[AR] D ringen wel of niet als strop te gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

D ringen wel of niet als strop te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:41

De zoekfunctie geeft meerdere meningen, maar dat was ook een oud topic, dus bij deze nog eens de vraag: kun je strengen met D ringen als strop gebruiken? Mijn tuig heeft D ringen en de wagen die ik mag lenen heeft zeer waarschijnlijk geen paniekhaken. Dus nu vraag ik me af of ik hem gewoon als strop kan bevestigen of dat ik toch een andere combi moet gebruiken?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:04

Aan mijn strengen horen officieel ook paniekhaken, maar ik gebruik ze gewoon als strop. Ik heb overigens "kromme" D - ringen (weet niet of daar nog een officiële benaming voor is).
Indien jouw strengen lang genoeg zijn, kun je er gerust een strop van maken.

capopjekop

Re: D ringen wel of niet als strop te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 16:10

Ze zijn denk ik wel lang genoeg, ik kan ze nog een stukje langer maken bij het borsttuig.
Afbeelding

Heb je er toevallig een foto van? Sluit het wel mooi aan? Iig fijn dat jij er positieve ervaringen mee hebt. Mijn toekomstige wagen wil ik wel van paniekhaken voorzien, maar ik kan het natuurlijk niet maken om andermans wagen helemaal te gaan verbouwen :)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:13

Wij hebben ook altijd strengen met D-ringen gehad, ook als strop vastgemaakt. Nooit problemen mee gehad. Het is minder veilig natuurlijk, maar het functioneert in principe hetzelfde.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:18

Hier ook gewoon als strop gebruikt hoor. Wij hebben nooit geen paniekhaken in enkelspan. Dubbelspan wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:22

Ik denk niet dat je strengen er beter van worden. Kan je niet een extra setje strengen kopen?
Of een tussenstukje (een strop met een paniekhaak, strop aan je wagen, paniekhaak aan je huidige strengen).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:23

TS: ik heb al gezocht naar foto's, maar kan niks vinden waar de stroppen duidelijk zichtbaar op staan. Precies wat je zegt: als je de strengen kan verlengen aan het borsttuig (ik heb megaveel gaatjes over), en je hebt stevige, dikke strengen, dan gaat het prima.
En over veiligheid valt te discussiëren, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Ik lees (en hoorde op de menstal overigens ook) wel eens dat een zwiepende staart een panieksluiting onbedoeld open kan trekken. Daar moet ik al helemáál niet aan denken :oo .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 17:31

Zou ik anders niet kunnen proberen om de strengen van de shetten eraan te doen? Lijkt me dat daar weinig fout mee kan gaan als het gewoon past?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:39

Ik heb ze wel gewoon als strop gebruikt, gebeurde niets mee, waren strengen van zilco, werkte prima !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:52

Gem schreef:
TS: ik heb al gezocht naar foto's, maar kan niks vinden waar de stroppen duidelijk zichtbaar op staan. Precies wat je zegt: als je de strengen kan verlengen aan het borsttuig (ik heb megaveel gaatjes over), en je hebt stevige, dikke strengen, dan gaat het prima.
En over veiligheid valt te discussiëren, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Ik lees (en hoorde op de menstal overigens ook) wel eens dat een zwiepende staart een panieksluiting onbedoeld open kan trekken. Daar moet ik al helemáál niet aan denken :oo .

Dat komt omdat de staart in dat kleine ringetje blijft hangen van je snelsluiting. Als paard dan gaat zwiepen trekt hij hem open.
Mijn stalgenoot heeft een stukje fiets binnenband genomen om zo het ringetje vasttezettten/beschermen voor het blijven haken van de staart.
Een soort van breed elastiekje dus.

Misschien gaan we morgen mennen en als ik het niet vergeet zal ik eens een foto van maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:27

Ik heb zowel de strengen met Dring van zilco als die van ideal ook als strop gebruikt. Werkt prima.
Die van ideal waren zelfs als strop bedoeld, maar heb ik een leertje afgehaald zodat ik heb met paniekhaken kon gaan gebruiken.

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:12

Op onze eerste kar kon je nog niet eens snelsluitingen bevestigen, toen dus ook rondgereden met stroppen, gaat prima. Goed idee dat stukje fietsbinnenband om je snelsluitingen. Heb even op de site van de menner gekeken en daar kun je ook hoesjes voor om de snelsluitingen bestellen..