mijn paard gaat bijten bij het ruiken/zien van voedsel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_xxx

mijn paard gaat bijten bij het ruiken/zien van voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 13:14

hallo allemaal,

ik heb sinds 4 maart een paard dat ik rijd en verzorg. ik zou graag een beetje vrijheidsdressuur met hem ik ben hier mee begonnen met volgen, terug en halt.
maar hij wilt niet snel terug dus als hij dat wel doet geef ik hem een brokje, maar als ik het vraag denkt hij gelijk weer van eten eten eten!
en gaat hij helemaal 'happen' niet echt bijten maar happen om een brokje te krijgen. ik word hier een beetje 'gek' van en kan me hierdoor niet goed concentreren.
ik vroeg me af wat ik hiertegen zou kunnen doen?

streng zijn met bv gewoon een goede mep werkt niet hij word hierdoor alleen maar 'schuw'. dat wil ik natuurlijk niet hebben.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

xxx daphne

Captain

Re: mijn paard gaat bijten bij het ruiken/zien van voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:20

Leer je paard het voedsel weigeren aan:

Neem een snoepje in je hand. Leg je hand open voor je uit. Zorg dat je hand op dezelfde plek blijft en je hem niet steeds een stukje terugtrekt. Als je paard naar het snoepje gaat zeg je duidelijk 'NEE' en sluit je je hand. Als je paard dan je hand aanraakt (of nog net het liefst iets daarvoor) wip je met je vuist even tegen de lippen aan. Dit hoeft geen keiharde knal te zijn maar zorg wel dat je duidelijk bent!

Dan houdt je je vuist dicht en herhaal je dit. Tot je paard een keer zijn aandacht ergens op vestigt of zijn hoofd wegdraait en dan roep je: 'Jaaa, goedzoo!!!' en dan krijgt hij de beloning.

Zo leert je paard dat hij pas wat krijgt als hij zijn hoofd wegdraait en even niet aan het voedsel denkt.
Dit moet je even een aantal dagen consequent dooroefenen en je zult merken dat je paard steeds minder gericht wordt op voer.

Succes!

Als het nog niet lukt wil ik je wel een keer komen helpen, woon ook in Veenendaal. :)

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 13:23

ik ga het proberen! ik vandaag lekker de tijd en morgen ook dus ik ga het zeker proberen.

en je hoort het wel als het niet lukt of juist als het wel lukt haha :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:55

Zelf zou ik wat Captain zegt ook doen, maar dan met Clicker werken :) is duidelijker voor je paard en makkelijker voor jou. Daarnaast is het niet belangrijk dat je paard écht het hoofd wegdraait, maar in iedergeval van jouw hand afblijft :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:00

Die tip van Captain kan best werken natuurlijk alleen zou ik persoonlijk stoppen met het geven van snoepjes maar bv een aai geven als hij het goed doet.
Zijn reactie is namelijk erg normaal en instinctief.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:21

Vrijheidsdressuur zonder voedselbeloningen is haast niet te doen. :)
En belonen met voer gaat prima als je maar consequent bent en het paard respect heeft voor het voer, wat een beetje mist in dit verhaal.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:29

Het paard hoeft geen respect te hebben voor voer :))
Maar heeft jou te respecteren en te accepteren dat jij gewoon degene bent die het voer heeft en dat hij er maar af te blijven heeft. punt.

Een paard moet gewoon weten dat de eigenaar over het voer gaat, en dat hij dus er af moet blijven tot de eigenaar het aanbied.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:55

Inderdaad VisibreTeam ik denk dat juist respect heel belangrijk is bij vrij heids dressuur.
Werk jij ook met snoep of alleen met de clicker?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:57

Clicker kan niet zonder snoep :)
Clicker is namelijk een aankondiging dat er voedsel aankomt, dat het paard goed op weg is. Hij moet ook leren dat zonder click er nooit voer komt, daar vermijd je gelijk het happerige mee. Een click op zichzelf is voor een paard niet van waarde, maar als voeraankondiging.... Goud waard :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:58

Het paard moet zeker respect hebben voor het voer, hij mag niet op het voer afduiken, alleen als jij hem toestemming daar voor geeft. En dan nog mag hij er niet op af duiken maar moet hij het rust aanpakken. Valt wel enigsinds samen met respect hebben voor je persoonlijke ruimte.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:01

Maar dat zou ik eerder onder 'het respecteren dat jij het voer hebt' dan onder respect voor het voer hebben. Het voer is een ding, daar kun je geen respect voor hebben :)

Het paard moet respect hebben voor degene die het object heeft dat het paard graag wil.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:03

Nee dat zie ik toch apart, paard kan nog wel respect hebben voor jou maar daarbij geen respect hebben voor het voer. Dat heb ik in de praktijk al zo vaak gezien. Paard moet gewoon leren dat voedsel pas gepakt mag worden als jíj daar toestemming voor geeft. En dan moet hij respect hebben voor je ruimte maar dus ook voor het voer.

Die twee dingen zitten wel dicht bij elkaar maar zijn toch verschillend van elkaar.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:04

VisibreTeam schreef:
Clicker kan niet zonder snoep :)
Clicker is namelijk een aankondiging dat er voedsel aankomt, dat het paard goed op weg is. Hij moet ook leren dat zonder click er nooit voer komt, daar vermijd je gelijk het happerige mee. Een click op zichzelf is voor een paard niet van waarde, maar als voeraankondiging.... Goud waard :j

Oh oke dat wist ik niet, oke wel gezien bij honden maar niet bij paarden.
Eigenlijk is het dus dezelfde manier?
Ik heb niets met vrijheidsdressuur maar ik probeer me wel te verdiepen en vooral open te staan voor andere dingen dan alleen maar paardrijden :j
Vind het dus ook best interessant wat ik lees :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:06

@ Blensink,

Het is inprincipe hetzelfde ja :) Alleen zal een hond wat makkelijker gaan liggen en zitten dan een paard :P

@ Hannah,

Dat heb ik ook vaak gezien, maar als je paard voldoende respect heeft voor je ruimte zal hij er ook uit blijven als het gaat om voedsel. En dat is iets waar veel mensen tegenaan lopen, het respect verdwijnt vaak als er voer in het spel is omdat daar vanaf het begin niet mee omgegaan is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:07

Is ook zo, maar hoe vaak zie je niet dat ze wel respect hebben voor je ruimte maar als ze dan de clicker gehoord hebben als een gek op het voer afduiken... Dat bedoel ik eigelijk met respect hebben voor het voer, dat ze rustig het voer aanpakken. :)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:09

VisibreTeam schreef:
Zelf zou ik wat Captain zegt ook doen, maar dan met Clicker werken :) is duidelijker voor je paard en makkelijker voor jou. Daarnaast is het niet belangrijk dat je paard écht het hoofd wegdraait, maar in iedergeval van jouw hand afblijft :)

ik werk met mijn fjord ook met clicker( net 2 weken) en merk al duidelijk het verschil dus is echt wat!

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 23:36

wooow heel interessant wat ik lees.

maar hoe kan ik dan 'zorgen' dat hij respect krijgt voor mij En voor het voer? maar ik weet niet hoe ik het aan moet pakken.
ik ben vaak wel wat te lief maar ik kan ook zeker streng zijn.

ohja hij hapt trouwens wel vaker, eigenlijk vrijwel altijd zegmaar ik denk eerder voor aandacht.
hij is vroeger erg verwent door zijn eigenaar -_-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:29

Respect voor het voer leer je aan door het voedsel weigeren. Je leert hem dat hij de beloning pas aan mag nemen als hij dit rustig en netjes doet. Zo niet, dan sluit je je hand weer en probeer je het opnieuw.

Hoe gaat het inmiddels? :)

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 20:45

gaat wel goed. maar ik vind het zelf een beetje eng, omdat hij nogal enthousiast is enzo. hij heeft mij paar keer omver gerend omdat hij naar de merries in de andere wei wilde -_-
verder stort hij zich niet gelijk meer op het voer is heel fijn, ook gaat hij niet de hele tijd meer schooien van ik wil snoepjes. (ik kan daar zo niet tegen)
dus ik ga nu vooral zoveel mogelijk basis dingen doen en lekker rijden.

http://www.youtube.com/watch?v=3CwqNjcQ ... ture=g-upl
dat is hem ♥ ik doe hem nu 2 maanden en dan gaat het al best goed kwa rijden, hij heeft 2 jaar stil gestaan.
hij loopt nu al veel beter dan op het filmpje!! nu kan ik met een beetje been hem wat naar beneden (neusje eruit) rijden en dan iets vragen dan gaat ie al iets buigen en over zijn rug lopen en verder probeer ik zijn achterhand onder de massa te gaan krijgen, dat is nog een beetje uitzoeken hoe ik dat bij hem moet doen... dus ik ben zeer tevreden (galop doen we nog niet zoveel vooral om even zijn conditie te verbeteren)

sorry voor dit verhaal :o