[AR] Achenbach

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Achenbach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:07

Hoi allemaal,

Gisteren kennis gemaakt met de achenbach methode, ik heb me ingelezen op de wiki-pagina, het zelf al even ervaren maar ik vind het nog steeds allemaal een beetje vaag. Wat is nou precies het doel van deze methode?
Ik heb er zelf heel veel moeite mee om de leidsels binnen te halen zonder mijn rechter hand te gebruiken, heeft iemand tips en foto's?

Bedankt! :)

MelanieB

Re: Achenbach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:39

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:47

het is een methode bedoeld om een hand vrij te hebben, voor noodgevallen oid. in principe, als je hem snapt is ie best wel handig, je hebt je andere hand dan vrij om de zweep te gebruiken zonder contact te verliezen emt de mond

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:09

Met het Achenbach is het mogelijk om met één hand te rijden. Uiteraard ook met twee. Het komt er in ieder geval op neer bij deze methode dat je geeft in plaats van neemt. (wat eigenlijk altijd de bedoeling is, maarja)
Ik rij er zelf wel mee, vind het een erg fijne methode :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:26

Ik ben pas begonnen met een instructeur die me graag met achenbach laat sturen, wel weer even wennen hoor :D

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:16

Ik rijd ook in achenbach, was in het begin erg wennen maar vind t nu ideaal!
Vooral om idd 1 hand vrij te hebben vooral buiten bij lange rechte stukken heerlijk.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:18

Ik rijd ook vaak buiten met 1 hand, maar niet met de achenbach manier, maar toch zo dat ik gewoon links of rechts zou kunnen sturen. Weet z ff niet hoe ik die dan doe, maar eens op de foto zetten :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:21

Ik heb tot het Z 2handig gereden tot ik overstapte naar een instructrice die zelf achenbach rijd. Rij nu 95% van de tijd achenbach.

Ik begin wel eens een vaardigheid of met een jonge pony met 2 handen, maar verval nu heel makkelijk in het achenbach.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:37

Ik rijd niet zoveel buiten, maar ik heb voor nu nog het gevoel dat ik erg veel druk pak met achenbach. Voelt zo gek omdat je niet met beide handen hetzelfde voelt (valt het te snappen :P )

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 19:35

Haha, sorry Ipsilonka eigenlijk niet :=
Bedankt voor jullie reacties!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:57

rij jij je wedstrijden dan ook met achenbach'dressuur/vaardigheid/marathon'
ik zie ze bij wedstrijden meestal met 2 handen rijden,hoe komt dit?
ik rij zelf ook met 2 handen,maar mijn schoonmoeder en vader hebben nou mencursus en moeten nu achenbach leren.ik oefen dit nu ook zo achter de computer,maar ik vind het niet echt handig.
Dennis schreef:
Ik heb tot het Z 2handig gereden tot ik overstapte naar een instructrice die zelf achenbach rijd. Rij nu 95% van de tijd achenbach.

Ik begin wel eens een vaardigheid of met een jonge pony met 2 handen, maar verval nu heel makkelijk in het achenbach.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:05

Ik heb geleerd dat je beter volgens achenbach kon rijden omdat je dan beter contact heb, en je het span (bij 2 of meerspannen) beter recht kan houden en makkelijker zonder teveel getrek dus kan sturen. Zo heb ik het toen uitgelegd gekregen (ik vroeg dus waarom dat onhandige systeem als je de teugels net zo goed normaal vast kan houden haha). Heb destijds in de bak geoefend en ik vond het voor dressuur eigenlijk wel een fijn systeem, maar het leren ervan is zo moeilijk :')

Het precieze weet ik er niet van, een aantal jaar geleden kon ik het maar ik zou nu even goed na moeten denken voor ik de teugels goed vast zou pakken. En daarbij, voor die paar bosritjes met de shets ga ik ook niet precies en netjes "achenbachen"

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:38

Ja, ik rij nu eigenlijk alles in het achenbach.
Voorheen begin ik mijn proef wel eens in achenbach en eindigde ik onbewust met 2 handen.
Nu start ik soms een vaardigheid of indoor marathon met 2 handen, maar pak onbewust halverwege over naar achenbach.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:16

Ik rijd eigenlijk altijd achenbach. Het is even wennen, maar als je het altijd doet, gaat het automatisch. Ik rijd veel in druk verkeer en dan is een vrije hand voor richting aangeven onmisbaar. Daarnaast kun je je leidsels ook veel sneller verlengen en verkorten, wat ik ook in het verkeer en "noodsituaties" erg belangrijk vind. Verder is het volgens mijn instructeur ook veel rustiger voor de paardenmond om achenbach te rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:42

Hier ook Achenbach aangeleerd en ook zo blijven doen. Zo af en toe als de pony's heel druk zijn wil ik wel eens 'gewoon' rijden, dus je handen zoals je ook hebt als je onder het zadel rijdt. Maar ik vind die Achenbach houding veel prettiger. Zeker als je langere afstanden rijdt en ook wat gezegd wordt, je kunt heel snel verkorten/verlengen. Gewoon kwestie van doen en oefenen. Het is niet de bedoeling dat je meer druk hebt of andere druk lijkt me?

Als ik snel wil draaien en wenden gebruik ik een soort kruising Achenbach/2-handensysteem of eigenlijk dus helemaal geen systeem meer :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:47

Eens even in de wiki gekeken, ongemerkt (wist ik dus nooit) men ik toch vrij veel met de achenbach manier met 1 hand :))

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:07

Bij achenbach gaat het om nageven en niet nemen!
Bijvoorbeeld: wil je linksom, dan geef je rechts ruimte en zit je je paard ook links niet in de weg tot hij weer is rechtgesteld. Dan ga je wil in blok zitten.

Het werkt fijn, al is het in het begin wel even vogelen.

tine10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:06

Dennis schreef:
Voorheen begin ik mijn proef wel eens in achenbach en eindigde ik onbewust met 2 handen.
Nu start ik soms een vaardigheid of indoor marathon met 2 handen, maar pak onbewust halverwege over naar achenbach.

Toch snap ik dit niet helemaal. Achenbach is ook gewoon met 2 handen, alleen heb je een blokhand waar je op terug kunt vallen. Ik reed tot voor kort altijd Achenbach. Maar pony is zo gevoelig in de mond dat ik nu de leidsels vast heb als teugels, daarmee kom ik minder scherp binnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:11

Ja, ik bedoel dus 2 handig als in onder het zadel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:51

ik vind het 2handige systheem ook minder scherp,waarom omdat je bij achenbach toch wel flink wat aanleuning moet hebben.en ik rij met een minimale aanleuning(met 2 handen).en ook met 2 handen kun je geven in plaats nemen(dus snap niet zo goed wat nu echt anders is er aan)
tine10 schreef:
Dennis schreef:

Toch snap ik dit niet helemaal. Achenbach is ook gewoon met 2 handen, alleen heb je een blokhand waar je op terug kunt vallen. Ik reed tot voor kort altijd Achenbach. Maar pony is zo gevoelig in de mond dat ik nu de leidsels vast heb als teugels, daarmee kom ik minder scherp binnen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:48

pfff wat een opluchting. Zit er aan te denken om mn beestje voor de kar te zetten maar zag een beetje op tegen het achenbach. De bedoeling is om voor de afwisseling een beetje te hobbyen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:03

Achenbach is niet verplicht hoor :)) dus gewoon mennen hoe jij fijn vind.
Ook 2 hands zoals ohz kun je net zo goed geven. Dus dat met achenbach beter is is niet waar. Ligt ook aan jezelf.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:17

Citaat:
ik vind het 2handige systheem ook minder scherp,waarom omdat je bij achenbach toch wel flink wat aanleuning moet hebben

Waarom moet je bij Achenbach flink wat aanleuning hebben? Je hebt bij elke manier van mennen enige druk nodig anders kun je ze nergens naartoe mennen, net als bij onder het zadel trouwens. Zonder druk kun je niet sturen.

Je suggereert dat het Achenbach systeem scherper is, daar ben ik het niet mee eens, het is maar net waar je zelf handiger in bent. Als je als 'ruiter' begonnen bent, ooit, heb je toch een ander 'gevoel' in je handen en zul je wellicht bij pony's / paarden die zo gevoelig zijn terug grijpen naar 2-handig. Maar ik vind Achenbach juist heel stabiel, omdat je je blok hebt waar je op terug kunt vallen als het helemaal gedoe wordt voor je wagen. Met mijn merrie rij ik juist Achenbach omdat ze die stabiliteit ook echt nodig heeft in haar mond, zie is dus ook heel gevoelig maar als ik niet stabiel ben wordt het nog ingewikkelder.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:51

ik vind zelf dat is mijn onder vinding bij mijn pony dat ik met achenbach veelmeer aanleuning nodig heb.als ik met 2 handen rij heb ik hele ligte aanleuning.
ook vind ik dat je met 2 handen ook kunt geven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:54

Maar ik begrijp dat niet... zal helemaal aan mij liggen hoor ;-) waarom heb je meer aanleuning nodig? Niet als kritiek hoor, maar ik probeer te begrijpen wat je bedoelt :o? :+