weigert te galopperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GelderseRoos

weigert te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:58

Op onze schoolhoeve staan 2 moddervette hafjes. Nu hebben ik & een klasgenootje de taak op ons genomen om telkens als we daar zijn ze te laten longeren om wat gewicht kwijt te raken. Ik heb Alexis onder mijn armen genomen. de jongere van de 2. Ze is nogal lui en gemakzuchtig na 3 weken begon ze al wat actiever te worden in zowel haar stap als draf. Het enige probleem is dat ze helemaal niet wil galopperen. Ze versnelt wel in draf springt aan in galop en direct draaft ze weer. Weet iemand een manier hoe dat ik haar kan laten galopperen? (Moet voor mij niet zo zeer , maar de hoevemeester wil dat ze leert galopperen , omdat ze het vroeger ook kon , maar door te lang stilgestaan te hebben [lees ; 4 jaar] is ze het precies verleert)

Alvast bedankt! :)

Brievenbus

Re: weigert te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:00

De zweep erover?

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:01

Bij elk stapje, ookal is het maar 1 stapje, goed belonen. Als ze merkt dat het goed is en er dus voor beloond wordt gaat ze het misschien wat leuker vinden en blijft ze doorzetten. Misschien ook wat strenger zijn.
Heeft ze in die 4 jaar op stal gestaan of in het weiland? Neem aan dat ze het dan echt niet verleerd is.. :)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:02

Is ze niet te stijf om te galopperen? :) Omdat ze al zo lang niks heeft gedaan?
Ik zou proberen om ze dan eerst in de stap en draf losser en soepeler te maken en vervolgens telkens kleine stukjes galopperen en heel erg goed belonen als ze een stukje galopperen. :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:02

Als ze echt zo moddervet zijn.
Heeft ze misschien gewoon moeite met galopperen door het gewicht.. En moet ze eerst nog meer gewicht kwijtraken door haar meer te laten bewegen, en niet zo zeer om der in galop te willen hebben, maar lekker wandelen en draven.
Galopperen verleer je niet zo maar, vooral omdat het een natuurlijke gang van het paard is.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:04

Een paard verleert het galopperen niet hoor ;)
Waarschijnlijk komt het gewoon door geen conditie en geen spieren voor galop. Die van mij had 4 maanden geleden toen ze bij ons kwam ook geen spieren en conditie en wilde hierdoor ook niet (lang) galopperen. Als ze al aansprong was ze na 1 rondje aan de longe kapot en dus weer terug naar draf.

Dit hebben we verbeterd door heel veel werk in stap en draf te doen aan de longe. Soms gewoon aan het halster, soms aan het (academisch) kaptoom, soms aan de pessoa, soms aan de dubbele longe. Heel veel afwisseling dus. Daarbij goed achterbeen en spieren trainen waardoor ze sterker en sterker werd. Dan elke keer ook op beide handen 1 galopje meepakken. Al was het maar 1 rondje, ging om het aanspringen. Uit zichzelf ging ze elke keer weer wat langer galopperen, hield ze het steeds beter vol.

Nu 4 maanden later galoppeert ze prima aan de longe. Rechtsom nog niet zo sterk als linksom, maar dat komt wel.

Overigens staat mijn paard wel 4/5 dagen per week in het werk (rijden/longe) en niet 1 keer per week. Dat helpt natuurlijk ook ;)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:04

Daantjee12 schreef:
Bij elk stapje, ookal is het maar 1 stapje, goed belonen. Als ze merkt dat het goed is en er dus voor beloond wordt gaat ze het misschien wat leuker vinden en blijft ze doorzetten. Misschien ook wat strenger zijn.

Inderdaad, haar in een flink harde galop krijgen en dan belonen alsof ze net een 2 meter hindernis heeft gesprongen. :D
Zo heeft ze na 3 keer wel door dat galopperen leuk en goed is. :j En dan mag je gerust belonen met voer, dat triggert
ze vaak nog wat meer om het nog een keer te doen.
Plak er voor de duidelijkheid ook nog een commando aan.

Als je iedere keer de zweep erover doet, wordt ze op een gegeven moment helemaal dood voor de galop. :n
Niet slaan dus, gewoon positief oplossen. :j

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:08

Denk er wel aan, dat als je elke keer gaat belonen nadat ze aangesprongen is, ze straks elke keer na het galopperen naar je toe komt. Heb je weer een nieuw probleem om op te lossen..
Aan de longe moet je in principe nooit bij je paard kunnen komen. Belonen met je stemmen en achteraf mag je ze weer aanraken. Ook als ik mijn lijnen wissel of aanpas laat ik ze nooit contact zoeken. Gewoon stilstaan en niet schuren en dat soort onzin. Belonen dus altijd met je stem!

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 13:20

Cchanny schreef:
Als ze echt zo moddervet zijn.
Heeft ze misschien gewoon moeite met galopperen door het gewicht.. En moet ze eerst nog meer gewicht kwijtraken door haar meer te laten bewegen, en niet zo zeer om der in galop te willen hebben, maar lekker wandelen en draven.
Galopperen verleer je niet zo maar, vooral omdat het een natuurlijke gang van het paard is.

Haar zusje is even zwaar en al enkele jaren ouder en zij doet haar galop perfect. Zij is natuurlijk ook wat voorwaartser.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 13:22

RenWaBl schreef:
Is ze niet te stijf om te galopperen? :) Omdat ze al zo lang niks heeft gedaan?
Ik zou proberen om ze dan eerst in de stap en draf losser en soepeler te maken en vervolgens telkens kleine stukjes galopperen en heel erg goed belonen als ze een stukje galopperen. :)

Na 3 weken stappen en draven dacht ik dat ze wel zou kunnen galopperen niet?
Het is pas deze week dat we echt aan het werken zijn om haar te laten galopperen.
Haar zusje daarin tegen springt continu zelf in galop en die moet je proberen rustiger te laten gaan.
We belonen met onze stem tijdens het longeren en pas na het longeren met contact.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 13:23

Daantjee12 schreef:
Heeft ze in die 4 jaar op stal gestaan of in het weiland? Neem aan dat ze het dan echt niet verleerd is.. :)

Ze heeft altijd op weiland gestaan overdag en s'avonds in de stal behalve in de zomer bleven ze soms dagen op het weiland staan.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:25

linky1997 schreef:

Zoals ik in mijn eerste post schreef: nu na 4 maanden heb ik een paard wat linksom netjes galoppeert. Maar rechtsom mist ze nog steeds kracht. Na 3 weken stappen en draven ben je er dus nog laaaaaaang niet ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:37

3 weken is nog niks, mijn paard kon na een maand of 8 pas een half rondje door de bak galopperen (sprong om met de achterbenen).
geef het een beetje tijd en probeer nog niet te veel aan de galop te denken. Probeer de dames meer spieren te laten opbouwen door balkjes te lopen in stap en draf, veel overgangen maken en meerdere dagen in de week te werken.
Hoe groot is de cirkel waar jullie op longeren? het kan zijn dat ze door onbalans en onbespiering niet aan kan galopperen op een te kleine cirkel, en misschien is de onbalans ook de reden waarom de andere haf te hard gaat. hoe zit het met het eten? Hafjes zijn toch vaak snel dik, misschien voert de school ze te veel/verkeerd waardoor ze geen gewicht kwijtraken?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:39

Ik denk echt dat jullie te snel willen.
Wij mensen zijn toch ook niet gelijk? Paarden ook niet.
De een kan net wat sneller spieren opbouwen of is net wat sterker, zodat die minder moeite heeft met het gewicht.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 13:57

Tammy_ schreef:
3 weken is nog niks, mijn paard kon na een maand of 8 pas een half rondje door de bak galopperen (sprong om met de achterbenen).
geef het een beetje tijd en probeer nog niet te veel aan de galop te denken. Probeer de dames meer spieren te laten opbouwen door balkjes te lopen in stap en draf, veel overgangen maken en meerdere dagen in de week te werken.
Hoe groot is de cirkel waar jullie op longeren? het kan zijn dat ze door onbalans en onbespiering niet aan kan galopperen op een te kleine cirkel, en misschien is de onbalans ook de reden waarom de andere haf te hard gaat. hoe zit het met het eten? Hafjes zijn toch vaak snel dik, misschien voert de school ze te veel/verkeerd waardoor ze geen gewicht kwijtraken?

de cirkel weet niet hoe groot hij is maar allesinds groot genoeg. Ze stonde op een weide dus graasden wel enorm veel , krijgen voordroog en recreatiepavo. Nu staan ze nog op een weide , maar kunnen ze niet zoveel meer grazen als op de vorige?
Zal het wat rustiger aan proberen doen. Al vast bedankt voor de tips :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 13:59

Jitske schreef:
linky1997 schreef:

Zoals ik in mijn eerste post schreef: nu na 4 maanden heb ik een paard wat linksom netjes galoppeert. Maar rechtsom mist ze nog steeds kracht. Na 3 weken stappen en draven ben je er dus nog laaaaaaang niet ;)

Ow sorry had dat deeltje over lezen .. :o
Zal voortaan wel voort gaan met stappen draven over blakjes etc. Totdat ze wat meer spieren heeft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:54

Persoonlijk zou ik als je echt wilt afvallen niet gaan longeren maar naar andere manieren zoeken om te laten bewegen. :)
Wat betreft je vraag over galop: puur op lichaamstaal zou dat moeten kunnen - maar pas op dat je niet te snel te veel wilt. :)