chase the tiger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stuiter

chase the tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:44

Hoi!
Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over "chase the tiger"?
Is het alleen bedoeld als spel of heeft het nog een ander doel?
Voor wat voor soort paarden is het geschikt? En hoe bouw je zoiets op?
Info over andere communicatieve spelletjes is ook welkom :D
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:08

Hier in dit topic vind je naar mijn mening veel info, wel in het engels: http://www.artofnaturaldressage.com/for ... f=27&t=475

Verder mijn eigenste laatste ervaring: [ITP] [***] doet zijn ding ... jagen ...
Maar het blijft altijd afwachten of hij er de volgende keer weer zin in heeft :+

Ik vind dat het naast het spelelement ook nog een ander doel heeft, bij die van mij is dat bv. dat hij beweegt met het neusje op/over de grond, iets waar hij moeite mee heeft (heeft zich altijd zitten opkroppen en loopt met de neus bijna tegen de borst als je hem laat doen). Het enige waar ik zelf nog mee zit is als je met een longeerzweep werkt je vooral in cirkel werkt, kleine stukjes rechtdoor maar als je pony te snel is voor je (wat al snel is :+ ) dan draai je weer, dus weer een cirkel. En die van mij valt dan nogal naar binnen heb ik het idee (alhoewel ik dat meer terugzag op de foto's dan op het filmpje) en ik denk niet dat dat zo goed is ...

Het lijkt mij dat je (uiteindelijk) met elk paard Chase The Tiger kan spelen, maar niet allemaal op dezelfde manier. Niet elk paard zal er als een bezetene achteraan gaan rennen bv. En niet elk paard zal het nut er van inzien. Of als je een erg angstig paard hebt kan het wel heel lang duren voor hij durft, als hij al ooit durft. Het hangt toch van je paard af hoe snel en in welke mate ermee gespeeld kan worden.

Qua opbouw heb ik het gedaan door middel van clickertraining, eerst zorg je uiteraard dat je pony geen schrik heeft van de zweep of wapperend plastic en dat soort dingen. En dan hou je het stuk plastic eens bij z'n mond, als die aanraakt belonen. Na een paar keer leg je het eens op de grond, als die aanraakt belonen. Dan loop je eens een pasje achteruit, als die er naartoe gaat en aanraakt belonen. En zo kan je uitbouwen :)

Wat bedoel je met communicatieve spelletjes?
(ik vraag dit omdat in mijn ogen alles wat ik met mijn pony's doe een communicatief spelletje is :+ ).