[AR] Hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 15:07

Tips en advies gezocht :)

Ik heb een 4 jarige Arabische merrie, zij is eigenlijk van de duuvel niet bang, maar kan soms wel wat heet zijn en het plan om haar ooit te laten inspannen was al vrij snel na aankoop gedaan.
Het paard is in eigendom van m'n zusje en mijzelf en ook mijn moeder doet haar 1x per week verzorgen. Daarom leek het ons leuk om haar voor de kar te hebben zodat we bijvoorbeeld op een mooie zondagmiddag een leuke rondje kunnen mennen met z'n drieën :)
Nu heeft Djunnah helaas een vervelende bouw wbt een goed passend zadel vinden, dus vandaar dat wij wbt gebruik onze horizon wat aan het verbreden zijn en er sterk aan zitten te denken om haar van de zomer nog te laten inspannen. Alleen hoe begin je er aan, ik heb ooit in een ver verleden op ruiterkamp eens gemend en vorig jaar eens met de shet van een kennis en dat voelde erg onhandig aan := dus dat kan je niet mee tellen. Wij allen hebben dus geen ervaring met het inspannen en mennen met een paard.
Eigenlijk niet echt een super combinatie dus: groen paard, groene menners (als je dat al zo kan noemen) dus prof. hulp is wel verstandig, maar waar vind ik die?
Welke voorbereidingen kunnen we treffen? We zijn sinds kort verhuisd en hebben nu een roundpen waardoor we de training aan de dubbele longe op gaan pakken, vandaag een begin gemaakt en dit gaat erg fijn, verder hebben we al veel met haar aan de lange lijnen gewerkt, dus echt er achter lopen, zowel in de bak als langs de weg.
Verder loopt ze zo ie zo 2 a 3x per week aan de enkele longe en gaat ze geregeld mee naast de fiets :)

En nu? Wat adviseren jullie?

uryanne

Re: Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:14

Contact opnemen met de plaatselijke menclub. Eens een keer mee op de wagen met een ander bijvoorbeeld. Deze mensen hebben vaak ook wel adressen waar je paard/ pony kunt laten betuigen. Wanneer het paard dan betuigd is, kun je onder begeleiding van een instructeur op de menclub verder gaan met je hobby. Succes!

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:07

Ik heb vorig jaar mijn paardje laten beleren door een proff.menner. Hij adviseerde mij toen om alvast zelf te gaan beginnen met het wennen van het tuig. Gewoon heel rustig een deel van het tuig erop en uitbreiden tot alles er op ligt. Daarmee ben ik gaan longeren en er achter te gaan lopen lopen.

Toen hij dat kon is heb ik hem weggebracht. Want alles wat je zelf al gedaan hebt hoeven zij niet meer te doen. Dat scheelt hun tijd en jouw geld. Maar begin niet zelf te rommelen om hem voor een wagen te zetten, zonder zelf er zelf echt verstand van te hebben. Alle stappen die je met hem doorloopt moeten goede ervaringen zijn. Bij een slechte ervaring duurt het heel lang om het vertrouwen weer terug te krijgen.
En ikzelf men al 30 jaar !!! (ben druk tiepje) Maar ik zelf begin er niet aan. Het moet gewoon goed, en veilig gaan.
Heel veel succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:40

Uit handen geven en door een prof laten beleren. Beleren kan maar een keer, goede dingen zijn net zo snel aangeleerd als de verkeerde dingen, maar je kunt niet als met een computer de harde schijf wissen en met een blanco paard opnieuw beginnen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:17

Was zeker niet van plan om zelf de kar er voor het eerst achter te gaan hangen, wees niet gevreesd :D
Maar wat NewForestje zegt: wat je zelf kan voorbereiden is mooi meegenomen en ik wil absoluut betrokken zijn bij het hele proces, dat is weer een mooie leerschool :)

Plaatselijke menclub, pff, weet niet eens of wij die hebben :')
Iemand bekend in de regio Walcheren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:43

Als je zonder ervaring ook het voorbereidende werk zelf gaat doen (en dan weer, wat schaar jij onder voorbereidend werk) en daar fouten bij maakt, heeft de prof er langer voor nodig om dat weer recht te zetten dan dat je de prof alles voor het eerst laat doen. Laat de prof het paard helemaal naar zijn hand zetten om de knoppen er op te zetten, zorg dat de basis goed is.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:19

Ik bedoel daar mee het lange lijnen werk, waar ik geen prof bij nodig heb.
Ik heb niet eens het idee hoe het tuig bijvoorbeeld om moet, dus ben niet van plan dat rond te gaan hangen en er bv een band achter te leggen, niet zulk voorbereidend werk :)

Een oud stalgenoot wilde ook haar paard betuigen, ook zou dat door een prof worden gedaan, het paard wilde echter niet laden en de prof kwam die pony er wel even op zetten, gevolg: paard met trailer trauma en littekens op haar hoofd.

Door dit verhaal (en de betreffende pony is nog steeds niet betuigd) vind ik het moeilijk om te oordelen wat een goede professional is :\
Nu is die van mij wel een stuk eenvoudiger in de omgang, maar het is een Arabier, toch niet een die je wel even zal leren, als je begrijpt wat ik bedoel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:52

Ik zou zelf ook het lange lijnenwerk uit handen geven. Hoe had je je paard willen (laten) beleren? Als je hem volgens Achenbach beleerd wilt hebben, moet hij op andere hulpen reageren dan bij het werken onder het zadel. Ook en juist bij de teugelvoering.

Ik kan je zelf niet helpen aan een goed adres om je paard voor de koets te laten beleren.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:55

We zijn al wel zeker 3/4 jaar bezig met lange lijnen werk, gaat dat dan een probleem opleveren?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:00

welke provincie woon je dan zijn er vast bokkers die een goed adres weten.het lange lijnen kun je zeker zelf doen(want dat doe je nu toch al 3/4jr).misschien is er ook een bokker bij jou uit de buurt die ment en jou kan leren een tuig op te doen,ook kun je veel leren van lessen mennen die je bij een instructeur volgt of het menbewijs gaan halen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:02

Ik woon in Zeeland :)
Ik bedoel dat ik met Djuun 3 kwart jaar al oefen met de lange lijnen, omdat ik het een fijne voorbereiding voor het rijden vond/vind, vroeger deed ik dat ook met m'n oude merrie :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:08

ja dus ervaring genoeg daar mee zou ik zeggen
Letizia schreef:
Ik woon in Zeeland :)
Ik bedoel dat ik met Djuun 3 kwart jaar al oefen met de lange lijnen, omdat ik het een fijne voorbereiding voor het rijden vond/vind, vroeger deed ik dat ook met m'n oude merrie :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:10

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:17

Bedankt!
Schouwen is nog best een eindje (handig hoor, die eilanden :+ )
De andere is beter te doen voor ons :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:21

ja ik weet ook echt niet wat waar ligt kwamdat zo snel even tegen
Letizia schreef:
Bedankt!
Schouwen is nog best een eindje (handig hoor, die eilanden :+ )
De andere is beter te doen voor ons :j

Tichla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:37

Hier ook een Zeeuwse menner, en ook met een Arabier :D

Zit niet helemaal in jou richting (woon in Sint Philipsland), maar ben ook lid van de Zeeuwsche Menvereniging. Wie er in jouw buurt zit om te beleren zou ik zo 123 ook niet weten (misschien kan je het aan Maisie vragen, komt ook uit Zeeland en die is denk ik wat meer bekend in jouw regio).
Misschien is dit iets?: http://www.stalgrootprooyen.nl

Toen die van mij is beleerd was ik ook nog helemaal onbekend met mennen, ben mijn koetsiersbewijs gaan doen en ondertussen op dezelfde locatie mijn arab laten beleren en 4 weken later met hem examen gereden :+ (maar mijne was al wel onder het zadel en heb ook zelf het verdere voorbereidend werk gedaan, zodat hij gelijk voor de sleep/kar kon)

Als je een keer met een arabje wilt komen mennen, ben je van harte welkom!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:49

Wat leuk dat jij je arab ook voor de wagen Tichla!
Ik wil ook kijken voor m'n koetsiers bewijs en Prooyens is heel goed te doen vanuit ons :j

Als ik wat ervaring heb opgedaan zou ik graag eens gebruik maken van je aanbod! Super leuk en bedankt!

Tichla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:37

Geef maar een gil (in de vorm van een pb) als je meewil!!