Natural Horsemanship met een paard die je al een jaar kent?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Minishake

Natural Horsemanship met een paard die je al een jaar kent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:45

Hallo,
Ik wil graag Natural Horsemanship doen met mijn paard.
Ik heb hem nu al een jaar, kan dat dan nog wel?
Heb ooit eens gelezen dat je het beter kunt doen als je hem net hebt ofzo?
Groetjes Amber

TurdusMerula

Re: Natural Horsemanship met een paard die je al een jaar kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:48

Het is nooit te laat voor verandering. ;)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:54

Het is nooit te laat ;)

Wel kan het moeilijker zijn als je eerder te veel dingen goed gevonden hebt, en hij dus hoger is gaan staan dan jou. Wat prima kan gaan, zolang je hem er niet in uitdaagt, als jij dan het leiderschap gaat claimen ineens, kan het zijn dat het paard meer verzet geeft dan dat het anders had gedaan.

Maar inprincipe kan het wel gewoon natuurlijk :) Zal misschien voor jou ook meer moeite kosten omdat NH echt niet gaan om paardknuffelen en consequent zijn erg belangrijk is.

Voorbeeld: kennis had een paardje waar ik mee kon lopen buiten(zonder grondwerk basis) met los touwtje, zonder dat meneer twijfelde om gras te eten omdat mijn houding dominant was en ik hem tot 3x toe met correcte fases heb laten weten dat het niet de bedoeling was. Eigenaar zelf was uiterst verbaast, zij word altijd meegesleurd door hem terwijl hij overal een hapje neemt, en tussendoor een drafje opzetten. Ze wilde graag NH doen, en toen ik haar de fases uitlegde kon ze maar niet geloven dat in fase 4 het paard geraakt werd met het uiteinde van de leadrope. Als paard niet deed wat zei wou was het ''Stout!'' of ''Niet doen!'' misschien een kort rukje maar daar hield het wel bij op. Paard neemt daar profijt van. Want als dat het ergste is ..? (al verschild dat per type paard natuurlijk wel ;) )

Maar helemaal als je een net opgevoed paard hebt moet het geen probleem zijn hoor ;) En goede begeleiding is ook belangrijk :)

Edit: Haha zie nu dat TrudusMerula ook al zei ''Het is nooit te laat'' was alleen een beetje lang aan t typen :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:12

Ja, je kunt gewoon op een andere manier met je paard om leren gaan, maakt niet uit hoe lang je hem hebt of hoe oud het paard is.
Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, ga je resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen.
Wil je meer, wil je wat anders, zul je dingen anders moeten gaan doen. En om veranderingen aan te brengen is het nooit te laat.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:24

Natuurlijk kan dat!
Zelf ben ik ook pas begonnen met mijn leasepony die ik al ongeveer 4 jaar op de 'normale' manier behandeld heb en hij pakt het super op!
Natural Horsemanship voelt, als je het goed uitvoert, juist goed en natuurlijk aan voor je paard. Als jij nu je als leider opstelt, gaat hij je eerst misschien uitproberen of denkt hij : 'wat ben jij ineens aan het doen?!', maar je paard heeft juist van nature behoefte aan een betrouwbare leider zodat hij geen gevaar meer loopt en als jij hem dan consequent en met respect behandeld en je als leider opstelt zal hij jou ongetwijfeld volgen en kun je vanuit daar verder werken naar volledig vertrouwen en wat je ook maar wil! Je paard zal er juist blij mee zijn als jij je vanuit NH opstelt als leider en laat zien dat je hem respecteert en begrijpt.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:16

dat kan makkelijk! ik ben ook pas na een anderhalf jaar begonnen. maar je moet inderdaad niet anders gaan doen dan je eerst deed! dat kan verwarring en spanning veroorzaken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:34

Ik had mijn paard ook een jaar voordat ik ermee begon, en bovendien was het paard vrij oud.
Ik heb er totaal geen problemen mee gehad. Het voordeel van nh is dat je ze aanspreekt in hun eigen taal. Daar zijn ze direct mee weg. Ook al moet je enkele dingen veranderen, het paard zal er nooit lang verward door zijn.
Het is eigenlijk heel simpel. Verander zelf en je paard zal mee veranderen, want het paard is de spiegel van de persoon die ermee omgaat. Wil je dus dat je paard verandert, dan moet je zelf ook veranderen.

MyHuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:55

Dat kan, zoals al wordt gezegt, makkelijk. Een paard kan dat prima oppikken. De overgang naar bitloos is bijna het zelfde, en dat kan toch ook altijd?