Geen verschil tussen achteruitlopen en poetsen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Savannah_XxX

Geen verschil tussen achteruitlopen en poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:31

Ik heb mijn verzorgpaardje dus leren achteruitlopen maar sinsdien staat ze nooit meer stil tijdens het poetsen.
Ik denk dat ze niet snapt dat als ik naar haar achterkant loop om die te poetsen dat ik niet vraag om achteruit te gaan.
Hoe kan ik dit oplossen?

Ps ze staat nooit vast tijdens het poetsen (maar ik heb al geprobeerd haar vast te zetten en dan doet ze dat ook) en ook alle oefeningen en poetsen gebeuren zonder touw.

_Monii_

Re: Geen verschil tussen achteruitlopen en poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:35

Alle ponys die ik ken lopen heen en weer tijdens het poetsen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:36

Hoe heb je het achteruit lopen aangeleerd?
En hoe heb je beloond? Met snoep/voer, gebruik je een clicker etc.?

Waar staat ze dan tijdens het poetsen? Op een poetsplaats of gewoon op de weide?
Lijkt me dat ze op een poetsplaats op een bepaald moment wel vast staat? Hoe reageert ze dan?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:37

niet alle ponys lopen heen en weer
mijn paard staat meestal stil en draait wanneer ik het vraag
mss kun je je paard leren stil staan ook al loop je rond je paard moet blijven staan

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:39

Met een stukje brood naar haar borst wijzen, dan ging ze vanzelf achteruit en dan kreeg ze het stukje brood. Nu moet ze de beloning niet eens meer zien...
Tijdens het poetsen staat ze gewoon op de weide (ik heb ook geen andere plaats ) vroeger zette ik haar vaak vast maar ze trekt zich dan los, gaat steigeren en bokken , etc.. Ze kan ook nog niets met het touw want zodra ze druk voelt op het touw blijft ze stilstaan of gaat ze dr vandoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:43

Dus je commando is naar de borst wijzen? Gebruik je ook een stemcommando?
Als je niet naar de borst wijst en je paard gaat achteruit doet die dus iets zonder commando, en dat is niet de bedoeling. Wat heb je verder nog geleerd? Of is dit het enige? Kent ze het woordje "neen" of iets in die aard?

Wat ik zou doen is als ze achteruit loopt zonder commando (goed opletten dat je dus niet perongelijk met een borstel naar haar borst wijst ofzo) gewoon negeren, en rust meelopen, kijk maar eens hoelang ze dat volhoud :+ Zodra ze dan stopt even met een aai belonen en gaan poetsen. Kan zijn dat je dit in het begin regelmatig moet herhalen, maar het zou na een paar keer wel duidelijk moeten zijn dat het haar niks oplevert als ze achteruit blijft gaan, en het stoppen is wel een beloning.
Moest ze het echt volhouden of rare dingen gaan doen dan zou ik zorgen dat ze het woordje "neen" leert kennen als ze dat niet kent en dit dan gebruiken. Dus als ze gaat gewoon streng "neen" zeggen en als ze dan stilstaat belonen met een aai en gaan borstelen.

Die van mij loopt ook wel eens achteruit tijdens het poetsen, maar dan niet omdat hij denkt dat dat moet, maar omdat hij liever aan de voorkant gepoetst wordt :+ Dit negeer ik dan ook, en als hij echt te vervelend doet dan zeg ik gewoon 1x "neen" en dan is het weer klaar ...

Ik zou trouwens bij het aanleren van dingen altijd zorgen voor een dubbel commando, dus een gebaar + een stemcommando. Als je dan eens met een hand zwaait ofzo, maar je zegt niks, dan mag je paard ook niks doen want dat is geen commando ... Snap je?

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 17:26

Oké,dankjewel. Ik ga alvast het proberen.

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:22

wat lastig! Je kan aan zulke dingen inderdaad beter commando's vastkoppelen zodat ze het echt alleen doen wanneeer dat mag. Mijn shetlander heb ik de jambette aangeleerd en hij deed dit in het begin ook vaak zomaar zonder commando, ik heb dit gewoon negeerd en later een tikje te geven wanneer het niet mochten hij het toch deed..