[AR] Banden menwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Banden menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 13:35

Hallo,

met mijn lieve shet wil ik binnenkort gaan mennen, alles heb ik compleet. Maar, de banden van mijn koetsje zijn niet goed. Nu ben ik op zoek naar fatsoenlijke banden, nu heb ik al gelezen dat autobanden gewoon not done zijn. Maar.. Waar krijg ik fatsoenlijke banden?

Alvast bedankt :)

_Jorien_

Re: Banden menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:38

Kun je niet via marktplaats wat vinden? Of ergens waar ze menwagens verkopen?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:01

Hangt er ook vanaf wat voor assen je hebt. Mocht je nu autobanden eronder hebben en wil je bijvoorbeeld wisselen naar marathonbanden, dan moet je beide assen veranderen....

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:19

Dat moet ik dan even navragen.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:20

Vaak zitten er motorbanden onder een marathonwagen of sulky.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:00

bontegevaar schreef:
Vaak zitten er motorbanden onder een marathonwagen of sulky.

Bedoel je geen brommerbanden? De gemiddelde motorband is nl. een heel stuk breder en komt meer in de richting van een autoband qua breedte.

@ TS: Alleen banden kan je dan vaak niet zomaar verwisselen, dan zullen de hele wielen vervangen moeten worden en dan heb je ook weer te maken met de assen etc.

Best kan je dan toch even naar een goede wagenbouwer gaan, of die igg om advies vragen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:47

Waarom zijn autobanden 'not-done'? Ze trekken misschien wat zwaarder, maar in mul zand of modder is het juist weer prettig om een breder loopvlak te hebben.

Waar veel mensen zich in vergissen zijn de lagers. Met slechte lagers kun je met spaakwielen makkelijk hebben dat het lopen van de wagen veel zwaarder gaat dan een wagen met autobanden waarvan de lagers wel goed zijn. Wat ook een grote rol speelt is de opbouw van de wagen. Dan kan het zo zijn dat de wielen niets hebben te maken met het soort banden. Het gewicht van de opbouw maakt de wagen dan zwaar.

Laat je niet in de luren leggen door mensen die menen dat een marathonwagentje de enigste manier is om te kunnen mennen ;)

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:47

Citaat:
Bedoel je geen brommerbanden?

Nee, ik bedoel crossmotorbanden...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:51

uryanne schreef:
Waarom zijn autobanden 'not-done'? Ze trekken misschien wat zwaarder, maar in mul zand of modder is het juist weer prettig om een breder loopvlak te hebben.

Waar veel mensen zich in vergissen zijn de lagers. Met slechte lagers kun je met spaakwielen makkelijk hebben dat het lopen van de wagen veel zwaarder gaat dan een wagen met autobanden waarvan de lagers wel goed zijn. Wat ook een grote rol speelt is de opbouw van de wagen. Dan kan het zo zijn dat de wielen niets hebben te maken met het soort banden. Het gewicht van de opbouw maakt de wagen dan zwaar.

Laat je niet in de luren leggen door mensen die menen dat een marathonwagentje de enigste manier is om te kunnen mennen ;)

:roll: Je weet zelf ook dat het niet de enigste manier is, en alle anderen ook, dus dit is bull..
Zijn genoeg leuke recreatiewagens. Maar fatsoenlijke wagen is beter dan een houten zelfbouw zooi met zware autobanden of kruiwagenbandjes.Is toch beetje logica.

TS: idd, niet met autobanden, is zwaar, en nog maar zwaarder in mul zand of modder om te trekken, tenzij je puur en alleen op de weg ment/verharde paden.. maar dan nog zou ik het zelf nooit doen.

Voor mijn sulky had ik eerst iets van fietsbanden, maar die gingen snel stuk, daarna bij nieuwe sulky zaten hele stevige banden bij, denk idd brommer/crossmoter banden, die waren superstevig. :j
Kijk eens naar een wagenmaker bij jou in de buurt, ff googlen of er een bij je in de buurt zit voor tips en eventueel nieuwe banden :j

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:02

Waarom hebben de oude boerenwagens waarmee op het land gewerkt werdt hele brede banden met ijzeren hoepels? Waarom hebben sportrijtuigen waarmee altijd over de weg gereden werdt smalle wielen op hard rubber?

Ik zeg niet dat we terug moeten naar die tijd, moderne wagens zijn beter in het huidige verkeer. Maar sommige zouden zich best eens wat kunnen verdiepen in de geschiedenis van het mennen alvorens van alles te roepen wat eigenlijk nergens op slaat.

@ melanieB, wat is een fatsoenlijke wagen? Om nu alle zelfbouwers 'zooi' te noemen... Dat is toch wel een klap in het gezicht van sommigen.

Een goede kennis heeft internationaal vierspannen gereden met een zelfgebouwde marathonwagen. Is dat dan ook zooi?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:08

Sportrijtuigen? Je bedoeld de ouderwetse klassike rijtuigen? ;)
Sportmenwagens hebben massieve rubberen banden vanwege dat het verplicht is.

En idd ' oude' boerenwagens. Persoonlijk vind ik de wagens van nu een stuk fijner, en lichter en makkelijker te trekken voor de pony's. Is niets voor niets veranderd, als de ouderwetse wagens zo fijn waren met brede zware banden, waarom zijn alle recreatiewagens dan niet zo?
Denk dat je zelf ook roept alvorens na te denken (wijzend op het laatste zinnetje in de quote die ik van je deed)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:15

Ik weet niet waarom je je zo aangesproken voelt?

Inderdaad doel ik op authentieke wagens. Uiteraard zijn de wagens van tegenwoordig veel beter geschikt voor recreatieve doeleinden. Moeten daarom alle wagens van ( pak-em-beet) 25 jaar en ouder maar op de brandstapel?

Moet je bij de nvtg mee aankomen :D

Wat mij triggerde, was dat 'autobanden, zijn not-done', dat is niet helemaal waar. Het is maar net waar je je prettig bij voelt. Ik heb jarenlang gereden met wagens met autobanden. Superveel plezier van gehad. Een nu zegt iemand dat het not- done is. Dan vraag ik mij af; waarom???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:56

uryanne schreef:
Een nu zegt iemand dat het not- done is. Dan vraag ik mij af; waarom???

Misschien wel omdat TS duidelijk aangeeft dat het om een shetje gaat.
En de algemene ervaring leert wel dat het met name voor shetten toch vaak wel erg zwaar trekken is met van die 'lompe' autowielen + banden. Als je dan een 4wieler er achter hangt en eens lekker op pad wil, dan komt het toch vaak op de 'kleinere dingen' om het te trekken gewicht zo veel mogelijk te beperken. En als dan blijkt dat je een vrij zwaar lopende wagen met autobanden een stuk lichter lopend kan maken door die wielen en/of banden te vervangen voor een ander soort, dan is dat toch mooi meegenomen?

uryanne schreef:

Ze trekken vaak dus wel degelijk zwaarder, en mul zand of modder is voor een enkelspan shet ook vaak flink aanpoten.

uryanne schreef:

Volgens mij wordt er hier ook nergens gezegd dat enkel een marathonwagen geschikt is, of wordt dat uberhaupt maar gesuggereerd. En ik meen dat je laatst in een ander topic ook een dergelijke opmerking plaatste, die kon ik ook toen ook al niet helemaal plaatsen. Want dat er een sfeertje gecreeerd wordt van 'alleen marathonwagens zijn goed genoeg om mee te mennen' is imo niets van waar.

Daarnaast is er nog een groot verschil tussen recreatiewagens/menwagens, zelfbouw of niet, of sommige échte hopen schroothout op wieltjes die vaak op MP worden aangeboden, wat gewoon écht niet veilig is te noemen.
een klein voorbeeldje ter verduidelijking:
Afbeelding

Dan is 't niet zo gek dat er wordt geadviseerd om vóoral toch even door te sparen om een degelijker, veiligere wagen te kopen......

Maar dat is volgens mij niet eens aan de orde in dit topic? :?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:20

Ik reed ook met een shetje en luchtbandenwagen.

Ik snap trouwens ook niet goed waarom een 3 wieler getoond wordt als voorbeeld van zelfbouwer?
Dat is wel erg overdreven. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden van zelfbouwers die gewoon degelijk en veilig te gebruiken zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:21

uryanne schreef:
Ik reed ook met een shetje en luchtbandenwagen.

Ik snap trouwens ook niet goed waarom een 3 wieler getoond wordt als voorbeeld van zelfbouwer?
Dat is wel erg overdreven. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden van zelfbouwers die gewoon degelijk en veilig te gebruiken zijn.

Natuurlijk zijn die er, oa HCA.
We hebben het hier over de letterlijke zelfbouwer, dus de niet-degelijke simpele gevaarlijke zelfbouw.
Niet van iemand die er verstand en alles van heeft.

Maar die 3 wieler is dus een zeer duidelijk beeld van een zelfbouwer.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:23

Ik dacht dat we het hadden over autobanden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:28

luchtbandenwagen....... autobanden dus? want daar ging het hier uiteindelijk toch over?
Er wordt toch ook niet beweerd dat het niet kan? Alleen, als je dan toch kan kiezen, dan zou ik eerder voor spaakwielen kiezen met brommerbanden/crossmotorbanden whatever, dan voor autowielen + banden en vaak nog velgen er op.
Want vaak trekt het wél wat zwaarder.

Volgens mij praten we nu gewoon langs elkaar heen.

jij komt er mee dat er mensen zijn die TS 'in de luren leggen' door te zeggen dat een marathonwagen de enige manier om te mennen is. Wat hier overigens dus ook helemaal niet aan de orde is, dat is puur een ongefundeerde uitspraak van jou kant (want ik zie dat hier namelijk nergens).

En bovenstaand zie je mij nog steeds niet zeggen dat álle zelfbouwers dan maar prut zijn. Dat plaatje is toevallig een 3wieler en idd erg extreem. Is ook niet bedoeld als voorbeeld voor 'zelfbouw' maar als voorbeeld voor de categorie: stapeltje brandhout op wielen.

Maar volgens mij is deze hele discussie geheel offtopic :+

uryanne schreef:
Ik dacht dat we het hadden over autobanden?

Dacht ik ook, maar jij begint over het bredere begrip 'luchtbanden'? :=

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:35

JoyCiej007 schreef:
jij komt er mee dat er mensen zijn die TS 'in de luren leggen' door te zeggen dat een marathonwagen de enige manier om te mennen is. Wat hier overigens dus ook helemaal niet aan de orde is, dat is puur een ongefundeerde uitspraak van jou kant (want ik zie dat hier namelijk nergens).

Er is een leven buiten bokt ;) ik heb nergens geschreven dat hier op bokt iedereen een marathonwagen aanbeveelt...

Enigste is dat ik me aangesproken voel door het stukje 'autobanden zijn not-done'

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:40

Dat stukje kan ik dan dus enigszins in dit geval wel degelijk begrijpen, omdat het hier om een shetaanspanning gaat.

Heb overigens mijn shetmerrie enkele jaren terug ook voor 2 wagens gehad, beiden vrijwel gelijk, de één autowielen met velgen + banden, de ander spaakwielen en brommerbanden. Maakte toch een heel groot verschil, ik voelde het zelf al als ik de wagens van de plaats moest trekken. Beiden waren ook goed onderhouden qua lagers etc. en goed doorgesmeerd.

Je ziet ook vaak genoeg van die grotere recreatiewagens op autowielen, velgen en autobanden. Worden vaak gebruikt voor hafjes, fjordjes, etc. etc. en dat is toch ook prima. Ik vind het zelf wat lomp ogen die wielen, maar ach.

Maar als je het over een shet aanspanning hebt kan ik me héel goed voorstellen dat autobanden worden afgeraden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:51

Er komen ook hele nieuwe wielen erop. Er werkt wel een automonteur eraan, maar ik heb hem wel verteld dat we moeten kijken naar lichtgewicht banden en geen autobandjes. Vandaar mijn vraag :)

Deze banden zaten erop, maar de remmen zijn daarvan helemaal verroest.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6116_n.jpg
Volgens horen zeggen waren dit banden van een 'eend'..

En de koets waar het om gaat:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0080_n.jpg

Alvast bedankt voor de tips, zijn scooter/brommerbanden dan ook goed? Dan kan ik dat ook zeggen tegen de maker van mijn wagentje :)

We hebben trouwens ook heel wat heuveltjes in de omgeving en het gaat om een brede shetlander van 1.03m

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:59

Ziet er op zich nog wel netjes uit!
't zijn geen complete autowielen + velgen in iedergeval,
ik had meer dit in m'n hoofd qua wielen en banden:
Afbeelding

Die lopen dus over het algemeen wel wat zwaarder.

Hoe trekt de wagen? Kan je hem zelf vrij gemakkelijk van de plaats trekken?

Brommerbanden worden idd ook wel vaker gebruikt ja. Ik heb zulke op mijn marathonwagen, zullen ook wel brommer/crossmotor banden zijn.
https://lh3.googleusercontent.com/-izTL ... MG0889.JPG

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:08

De kar trekt zich makkelijk weg, zeker als dadelijk de banden netjes gefixt zijn :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:53

Advies die ik zal geven is toch naar een wagenbouwer of verkooppunt voor wagens te gaan en je te laten adviseren.