[AR] Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:06

Hallo Allemaal,

Ik weet dat dit een veelbesproken onderwerp is. Maar ik zoek dus een mentrailer, maar met een extra zoekfactor, waar de pony's schuin in kunnen staan.
Mijn pony heeft problemen met zijn evenwicht en wil dus nu graag schuin staan.

Maar wij zijn dus nu op zoek naar iets nieuws. Het gaat om twee pony's van 1.20 en een marathonwagen die mee moeten kunnen.
Nu wilde ik een pony trailer kopen, maar omdat mijn pony wat breder wil staan gaat dit toch niet lukken.

Onze auto mag 2000 kilo trekken en ik heb mijn BE rijbewijs.

Wie heeft er zo'n combi en heeft iemand de pony's schuin?
Met een grote tweepaards, met frame zit het laadvermogen meestal op 2400 kilo, dit wordt dus te zwaar.

Ben benieuwd!
Groetjes Lindsay

Ps op dit moment een twee pony trailer met een schot en de wagen gaat in de bus mee.

MelanieB

Berichten: 25886
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:52

Wij hebben een Atec XXLL trailer. Past de marathonwagen in en mijn 2 pony's van 1.16 en mn pony van 1,40 past er dan ook nog bij.
Staan ze dus schuin, heerlijke trailer, en ook fijn als je na wedstrijd thuiskotm dat je gewoon wagen er in kan laten staan aangezien ie dan toch lekker droog staat.
Maar ben bang dat dit te zwaar word (heb er geen verstand van maar als 2paards met frame te zwaar is)

MarjaR

Berichten: 611
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:09

linlovesyou schreef:
Met een grote tweepaards, met frame zit het laadvermogen meestal op 2400 kilo, dit wordt dus te zwaar.


Of je auto de trailer mag trekken gaat om het werkelijk gewicht van de geladen trailer, niet om het maximaal toegestane gewicht.
Dus als werkelijk gewicht van trailer + pony's + menwagen onder de 2000 kg blijven mag je dat met jouw auto gewoon trekken.
(Let wel ook op kogeldruk. Het gaat niet alleen om te trekken gewicht.)

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:22

klopt wij hebben ook een mentrailer achter de bus hangen die 2000 kg mag trekken. Gaat prima aangezien mijn welshjes en mijn kar niet zo veel wegen.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:32

Oh echt waar??
Nou mijn pony's wegen samen denk ik max 600 kilo, mijn kar max 300 kilo, dus als het ledig gewicht van de trailer maar onder de 1100 kilo blijft.

Dus een trailer met laadvermogen 2400 of 2600 kilo, mag? Maar stel je wordt aangehouden, hoe kan de politie dan weten hoeveel kilo je daadwerkelijk trekt?

MarjaR

Berichten: 611
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:10

Van de trailer staat het ledig gewicht op het kentekenpapier. En je kunt de politie het rekensommetje met de pony's en de menwagen verder gewoon in alle redelijkheid uitleggen.
In geval van twijfel kunnen ze je misschien vragen om de hele combinatie te laten nawegen bij zo'n weegstation voor vrachtwagens.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:17

Ik zag net in de Mensport een advertentie van Kraay met een 1,5 paards trailer met koetsenframe. Misschien is dat een oplossing?

MelanieB

Berichten: 25886
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:17

Kraay ja, maar staan ze niet schuin in ;)

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:32

Citaat:
Of je auto de trailer mag trekken gaat om het werkelijk gewicht van de geladen trailer, niet om het maximaal toegestane gewicht.


Het gaat toch altijd om laadvermogen en niet om wat erin staat?? (tenzij overbeladen) Er is toch nooit na te gaan wat iemand geladen heeft zonder weegbrug. Dan is er door geen enkele politie meer te checken of je aanhanger wel of niet bij de auto past. Ik dacht dat ze uitgingen van laadvermogen op papier en daarnaast kenteken van je auto en niet van ledig gewicht + pony's en kar. Enige optie als je trailer te veel weegt voor je auto is terug laten keuren naar een lager gewicht als ik me niet heel sterk vergis.

MarjaR

Berichten: 611
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:01


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:06

je kan de trailer terug laten keuren

Echwel

Berichten: 13000
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 06:34


Just2fast

Berichten: 24
Geregistreerd: 21-11-10
Woonplaats: Utrech

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:53

Bron CBR

Aanhangwagen met rijbewijs BE

Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.

Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:20

Ik begrijp de verwarring maar al te goed, zelfs de politie (KLPD) twijfelt soms omdat door de bomen het bos niet is te zien.( ik ben recent aangehouden op de A1)

Wat volgens mij telt is het totale gewicht wat een aanhanger volgens het kenteken mag hebben bepalend voor het trekend vooertuig, dus niet de stelling een 2paards trailer met maar 1 paard = lichter dan toegestaan, toch mag deze niet achter een auto met een beperkt trekvermogen, immers wat op beide kentekens staat is bindend. Net als het gewicht van het trekkend voertuig deze mag niet de 3500 kg overschrijden zoja dan rijbewijs C = vrachtwagen.
Zo zijn er diverse varianten. bijvoorbeeld; wij zijn een paar seizoenen met een bestelbus op wedstijd gegaan, deze bus heeft een ledig laadvermogen van 1650kg de caravan mag volgens kenteken max 1300kg wegen (1000kg + 300kg bagage) de marge is (kenelijk) voldoende dat deze combinatie mag bestuurd worden met alleen rijbewijs B omdat het trekkend voertuig zwaarder is dan de aanhanger. zou de auto bijvoobeeld max 1250kg wegen dan mag deze de aanhanger juist niet trekken laat staan dat iemand met alleen B de combinatie mag besturen.

Nu had ik een "geval" met mijn vrachtwagen (7490kg) met daar achter de caravan, je zou denken dat als de bestelbus wel dezelfde caravan mag trekken dat dit voor de vrachtgwagen geen probleem is. maar wettelijk heb ik dus een E rijbebijs nodig (C+E) ik had dit in het verleden al eens uitgezocht en door diverse instanties was mij verklaard dat ik geen E achter C nodig had. FOUT!! dikke prent officier van justie bepaald de hoogte van de boete, ik ben inmiddels met E voor C bezig (Rijbewijs C heb ik vele jaren) mijn ervaring er is veel verwarring ook al vraag je het na en google je je suf, je moet er bijna voor hebben gestudeerd om het echt te snappen.

Just2fast

Berichten: 24
Geregistreerd: 21-11-10
Woonplaats: Utrech

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:04

Waar Haarlem het overheeft zijn de regels met betrekking tot het rijbewijs.
Dus wanneer heb je voldoende aan een B rijbewijs en wanneer heb je een E nodig.
De TS heeft BE dus hoeft die discussie niet gevoerd te worden.

Just2fast

Berichten: 24
Geregistreerd: 21-11-10
Woonplaats: Utrech

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:20

Dat mensen een trailer laten terug keuren is alleen om te bereiken dat ze met een B rijbewijs kunnen rijden.
De wet word overigens met ingang van 2013 gewijzigd .


Rijden met auto, plus aanhanger of caravan. Op 19 januari 2013 gaat de EU-rijbewijsrichtlijn in, zoals deze in 2006 is bekrachtigd door de verkeersministers van de Europese Unie. Vanaf 19 januari 2013 gelden overal in Europa dezelfde regels ten aanzien van het benodigde rijbewijs (B of BE) in combinatie met de voertuigcombinatie waar u mee mag rijden. Ook voor het rijbewijs A (motor), C (vrachtauto) en D (personenvervoer) zullen er vanaf 19 januari 2013 veranderingen doorgevoerd worden.

NU = Rijbewijs B
aanhangwagen lichter dan 750 kg. mag achter iedere auto
aanhangwagen zwaarder dan 750 kg. mag alleen als de combinatie met de auto de 3500 kg. niet overschrijdt
de toegestane maximum massa van de aanhanger mag niet meer zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig

word 2013 Rijbewijs B
combinatie van de aanhanger en het trekkend voertuig mag niet meer zijn dan 3500 kg.
gewicht van de aanhanger moet getrokken mogen worden met het betreffende voertuig

NU = Rijbewijs BE
verplicht bij aanhangwagens boven de 750 kg. in alle andere gevallen dan bij het rijbewijs B genoemd

word 2013 Rijbewijs BE
verplicht bij aanhangers boven de 750 kg. als de combinatie zwaarder is dan 3500 kg. en tot 7000 kg.

Je hebt dus minder snel een E rijbeijs nodig.

ikke

Berichten: 38956
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:04

Just2fast schreef:
Dat mensen een trailer laten terug keuren is alleen om te bereiken dat ze met een B rijbewijs kunnen rijden.
De wet word overigens met ingang van 2013 gewijzigd .


Rijden met auto, plus aanhanger of caravan. Op 19 januari 2013 gaat de EU-rijbewijsrichtlijn in, zoals deze in 2006 is bekrachtigd door de verkeersministers van de Europese Unie. Vanaf 19 januari 2013 gelden overal in Europa dezelfde regels ten aanzien van het benodigde rijbewijs (B of BE) in combinatie met de voertuigcombinatie waar u mee mag rijden. Ook voor het rijbewijs A (motor), C (vrachtauto) en D (personenvervoer) zullen er vanaf 19 januari 2013 veranderingen doorgevoerd worden.

NU = Rijbewijs B
aanhangwagen lichter dan 750 kg. mag achter iedere auto
aanhangwagen zwaarder dan 750 kg. mag alleen als de combinatie met de auto de 3500 kg. niet overschrijdt
de toegestane maximum massa van de aanhanger mag niet meer zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig

word 2013 Rijbewijs B
combinatie van de aanhanger en het trekkend voertuig mag niet meer zijn dan 3500 kg.
gewicht van de aanhanger moet getrokken mogen worden met het betreffende voertuig

NU = Rijbewijs BE
verplicht bij aanhangwagens boven de 750 kg. in alle andere gevallen dan bij het rijbewijs B genoemd

word 2013 Rijbewijs BE
verplicht bij aanhangers boven de 750 kg. als de combinatie zwaarder is dan 3500 kg. en tot 7000 kg.

Je hebt dus minder snel een E rijbeijs nodig.

*zucht* en ook dit staat dus weer vol fouten |(

Er komt in 2013 een B+ rijbewijs voor combinaties van 3500kg TMM tot 4250kg TMM en daarboven geldt het B-E rijbewijs, dus voor voor de range 4250 - 7000kg. Gaat je combinatie boven 7000kg TMM dan is minimaal C1-E rijbewijs verplicht.

Merk hierbij op dat alleen in het geval van B-E rijbewijs wordt gekeken naar het werkelijke gewicht van de aanhanger bij de vraag of de auto het mag trekken.
In alle overige gevallen geldt het gewicht op papier!

Om even op de vraag van TS terug te komen: Een koetstrailer die feitelijk beladen beneden de 2000kg blijft zal erg lastig worden om te vinden, zeker omdat de faktor kogeldruk je parten speelt bij kleinere pony's en de wagen voorop de dissel.

Gezien je B-E hebt, kunnen we uitgaan van daadwerkelijke gewichten. Dat bepaal je door de volledig geladen trailer op een weegbrug te zetten.......

Just2fast

Berichten: 24
Geregistreerd: 21-11-10
Woonplaats: Utrech

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:28

Je hebt gelijk ben de B+ vergeten. (vol fouten}

Just2fast

Berichten: 24
Geregistreerd: 21-11-10
Woonplaats: Utrech

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:42


Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:53

Volgens mij kan jij gewoon een tweepaardstrailer met koetsenframe achter je auto hebben en je BE heb je al.

Ik rijd met een vierspan shetlanders en heb mijn pony's helemaal overdwars staan.
Op onderstaande foto staan er 6 pony's in, de voorste drie staan vooruit in de punt en de drie erachter overdwars.
Afbeelding

Kan de balken langs de achterzijde ook op alle hoogtes verstellen, dus dit kan ook:
Afbeelding

De balken kunnen overdwars ook schuin bevestigd worden, dus misschien is dat voor jou een oplossing.
Hier staan ook nog wat foto's: http://www.imanse.nl/Product/130/Bockma ... etsenframe
Hans Imanse is ook degene die de trailer zo heeft aangepast.

Veel succes met het zoeken naar de voor jou geschikte oplossing :)

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 15:05

Poeh wat een toestand. Ik had ook al zitten surfen en doen, maar er staat inderdaad overal weer wat anders!

Dus ik moet eerst zeker weten of het maximaal laadvermogen nou meer mag zijn dan de bus mag trekken (2000 kilo)

En dan inderdaad nog het schuin staan.
De oplossing van romy_tessa vind ik erg leuk.
Is het alleen niet gevaarlijk als er eentje valt?

Is het dan veiliger met echt schotten ertussen?

Dennis

Berichten: 31769
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:45

Ik ben eens met iemand mee geweest die hun pony's net zo had staan als romy_tessa, maar die had meer deurtjes met een rubberen flap er aan. Was ook een heel mooi systeem.

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ervaringen met mentrailer waar pony's schuin inkunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:34

Ik heb het ook ooit bij iemand gezien zoals Dennis beschrijft met een rubberen flap eraan. Ik heb dat bewust niet gedaan omdat het zo slap is dat ze er gewoon tegen aan kunnen duwen en dik rubber wat stijf is wordt erg zwaar.
Ik geloof niet dat ze kunnen vallen aangezien ze netjes straks staan tussen de balken. Eigenlijk heb ik nu precies hetzelfde principe als een groot paard in een tweepaardstrailer, die valt ook niet om. Een paard kan hooguit proberen te gaan liggen maar kan me niet voorstellen dat ze dat echt doen als je rijd. Ik wil graag nog een camera in de trailer zodat ik onderweg kan zien wat er in de trailer gebeurt.

ikke

Berichten: 38956
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:01

ikke schreef:
Om even op de vraag van TS terug te komen: Een koetstrailer die feitelijk beladen beneden de 2000kg blijft zal erg lastig worden om te vinden, zeker omdat de faktor kogeldruk je parten speelt bij kleinere pony's en de wagen voorop de dissel.

Gezien je B-E hebt, kunnen we uitgaan van daadwerkelijke gewichten. Dat bepaal je door de volledig geladen trailer op een weegbrug te zetten.......


linlovesyou schreef:
Poeh wat een toestand. Ik had ook al zitten surfen en doen, maar er staat inderdaad overal weer wat anders!

Dus ik moet eerst zeker weten of het maximaal laadvermogen nou meer mag zijn dan de bus mag trekken (2000 kilo)

Dat antwoord HEB je al!!! Is lezen nou zo moeilijk of twijfel je aan de juridische capaciteiten van de jurist die de FAQ heeft geschreven?

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:47

Zo pardon Ikke!! Het is gewoon maar een vraag, een normale reactie kan ook wel.

Bedankt voor de reacties allemaal.
Om nou de trailer elke keer te gaan wegen vind ik ook niet zo handig.
Ik ga uitzoeken over dat terug laten keuren eventueel.

Ik vroeg het over het omvallen omdat mijn pony dus recentelijk problemen heeft in de trailer.
Hij gaat dan helemaal tegen het schot aanhangen en laat zich zelfs vallen ( wij hebben een camera in de trailer hangen, dus ik zag het gewoon gebeuren.)

Daarom dus nu naar een oplossing op zoek voor het schuin staan, omdat het dan schijnt dat ze hun evenwicht beter kunnen bewaren dan als ze recht staan. Bij mij staat hij nu ook vrij krap, omdat ik een ponytrailer heb.