Wandelen met hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Minishake

Wandelen met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 09:12

Hallo,
Ik wil graag met mijn paard wandelen in de zomer, buiten het weiland. Ik oefen nu op eigen terrein, wat al goed gaat.
Maar zodra ik weer in de wei wil als we klaar zijn, wil m'n paard zich omdraaien en weer uit de wei gaan.
Ik heb hem nog altijd in de wei gehouden, alleen ben ik bang als ik echt met 'm ga wandelen, hij dan zo wild gaat doen...
Toen dacht ik aan een hoofdstel, alleen ik had al een keer een heel oud (en te groot) bit gekregen van een kennis, en die wou m'n paardje niet in.
Ik rijd hem niet (het is een Shetlander, ik ben er veel te groot voor, en hij is niet beleerd), en ze is geen bit gewend.
Nu dacht ik, als ik een bit koop, en hij wil hem niet in, dan heb ik voor niets een bit gekocht. :o
Ik heb ook al met dat oude en te grote bit geprobeerd om met m'n duim bij zijn mondhoeken te duwen (dan gaat z'n mond open), alleen hij houdt zijn tanden stijf op elkaar...
Hoe krijg ik een bit in (bij een paard dat geen bit gewend is), en dan weet ik zeker dat ik niet voor niets een nieuw bit koop?
Alvast bedankt.

Geen idee of het hier goed staat, sorry. :+

Groetjes Amber. :wave:
(_)(_)(_) Mini, m'n Shetlandertje. <3

fjordnina

Re: Wandelen met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:34

Ga gewoon lekker wandelen aan een halster, maar neem de eerste keer een volwassene mee.
Wil je iets meer controle dan kun je werken met een touwhalster en leadrope. Op het moment dat het paard voor je uit wil gaan lopen zwaai je in een cirkel (verticaal) voor zijn neus. Het is dan de verantwoordelijkheid van je paard om achter dat zwaaiende touw te blijven, doet hij dat niet dan heeft dat direct gevolgen. Kost jezelf weinig moeite en levert wel flink resultaat op.

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 09:37

Okee, bedankt! :)

Edit: Is een leadrope niet gewoon een halstertouw? :o
Nooit met touwhalsters gewerkt, dus niet zoveel verstand van.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:05

yep leadrope is een LANG halster touw...!!
Het touwhalster geeft je meer mogelijkheid tot corrigeren..als je inderdaad een rond draaiende beweging maakt met het touw voor zijn gezicht zal hij je niet passeren tijdens het lopen...je werpt als het ware een muurtje op waar ze zelf niet vrijwillig doorheen lopen.

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 17:36

Okee dankjewel! :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:33

DieselVince schreef:
yep leadrope is een LANG halster touw...!!
Het touwhalster geeft je meer mogelijkheid tot corrigeren..als je inderdaad een rond draaiende beweging maakt met het touw voor zijn gezicht zal hij je niet passeren tijdens het lopen...je werpt als het ware een muurtje op waar ze zelf niet vrijwillig doorheen lopen.

Nope :D . Een leadrope is geen lang halstertouw. Een goede leadrope (kijk hiervoor bijv. bij www.junik.nl, niet die van F.R.A. nemen, dat is inderdaad niet meer dan een lang halstertouw) is zwaarder dan een halstertouw waardoor je een hulp veel duidelijker kunt geven. Verder zit er een zweepstukje aan (zo'n zwieptouwtje, geen idee hoe het heet)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:37

Handje bix ofzo in dezelfde hand als het bitje, werkt vast prima ;)
Maar voor een shetlander zou ik gewoon een halstertje pakken

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:24

Ik heb het nog een keer geprobeerd met dat oude bit, maar 't werkt écht niet.
Ik ga dus maar een touwhalster kopen! ;)
Bedankt voor de reacties!

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 17:52

Late reactie, maar ik heb n touwhalster gekocht! :)
Ben r heel tevreden over, mooi touwhalster en paard luistert goed.
We zijn bezig met wandelen over eigen erf, paard luistert heel goed, we gaan steeds een stukje verder.
Nou, uiteindelijk hebben we ons doel bereikt en zullen we dus écht buiten ons erf gaan wandelen...

LIJKT ME ZOOOOO VET! :D

Bedankt allemaal, voor jullie tips! ;)

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:29

Wauw dus misschien moet ik dan ook maar eens een touw halster aanschaffen !!

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 16:47

Desteny3 schreef:
Wauw dus misschien moet ik dan ook maar eens een touw halster aanschaffen !!

Ja, ik ben er heel tevreden over! :)
Ik heb hem van www.touwhalsters.nl. (Lovelance Touwhalsters)
Ook nog een supermooi kleurtje; rood met witte stippen. Haha.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:27

Touwhalster zou ik inderdaad doen. Daarnaast is het ook gewoon een stukje grondwerk! Veel oefenen met leiden, achterwaarts, stoppen wanneer jij stopt en de aandacht op jou houden. Op www.nistaVD.tk staan onder Natural Horsemanship -> basisprincipes een paar oefeningen die je vast kan gebruiken! :)

Veel succes! :D

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:43

Hitch schreef:
Touwhalster zou ik inderdaad doen. Daarnaast is het ook gewoon een stukje grondwerk! Veel oefenen met leiden, achterwaarts, stoppen wanneer jij stopt en de aandacht op jou houden. Op http://www.nistaVD.tk staan onder Natural Horsemanship -> basisprincipes een paar oefeningen die je vast kan gebruiken! :)

Veel succes! :D

Bedankt! Ik gebruik die website altijd al, haha, die is van Nista_RX en jou toch? :)

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:20

Jep, inderdaad, die is van Nista_RX en mij! Leuk! :D

x_Romany_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:32

Hoi ik heb ook een vraagje ik ben ook aan het oefenen om naar buiten te gaan ook met een shetje maar een touw halster is haast het zelfde als een normaal halster wat maak het verschil dan gr romany