Heyy. Laatst fietste ik langs een stal, en ik zag een paard met longeersingel en slof (dacht ik) in de stapmolen staan. Het leek mij een beetje vreemd, dus ik vroeg me af of meer mensen dat deden, en waar het dan goed voor zou zijn.
Het idee zal zijn dat het paard gedwongen word om met het hoofd naar beneden te lopen, waardoor het de rug minder snel zal vastzetten. Ik vind het persoonlijk onzin en erg gevaarlijk om dat zo te doen. Een stapmolen is wat mij betreft een plek waar een paard in vrijheid (geen optoming) gewongen wordt om in een bepaald tempo te bewegen. Niet iets om het paard specifiek te trainen, daar heb je inderdaad het longeren voor.
Heb er inderdaad wel vaker van gehoord, maar zou het zelf nooit toepassen.... Lijkt me sowieso onwijs vervelend voor het paard om mee om te draaien, aangezien ze dan toch vaak kort moeten draaien...
levens gevaarlijk.... zeker met wat nattig weer. die van mij lag laatst ook languit in de stapmolen doordat ze ergens van schrok op een natte bodem. dan hebben ze zeker de ruimte voor het hoofd nodig om weer overeind te kunnen komen en met een singel om kunnen ze dan ook nog vast komen te zitten onder het hekwerk waar vaak stroom op staat
Buiten dat vind ik het ook een erg luie manier van je paard trainen. Hebben mensen geen tijd meer om zelf even te longeren? Ik vind stapmolen alleen nuttig bij herstel van een blessure en als bijvoorbeeld cooling down oid.
petrachanel
Geplaatst: 09-05-12 12:47
ik wil met heel warm weer die van mij er nog wel es inzetten na het rijden als vervanging van gewoon onder de man uitstappen dat ze beter en makkelijker opdroogt. en ze gaan er bij ons op stal in met mesten wat voor ons word gedaan