[AR] Grootste maatverschil pony voor wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Grootste maatverschil pony voor wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 11:45

Hoe groot is volgens jullie het maximale hoogteverschil van pony's die je voor een bepaalde wagen kunt zetten? Momenteel men ik met 2 shetten van 96 cm en ik wil ook met mijn pony van 1,36 gaan mennen. Toen zat ik een beetje te denken of dat nu niet met een wagen zou kunnen. Stel je neemt een spoorbreedte van 1,25 en je hebt een wagen die voor de shetten aan de hoge kant is en voor de welsh aan de lage kant en dan een bokkussen die in hoogte te verstellen is. Zou je dan toch een stabiele wagen kunnen creëren? Gewoon even een gedachtekronkel :)

HTM

Re: Grootste maatverschil pony voor wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:19

Wij hadden een wagen waar zowel een pony van ruim 1.50 voor kon als waar de shetjes van 90 cm voor konden.
Voor de grote pony was die aan de lage kant, maar t kon wel.

Waar je goed rekening mee moet houden is het gewicht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:34

Hmm, vind dat verschil tussen de shetten en de welsh nog wel aardig groot in verhouding.

Heb hier een marathonwagen staan met spoorbreedte van 1.26m. en ook een shet in enkelspan trekt hem makkelijk weg, loopt zeer licht. Weegt dacht ik zo'n 120/130 kg. enkelspan en rond de 160 kg 2span.

De shetmerrie van ong. 1 meter er voor:
Afbeelding

En de Welsh merrie van ong. 1.18m. er voor:
Afbeelding

Ik weet wel zeker dat mijn wagen voor een pony van 1.30m. echt te klein en te laag zal zijn.

MelanieB

Re: Grootste maatverschil pony voor wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:11

Ik heb een slagje grotere wagen dan Joyce, daar passen zowel mijn 2 welshjes van 1.16 in enkelspan en tweespan voor, maar ook mijn tinker van 1.40.
Wagen weegt rond 165 kg enkelspan en 180/185 tweespan en rolt zeer licht.
Goed te doen dus voor beide. en staat ook nog eens zeker niet slecht.