[AR] Hoe hebben jullie dit gedaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brittney98

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 22:21

Hoe hebben jullie je paard/pony voor het eerst Tussen het verkeer laten lopen, dus met menwagen

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:25

Dat heb ik aan mijn meninstructeur overgelaten ;)

Naar mijn mening moet je dit soort zaken aan een ervaren iemand overlaten.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:54

eerst onder het zadel verkeersmak maken haha
en daarna op pad met een zeer ervaren menner die zoiets vaker heeft gedaan...

Chaos

Re: Hoe hebben jullie dit gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:57

In het tweespan zetten naast een ervaren paard met een ervaren menner. :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:03

Wij zijn begonnen eerst onder het zadel en later eerst met menwagen geoefend in de bak en voordat we de weg op gingen was ze al verkeersmak d.m.v buitenritten ohz.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:06

Mijn paard was ook al verkeersmak (netzoals veel van de paarden hiervoor als ik het zo lees),
dus geen probleem.
En uiteraard niet meteen na het beleren voor de wagen een drukke weg opgegaan.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:43

Oke dus gewoon oefenen op rustige wegen(verkeersmak is hij al)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:49

Die van mij waren ook al verkeersmak, maar ik heb ook geoefend met lange lijnen buiten, want dat is toch net weer wat anders. Zo is mijn shet Hans met wandelen niet bang, omdat hij erg aan mij hangt, maar met lange lijnen liep ik achter hem, toen kwam ik erachter dat hij toch wel schrikkeriger is dan. Daarna gewoon ingetuigd en een stukje na het rijden in de bak de weg op gegaan om uit te stappen. Met het tweespan ook meteen naar buiten gegaan na een paar lessen in de wei. Meninstructeur achter op de wagen mee. Ons dorp is niet zo druk, al zijn er door de weeks wel veel vrachtwagens in mijn straat.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:57

capopjekop schreef:
Die van mij waren ook al verkeersmak, maar ik heb ook geoefend met lange lijnen buiten, want dat is toch net weer wat anders. Zo is mijn shet Hans met wandelen niet bang, omdat hij erg aan mij hangt, maar met lange lijnen liep ik achter hem, toen kwam ik erachter dat hij toch wel schrikkeriger is dan. Daarna gewoon ingetuigd en een stukje na het rijden in de bak de weg op gegaan om uit te stappen. Met het tweespan ook meteen naar buiten gegaan na een paar lessen in de wei. Meninstructeur achter op de wagen mee. Ons dorp is niet zo druk, al zijn er door de weeks wel veel vrachtwagens in mijn straat.

Ja met lange lijnen heb ik ook al veel gedaan bij ons in het dorp(is ook lekker rustig)
Gisteren ben ik met hem een stukje over het fietspad wezen mennen(ging goed en niet alleen natuurlijk) nog even in het bos geweest en toen het dorp in geweest

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:03

bij mij ging dat zo: kom pony we gaan mennen :+ en toen zijn we gelijk het dorp in geweest. ik ken mijn pony en ze was al 14 jaar verkeersmak, + ze had al vaker voor de kar gestaan in het dorp.

ware het niet dat het uiteraard slimmer aangepakt had kunnen worden :+

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:54

Heel veel gaan wandelen voor hij voor het eerst ingespannen werd. We hebben maandenlang elke dag op straat gewandeld, tegen die tijd was hij het verkeer wel gewoon.
Eerste keer op straat mennen is heel goed gegaan toen, er liep de eerste minuten iemand naast die mijn pony kon vastnemen en geruststellen als het nodig was (is nooit nodig geweest trouwens)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:17

Als jong paard overal mee naar toe genomen. Keuringen, langs de weg lopen etc etc.
Toen weggebracht naar beleer adres (voorwerk had ik al gedaan en kreeg daar zelfs een compliment over :o ) die hebben hem voor de wagen gezet, 1ste keer, en zijn toen zo het dorp ingereden. :oo

Ik heb een prima beleerd paard.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:02

Pony is al 10 jaar in mijn bezit en ook verkeersmak onder het zadel.
Staat net 2 maanden voor de kar en met de oefenmarathon voor het eerst met de kar de weg opgeweest.
Ze heeft het super gedaan en keek zoals gewoonlijk nergens van op of om.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:55

Veel beleerders gaan zo snel mogelijk de weg op (met dus paarden die echt nog niet de weg op zijn gegaan onder het zadel), omdat dat voor het paard het fijnste rijden is. Lekker languit, kilometers maken. Wel altijd met een of twee andere ervaren mensen erbij natuurlijk. Kan in enkelspan of in tweespan of vierspan, whatever. Voordeel van enkelspan is dat ze het echt zelf moeten doen, nadeel dat dat best spannend kan zijn (niet in het laatst voor de menner).

Daarbij is onder het zadel ook nog weer anders dan voor de wagen, besef dat wel. Onder het zadel kun je altijd wegdraaien, ergens in of tussen, met wagen erachter is dat helaas niet zo simpel.

Let goed op als je op de weg gaat, het zijn niet alleen de auto's e.d. die spannend kunnen zijn. Tractoren en vrachtwagens kunnen heul spannend zijn maar ook opvliegende eenden/zwanen, witte strepen op de weg, rare struiken in de tuin, ligfietsen, rollerskates, noem maar op. Doe er voor de zekerheid een longeerlijn aan, die houdt de groom dan vast (groom gewoon op de wagen). Niet dat je er veel aan houdt als het echt misgaat, maar dat moet je dus juist voorkomen. Grijp ook niet te snel in (en dat is dus kwestie van ervaring :7 ) want ze moeten het zelf wel leren. Als je voor elk wissewasje ernaast gaat lopen worden ze nooit straatmak. En vooral lekker gaan rijden, lekker drafje, beetje laten kijken maar niet 'mieren en mutsen'.

Maar goed, wat ze doen: het is per paard echt heel verschillend en je kunt er geen peil op trekken van tevoren. Dat is mijn ervaring :7

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:40

ik zorg gewoon dat mijn jonge aanwinst al verkeersmak is als ze 3jr zijn.ik ga altijd met mijn veulens wandelen zodat als ze 3jr zijn gewoon voor de wagen naar buiten kunnen.nooit problemen gehad

debje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:23

eerst op een rustige weg, maar ze moeten wel eerst goed luisteren. net als hierboven

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:06

veel wandelen over en angs de weg en langs 'enge'dingen laten gaan..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:39

halverwege april dus voor het eerst met de menwagen de weg op tijdens een marathon (net 2 maanden voor de kar).
En afgelopen zaterdag voor de 2e keer de weg op tijdens een 20km lange tocht door het drentsfriesewold (3 maanden voor de kar)
Als je pony nergens vanop kijkt zou ik gewoon zo de weg opgaan.
Maar dat moet je natuurlijk wel goed aanvoelen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 00:04

In 2span zetten met een ervaren paard, dit gaat bij ons eigenlijk altijd wel goed.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:41

Mijn paard is onder het zadel gewoon volledig verkeersmak, af en toe last van kabouters.
maar als ze beleerd word in het tuig en ze naar buiten gaat laat ik het aan een ervaren(deskundige) persoon over.
En eigenlijks de beste manier vind ik dan toch wel in twee span naast een ervaren paard.