Paard loopt weg tijdens grondwerk en longeren zonder lijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Paard loopt weg tijdens grondwerk en longeren zonder lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 10:54

Hoi Bokkers,

Ik ben met mijn paard begonnen met grondwerk en longeren zonder lijn maar nu is het probleem dat ze gewoon weg loopt!
Wij hebben een vrij grote longeer bak die niet afgezet kan worden en ze loopt steeds naar de zelfde hoek toe.
Aan de randjes groeit daar namelijk gras en dan gaat ze gewoon eten.
Als ik er dan weer naar toe loop om haar daar weg te krijg en weer verder te gaan met longeren loopt ze weer 1 rondje en dan stopt ze weer in de zelfde hoek.
Zelfde probleem met grondwerk of vrijspringen.
Op commando komen? Prima maar daarna wel meteen naar de hoek racen.
Ik hoop ook al geprobeerd om iemand in die hoek neer te zetten die haar daar dan weg jaagt zodra ze daar heen rent maar ook dat werkt niet...
Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Alvast bedankt!
:)

roozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:24

Dus als ik het begrijp wil je dus soort van freestylen? Of snap ik m niet? :p
Heb je zelf wel gewoon een touw in je hand om de richting te bepalen en tempo te bepalen enzo?
Misschien in het begin duidelijke hulpen met grote bewegingen. Ook goed je (drijvende hengst)(tempo) hand erbij houden. En als je al ziet dat ze kijkt naar het gras gelijk goed hulp erbij geven, vooral ook met je lichaamstaal... ;) als het niet werkt mag je als je een lang touw hebt(leadrope of longeerlijn) best wel een x met het uiteinde van touw een x naar dr kont gooien. Beter dat ze een x een duidelijke hulp krijgt, dan dat je een halfuur staat te prutsen om haar uit de hoek weg te krijgen...
Of is dit niet wat je bedoelt?:p
Laatst bijgewerkt door roozzie op 06-05-12 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:27

kaus denk goed na of je niet beter een andere plek kan gaan zoeken. Met mijn paarden kan ik lezen en schrijven maar geloof me ik heb zeer verstandige paarden en dus kunnen ze verse plukjes gras echt niet weerstaan. In zo'n hoekje longeren zonder iets eraan dan overvraag ik ze, dus ik breng ze niet in die situatie.
die van mij zouden precies het zelfde doen en niet begrijpen waarom ik boos wordt want er staat toch lekker gras :9

roozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:33

pien_2010 schreef:
kaus denk goed na of je niet beter een andere plek kan gaan zoeken. Met mijn paarden kan ik lezen en schrijven maar geloof me ik heb zeer verstandige paarden en dus kunnen ze verse plukjes gras echt niet weerstaan. In zo'n hoekje longeren zonder iets eraan dan overvraag ik ze, dus ik breng ze niet in die situatie.
die van mij zouden precies het zelfde doen en niet begrijpen waarom ik boos wordt want er staat toch lekker gras :9

Dat kan ook maar een paard moet denk toch ook leren om op jou gericht te zijn? :p
Je moet ook niet boos worden want dan steek je r negatieve energie in en dan doet ze t al helemaal niet;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:56

@roozzie dat is idd wat ik ongeveer bedoelde bedankt :)

Ik word dan ook niet boos op haar en ik blijf ook heel duidelijk mijn lichaamstaal.
Zelfs als ik met longeerlijn longeer kijkt ze steeds de andere kant op...

pien_2010
Longeer jij je paarden wel eens zonder lijn dan?
En hoe doe je dat dan als ze niet op letten?

roozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:13

Kaus schreef:
@roozzie dat is idd wat ik ongeveer bedoelde bedankt :)

Ik word dan ook niet boos op haar en ik blijf ook heel duidelijk mijn lichaamstaal.
Zelfs als ik met longeerlijn longeer kijkt ze steeds de andere kant op...

pien_2010
Longeer jij je paarden wel eens zonder lijn dan?
En hoe doe je dat dan als ze niet op letten?

bedoel je longeren gewoon echt longeren? goed tempo en dan moet je stelling naar binnen vragen. valt ze naar binnen dan duw je dr als je het ware naar buiten met bijv. zweep op singelplek aan te raken.(miss. werkt dat nog niet gelijk)
of dat je m vast hebt voor richting en tempo aan te geven? (freestylen of grondwerken of hoe je het noemen wilt:p wil je het dan ff zo noemen?)(of freestylen of grondwerken?:p)
okee gelukkig dat je niet boos word:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:25

Bij trainingsmethodes zoals Parelli of Anderson is er een reden dat je geleidelijk aan naar het werken zonder lijn toewerkt. Door je paard meteen los te gooien geef je hem de kans om de benen te nemen. Met andere woorden: je begint bij H, zonder het alfabet van A t/m G te hebben doorlopen.

En wat ik zou doen als ze een andere kant uitkijken? Ik zou de druk verhogen. Maar omdat ik een basis in mijn paarden heb zitten, heb ik weinig last paarden die hun aandacht elders hebben....

Kaus

Re: Paard loopt weg tijdens grondwerk en longeren zonder lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 16:19

Okee bedankt voor jullie antwoorden!

Ja echt longeren zonder lijn is het niet echt nee,
Meer losgooien en zo.
Bij de fotos in mijn profiel hebben we haar ook los gegooid en daar kun je misschien wel zien dat er steeds in 1 hoek geen fotos zijn.
Dat is dus ook de hoek waar ze stil staat...

Longeren gaat idd al wel steeds beter in draf en galop, maar stap is nog steeds een ramp...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:36

Losgooien en los longeren zijn twee dingen. Bij losgooien mag een paard bij mij gewoon doen waar hij zelf zin in heeft, dus als het iedere keer in dezelfde hoek stilstaan is, dan moet dat gewoon mogen. Ik ga hem niet opjagen, wil dan ook geen aandacht van hem.
Bij los longeren dient een paard wel aandacht bij mij te hebben. Ik longeer dan ook bij voorkeur in een ronde longeerkraal. Als ik dat in een vierkante kraal zou moeten doen, zou ik de hoeken zo afzetten dat het dier daar niet in kan duiken. En voor die tijd een basis leggen met werk aan de 12/14 voet en/of 22 voet leadrope.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:35

Ik zou haar ene beetje "opjagen"Dit is ene gevecht wat je aan meot gaan.Elke keer als ze weg loopt ( of hij) Dna ga je met de zweep zwaaien, of stampen op de grond.Zorg dat ze/hij in actie komt en lekker gaat draven of galoperen.Elke keer als het apard de kont toe keert laat je haar weer draven of met flinke zware stem roep je iets.Zorg niet dat je het paard daar bang mee maakt.Op ene begeven moment heb je gewonnen en komt ze naar je toe.Dan kun je gewoon verder gaan. Ook als dit bij andere paarden in de wei geberut, asl je bezig bent en ze rent naar die andere paarden .Doe je hetzelfde.
Ik doe dit met ene hengst.Ik heb het 2x gedaan en nu ben ik de baas.Zijn dominantie is weg bij mij, niet bij de andere pony's :P

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:33

ik denk inderdaad dat je iets te veel in een keer vraagt van je paard. Los longeren in een volle wei hoeft geen probleem te zijn zolang het paard echt op jou gefocusd is.
Het paard hoort duidelijk onderscheid te zien en maken tussen:
los gooien en dus lekker mogen doen wat hij zelf wil in die rijbak
en los longeren dat echt werken met het paard hoort te zijn!

heb je geen stukje draad waarmee je in het begin de hoekjes af kunt zetten? of span de helft van je rijbak af met een stuk touw, dat is misschien makkelijker en meer controleerbaar dan direct zoon grote
Wat jasmijnJoy zegt is een soort van join up, in een notendop is het "opjagen" totdat het paard naar je toe komt. Bij mijn ruin is het precies hetzelfde verhaal, hij is nog steeds de leider van de kudde (van 15 ruinen) maar ik ben wel echt de baas.
Wanneer ik in een volle wei naast hem sta kan ik onverdeelde aandacht vragen, hij loopt mee, staat achter mijn schouder stil als ik stop, loopt mee achteruit en wijkt perfect voor druk of lichaamstaal. Evengoed blijft hij, wanneer ik niks vraag, gewoon door eten en besteed hij verder geen aandacht aan mij.
wat mij betreft een kwestie van respect, dominantie en wederzijds vertrouwen.
Wanneer jou paard steeds weer in dezelfde hoek gaat staan eten ben je waarschijnlijk niet duidelijk of dominant genoeg. Heb je in een kudde ooit een paard gezien dat door bleef eten terwijl leid-hengst/merrie aan kwam lopen met de oren in de nek (en dus de ruimte van het andere paard komt opeisen)? Wat mij betreft hetzelfde verhaal.

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:34

Dat wil zeggen dat ze haar aandacht niet bij jou houdt, je doet het best in een aangepaste longeercirkel :)

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:36

Maar ook op mijn manege heb ik het probleem dat er geen longeercirkel aanwezig is.. Dan doe je het best nog een eindje met longeerlijn en train je haar eerst goed op de stem, vooraleer je het zonder lijn aanpakt :l)