Ik wil graag weten hoe de meeste longeren en waarom je daarvoor gekozen hebt.
Als ik begin laat ik het paard altijd eerst een paar rondjes stappen paar minuten. bv linksom Dan rechtsom ook paar minuten rond stappen En dan begin ik met draf en galop enz op de rechterhand. Is deze kant klaar wissel ik en doe linksom hetzelfde.
Ik train beide kanten, maar mijn paard vind linksom moeilijker dus die neem ik nu vaker mee, als dit weer wisselt wissel ik ook weer vaker. Ik pas mijn training aan op wat ik zie
Ik wissel op zicht. paard heeft moeite met rechtsom helemaal ontspannen lopen dus daar laat ik hem langer lang-laag lopen (dubbele longe of pessoa) zodat hij ook aan die kant helemaal ontspant voordat ik hem iets meer opricht. oprichten doe ik dan veel afwisselend met weer even lang-laag zodat hij geen spanning opbouwd.
Afhankelijk van het paard, wissel ik zelf erg veel tijdens het longeren. Instappen gebeurt meestal niet zo lang, omdat paarden hele dagen op de wei staan en na een paar rondjes mogen ze dus rustig los werken in draf.
Meestal draven ze een paar rondjes linksom (tot dat ze lekker ontspannen op eigen benen rond lopen) en daarna op de rechter hand (ook weer tot dat ze ontspannen en op eigen benen rond lopen). Terug naar links, meer bijzetten en meer aan het werk. Ook nu de galop er bij en dan wissel ik nog minimaal 4 keer van hand. Dus in het echte werk minimaal 2 keer linksom en 2 keer rechtsom. Echter wissel ik nooit voordat ze rustig en ontspannen lopen.
ellepel
Geplaatst: 13-05-12 12:04
ik begin met longeren aan de makkelijke kant. bij mijn pony is dat rechts. dan wissel ik nog 2x om en ik eindig ook weer aan de makkelijke kant. zo heb ik het vroeger geleerd,zo hoorde het toen dat je dus beginnen moet aan de makkelijke kant?
horlynnses
Geplaatst: 13-05-12 12:07
Ik doe eerst instappen aan een kant en dan doe ik ongeveer 5 a 10 min longeren stap draf en galop wissel ik om en dan doe ik weer 5 a 10 min en dat doe ik op die kant uitstappen en dan terug naar stal
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 13-05-12 12:09
Aan de makkelijke kant beginnen zie ik nog wel wat in, maar ook weer aan de makkelijke kant eindigen niet zo. Aangezien je dan dus meer de makkelijke kant op traint en je juist moet zorgen dat beide kanten even makkelijk worden. Dus of beide kanten even veel longeren of de moeilijke kant een klein tikkie meer.
Of je moet eindigen bedoelen met alleen uitstappen, dan lijkt het mij weinig uit maken.
Overigens begin ik altijd linksom, ook omdat ik veel jonge paarden en hengsten longeer en je toch al links loopt. Vaak kan je deze dieren beter direct aan het lopen zetten, in plaats van een hoop gefrot aan het lijf (worden ze niet braver of rustiger van). Bij oudere paarden of paarden verder in training zou het niets uit moeten maken.