Kaylak longeren - commentaar en tips welkom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Kaylak longeren - commentaar en tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:51

Vandaag Kaylak gelongeerd en ze was wel fijn aan het lopen. Kaylak is een 8 jarige New Forest merrie en ik longeer haar een of twee keer per week 20 minuten tot een half uur. Nooit langer, want dan is ze het ook wel zat. Ze heeft vandaag in totaal 5 tot 10 minuten aan de bijzet gelopen en ongeveer 20 minuten zonder. Elke paar minuten wissel ik van hand, maar veel foto's en de filmpjes zijn op dezelfde hand, maar daar heb ik niet echt op gelet. Tips zijn welkom :).

1. Stappen en een slofdraf (na ongeveer 5 minuten), ze moet altijd even wakker worden.

2. Draf, valt nog teveel op de voorhand
Afbeelding

3. Al een iets fijner beeld
Afbeelding

4. Nu begint ze ook te zakken
Afbeelding

5. Galopje
Afbeelding

6. Weer in draf
Afbeelding

7. Paar rondjes verder
Afbeelding

8. Met de bijzet
Afbeelding

9. Andere kant op
Afbeelding

10. Filmpje aan de bijzet

11. Algemeen filmpje (zette de film telkens op pauze ipv opnieuw op te nemen, snap mijn telefoon niet)

In deze hoek is ze het rustigst, dus kon ik foto's/filmpjes maken, in de andere hoeken wil ze nog wel eens een enorme bok geven en er vandoor vliegen, dus daar wilde ik opletten. Op het laatste filmpje zie je op het einde de galop, die is veelste vlak en ze heeft bijna geen sprong. Hoe zou ik hier vanaf de grond aan kunnen werken? Met rijden gaat dat al een stuk beter, maar ik weet niet hoe ik dit aan de longe moet doen.

MarlonNaldo

Re: Kaylak longeren - commentaar en tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:21

Heej Laura,,

Leuk dat je filmpjes hebt geplaatst,,

Ik heb het idee dat ze dr achterhand meer eronder zet als ze wat actiever doorloopt,

We blijven oefenen:P Xxx

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:53

Leuk hoor, foto 9 vind ik een fijn beeld!

Let wel op je longeerlijn, af en toe hangt deze (volgens mij) op de grond (of zo lijkt het). Probeer dat te voorkomen ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:13

Ziet er ontspannen uit hoor!

Enige wat me opvalt is inderdaad de lijn die toch regelmatig op de grond sleept.
En ik ben van mening dat een paard moet luisteren, vraag jij galop maar doet hij t niet, vraag dan door, en
laat t niet gaan en mn lekker laten draven, want dat wil hij, dan heeft hij in feite dus gewonnen.
Volgende keer de lijn wat strakker houden, een longeerzweep of touw erbij pakken om m wat voorwaartser
te vragen (want het is een slofdraf zeg je, maar je doet er niks tegen, waarom zou hij dan doorlopen?) en
blijf bij jóuw punt. Wil jij galop, dan gaat hij in galop. Dan zet je maar een stap naar m toe, zwaait eens met de
zweep. Pony doet nu wat hoogstnodig is, maar zo min mogelijk. En jij laat dat, naar mijn idee, lekker gaan.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:25

Loiz schreef:
Ziet er ontspannen uit hoor!

Enige wat me opvalt is inderdaad de lijn die toch regelmatig op de grond sleept.
En ik ben van mening dat een paard moet luisteren, vraag jij galop maar doet hij t niet, vraag dan door, en
laat t niet gaan en mn lekker laten draven, want dat wil hij, dan heeft hij in feite dus gewonnen.
Volgende keer de lijn wat strakker houden, een longeerzweep of touw erbij pakken om m wat voorwaartser
te vragen (want het is een slofdraf zeg je, maar je doet er niks tegen, waarom zou hij dan doorlopen?) en
blijf bij jóuw punt. Wil jij galop, dan gaat hij in galop. Dan zet je maar een stap naar m toe, zwaait eens met de
zweep. Pony doet nu wat hoogstnodig is, maar zo min mogelijk. En jij laat dat, naar mijn idee, lekker gaan.

Hier ben ik het mee eens. Galop is galop. Geef jij het commando voor galop en hij reageert niet (of alleen door sneller te draven), pak hem terug in tempo als hij te snel gaat tot weer normaal tempo. En geef dan duidelijk de hulp voor galop. Reageert hij weer niet geef je weer duidelijk en dwingend de stemhulp samen met een zweephulp. En dan hoef je hem niet meteen een tik te geven maar gewoon tegelijkertijd met je tweede stemhulp de zweep een ferme zwiep geven. Krijg je dan nog niet de gewenste reactie, dan geef ik ze gerust een tik met de zweep. Wel moet je paard uiteraard alle stemphulpen kennen! Nu zie ik een paard dat doet wat ie wil en niet aan de hulpen staat. Succes!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:26

Longeerlijn van de grond houden idd en hij mag een stuk actiever, hij jogt nu maar wat in de rondte ;)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 16:03

Normaal reageerd ze wel goed op mijn stemcommando's, maar gisteren wilde ze inderdaad niet aangalopperen. Heb toen wel even de camera stop gezet en de zweep er bij gepakt en toen deed ze dat wel.
Hoe houd je de longeerlijn van de grond? Kan em wel korter maken, maar dan valt ze zelf ook heel erg naar binnen.

Op foto 9 loopt ze inderdaad heel fijn, probeer ook omdat beeld steeds iets langer vast te houden.

Ze is ook liever lui dan moe, daar zijn we ook nog mee bezig :)

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:07

ziet er goed uit!
alleen zou ik de longeerlijn iets strakker pakken, volgens mij hing die een beetje op de grond.