die zit ook op bokt of zij het nog weet wat het nou was :)
Ik ben zelf met veel dingen in de war nu dus jullie moeten niet twijfelen aan jezelf :')

Ik ben veel vergeten na gisteravond was veel informatie en weet het gewoon niet meer.
Maar wil het graag weer weten zodat ik kan oefenen voor de volgende avodn die komt.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:44

Heb je het boek niet van hem? Daar zal alles in staan! Als je wil kan ik wel even voor je kijken, ik heb hem hier liggen. Het gaat dus alleen om het zweepgebruik?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:44

EllaBellaah schreef:
Volgens de Lammert Haanstra methode is het inderdaad ook zo, je moet een driehoek maken met je paard tussen de longe en de zweep. Hij heeft alleen wel een andere manier van vasthouden dan de meeste mensen zullen doen, hij houdt hem altijd 'omhoog' met z'n elleboog in de zij.

Ik heb m ook zo anders krijg ik een lamme arm :')

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:46

Ja dat is volgens mij ook de bedoeling met die extra lange zwepen van hem :P Ik heb hem ook liggen maar m'n paard vindt de zweep sowieso nog niet zo gezellig, geen idee waar hij dat idee vandaan heeft.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:57

Als je de zweep staand omhoog houdt is deze lang zo zwaar niet als dat je 'm continu naar de kont van je paard laat wijzen.
Zweep uit je rechterhand wisselen naar je linker op de volgende manier:
zweep naar achteren laten wijzen
punt van de zweep naar links
met je linkerhand (incl. longe) de zweep achter je rug vandaan pakken en klaar :D

En de slag naar je paard:
Zweep eerst rustig naar achteren (doe je dit te snel, dan zit de kracht van de slag achter je rug)
daarna in de richting wijzend waar je wilt raken vooruit halen en nawijzen
Niet veel kracht nodig, wel effectief!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 14:50

Nee ik heb geen boeken van hem. Voor de cursus had ik eigenlijk nooit van hem gehoord ben jaren uit de paarden geweest. Nu heb ik weer bijrij en verzorgpaarden en ik mocht op cursus 1 van die paardne meenemen helemaal top!
Heb dus nog en weer veel te leren.

Met welke boeken is het makkkelijkst om te beginnen van hem?
Ik had al wat rond gekeken op het internet maar vid het dan moeilijk een boek echt te kiezen.
Tips zijn welkom!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:52

Gewoon het boek over longeren, het handigst is met dvd waarin hij dus van alles uitlegt. In het boek staan ook heel veel handige plaatjes, ook wordt uitgelegd hoe je het beste bijzet kan gebruiken, hoe je met dubbele longe moet longeren etc.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 19:58

Dankjewel EllaBellaah! Dvd erbij is helemaal handig ja daar heb ik wat aan.
Hoe we bijzet moeten gebruiken leren we de volgende les.
Maar fijn als ik dat ook weer na kan lezen en kijken :j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:04

Ja ik vind het een erg fijn boek. Ben bij een clinic geweest van hem. Was erg interessant! Heb toen dat boek, touwtjes en een zweep van hem gekocht. Op internet kan je meestal alles wel vind maar ik vind het wel zo fijn om gewoon het boek erbij te pakken om even iets op te zoeken ofzo.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:47

Met dubbele longe pak ik altijd de zweep in de hand bij het hoofd en doe hem over de lijnen richting kont, ik meen dat ik dat van hem geleerd heb (maar twijfel nu wel). Zo heb je meer controle over de zweep en dus 2 stillere handen met de lijnen er in, omdat de zweep rust op je andere arm.

Enkele lijn inderdaad hoofd link, longe links/zweep rechts. Hoofd rechts longe recht/zweep links.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:27

De topicstarter bedoeld precies de lh methode omdat we dat nodig hebben voor onze orun module. Vandaar. Dus een discussie over hoe iedereen het persoonlijk doet of wat de meningen er over zijn, is een beetje nutteloos, want wij moeten het voor het examen op een bepaalde manier doen (zweephouding, longeerlijn gebruik, overpakken, eigen houding).

En zo logisch is dat allemaal nog niet hoor :D Want al kan je heel goed longeren, het blijft moeilijk om een bepaalde methode je eigen te maken. je moet over iedere kleine handeling (die je normaal gesproken automatisch doet) nadenken.. Al is het maar hoe je je longeerlijn moet vasthouden haha

even denken hoe ik dat moet uitleggen. Je hebt de zweep onder je linker oksel en de longeerlijn in je linkerhand. Dan ga je je paard omstellen (je bent dus bij je paard), zodat hij ipv linksom rechtsom gaat. en dan pak je je zweep in je linker hand bij de longeerlijn (onderhands) en drijf je met je zweep je paard rechtsom. dan ga je met je rechterhand bovenlangs en leg je de zweep bovenlangs op je linkerhand. Dan laat je de longeerlijn langer worden met hulp van je rechterhand en ondertussen ga je de zweep steeds hoger dragen. Bij het einde van de lijn pak je pas de lijn in je rechterhand, zorg je er voor dat je deze weer als een teugel vastheb met 1 lus en is je zweep is de basispositie.

Zoiets :P

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:16

Dankjewel jameyskatje voor je uitleg! Het is inderdaad met wisselen van kant.
Ik ga vragen of de instructeur het donderdag ook nog voor wil doen met een paard.
Ik wil dan goed kijken waar hij staat naast het paard hoe het longeertouw opnieuw door het bit doet en hoe hij het paard nou omzet.
Ik heb ook met boek van lammert besteld zit ook een dvd bij.
Ik hoop dat dit daarin wordt uitgelegd.... denk dat ik het boek en de dvd van de week wel binnen krijg.