[AR] Hoefijzerloos mennen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thirteen

Hoefijzerloos mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:29

Mijn shet wordt momenteel beleerd voor de sulky en voor lopig loopt ze nog blootvoets.
Ik vrees echter als ze meer de weg opgaat dit niet verder mogelijk zal zijn ... ?

Wat zijn jullie ervaringen met shet-voetjes bij het mennen ?
Gaat er een meteen hoefijzer onder ?
Of kunnen we verder proberen zonder en hebben jullie dan ook tips om de hoefjes sterk en gezond de houden ?
Of misschien andere alternatieven zoals hoefschoenen(weet niet of deze bestaan in shet maat ?), ...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Hoefijzerloos mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:31

licht er aan hoe vaak je over de weg gaat, want anders is het best te doen hoor

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:37

Niet zo vaak, maar hier wel alleen maar verharde wegen beschikbaar...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:38

dan is het best te doen hoor, maar dan moet je niet te vaak na de smit gaan want als ze dan slijten, slijten ze echt heel ver

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:40

Onze hoefsmit zei als je niet heel vaak gaat mennen en je aangeeft dat je ment de hoefsmit anders kan bekappen 2 cm langer houden dan normaal (en geloof zoiets van: voorkant van de hoef ietsjes langer houden dan de achterkant van de hoef.)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:46

Bekappen is bijna nooit nodig (ik nam haar al erg vaak mee aan de hand op wandeling) enkel 2a3 keer per jaar worden ze eens door de hs terug netjes gezet.

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:52

Verdiep je eens in Natuurlijk bekappen. Paarden in de natuur lopen soms wel 30 kilometer per dag over rotsen en stenen. Paarden die in de wei (of op stal) staan, doen dit natuurlijk niet. Maar je kunt de hoeven wel trainen, zodat je pony gewoon op blote voeten kan blijven lopen. Bij Natuurlijk bekappen, houd je de hoeven kort. De pony loopt op de hoefzool én de straal :j . Een pony loopt met getrainde hoeven (harde zool) niet kreupel op harde ondergrond. Hoeven brokkelen alleen als de hoefwand te lang wordt.
Mennen zonder ijzers kan absoluut!! Doe het zelf al jaren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:40

Nou, dat ligt eraan. Als je je paard 24/7 buiten houd geef je de hoeven al de kans om goed stevig te worden, daarmee bedoel ik eigenlijk dat in een stal door stro, urine etc. hoeven heel erg uitdrogen en dus sneller brokkelen etc.

Maar in principe kan iedere hoef blootsvoets de weg over.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:52

Maartje1990 schreef:
Nou, dat ligt eraan. Als je je paard 24/7 buiten houd geef je de hoeven al de kans om goed stevig te worden, daarmee bedoel ik eigenlijk dat in een stal door stro, urine etc. hoeven heel erg uitdrogen en dus sneller brokkelen etc.

:n
Merkte geen verschil of ik ze hier nou 24/7 enkele weken buiten liet, of gewoon 's avonds naar binnen.
Ligt ook aan je stal/ondergrond, hier geen zeikerige natte stal, rubbere matten waardoor alles goed weg loopt, en zaagsel.

Mijn paarden staan sochtends uur of half 9 buiten tot uur of half 5 en gaan ze weer naar binnen.

Pony's lopen blootvoets, ook marathon, in het bos en op de weg en hoeven zien er netjes uit, niks brokkelen (ja in begin door hoefijzernagels die eruit moesten groeien), maar hoefvijltje deed wonderen.
Mijn tinker staat wel op ijzers, wel een jaar zonder gestaan maar loopt toch fijner met, is ook voor ohz springen/dresuur op gras.
Mijn mini heeft ook geen ijzers, en rijd als ik men veel gedeeltes over de weg.

Ligt een beetje aan de hoeven zelf, de ene heeft standaard sterke hoeven, de andere moet het 'opbouwen'.

Ik zou het even aankijken zonder ijzers :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:14

Niet veel bekappen is niet de juiste oplossing. Juist wel regelmatig bekappen, vooral om de stand netjes te houden en zorgen dat de hoefgroei optimaal kan zijn. Bij pony's die veel op de weg komen zal er kwa lengte niet veel af gaan meestal, maar het is wel belangrijk het netjes bij te houden.

Veel hoeven kunnen bloodvoets over de weg, maar ook met training redden niet alle voeten het.
Ik heb een merrie die in een paddock staat die half bestraat is, dus ze komt veel op het harde, maar daar kan ik niet fijn zonder bescherming mee de weg op en soms heeft ze zelfs in de paddock bescherming nodig.

Ik men bijna altijd ijzerloos (alleen bovengenoemde merrie gaat als ik heel veel rij tijdelijk op ijzers), maar gebruik hoefschoenen waar nodig.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:45

ik men blootvoets,pony's staan 24/7 buiten en stal is verhard(beton).ik kijk naar mijn pony ze kan heel goed zonder bescherming,maar als ik heel vaak ga(hier liggen ook veel stenen),word ze wat gevoelig en gaan de hoefschoenen gewoon weer paar x aan.de smit komt zo als die normaal ook komt bij ons.

ik heb net zo'n shet als de jouwe gehad die na 5jr nog perfecte hoeven had en de smit ze enkel beetje gevijlt heeft(maar het hoefde niet echt zij hij).met deze mende ik altijd blootvoets,ik zou gewoon gaan mennen en je pony in de gaten houden.merk je dat hij gevoelig word koop je een paar hoefschoenen.en ja sommige merken zijn er ook voor shettie voetjes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:52

Tot nu toe men ik blootvoets. Mijn shet Grietje is echter bevangen geweest, waardoor haar zool niet meer zo dik wordt als ie vroeger was met als resultaat dat ze sneller gevoelig loopt als er een steentje in komt. Voor haar ga ik op zoek naar hoefschoentjes. Hans heeft goede hoeven en loopt voorlopig nog gewoon blootvoets.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:58

ook ik men gewoon blootvoets, heb dan wel geen shet maar toch....

Ze gaat elke 9 weken naar de smid en meestal is dit inderdaad alleen een beetje rechtzetten. Als ik zie dat haar hoeven echt te kort worden gooi in mijn hoefschoenen een weekje aan, maar meestal is dat niet nodig. Ik rij ongeveer 2x per week een dik uur buiten, alleen maar verhard. Straks van de zomer wordt dat nog meer, echter gebruik ik mijn hoefschoenen dan ook wat meer...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:43

ik heb hoefschoenen en deze zijn ook geschikt voor shetlanders, maar zijn wel een hele investering. Gaan lang mee maar het is simpeler om hoefijzertjes te hebben. en het scheelt uiteindelijk qua geld weinig.
Enige verschil is dat hoefschoenen best wat gepruts kunnen zijn, pas als ze wat soepeler worden gaan ze makkelijker aan, of als ze te groot zijn. Pony kan alleen gaan hoefijzers (bij het timmeren raakt ze in paniek) dus doen we dat niet meer. En nu loopt ze alleen nog maar lesjes eigenlijk en af en toe eens voor de wagen dus heeft ze het niet nodig nu,

Ik zou zonder proberen, gaat het niet zou ik ijzertjes overwegen.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:46

Bedankt voor de reacties !
We gaan voorlopig nog even verder zonder en we zien wel of ijzertjes of hoefschoenen al dan niet nodig zullen zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:09

Ik doe nu ruim een jaar NB en had gehoopt op hardere hoeven die het blootsvoets mennen beter aan zouden kunnen.
Maar de laatste weken ben ik aan het twijfelen, paard heeft voeten die bijna in de boekjes kunnen maar is toch nog redelijk gevoelig. Flares zijn ook niet definitief verdwenen en ik denk dat dat ook niet meer gebeurd.
Voer is aangepast en paard staat altijd buiten maar toch nog niet het gewenste resultaat.

Denk er dus hard over na om er binnenkort toch ijzertjes onder te laten zetten. Hoefschoenen heb ik al uitgebreid geprobeerd maar dat wil ook niet. Daarnaast ben ik veel alleen op pad en kan ik dus niet de wagen af als ik weer zo'n schoen strooi. Ik zit ook in de polder dus alleen maar asfalt.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:56

Mijn E pony loopt met hoefschoenen voor de koets. Asfalt gaat best, maar de veldpaden liggen hier vol stenen!

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:39

Mijn shetje heeft alleen voor schoentjes. is erg gevoelig. Me fell word straks betuigd, als het kan hou ik hem op blote voetjes. Dan men ik soms nog met een high lander van een vriendin. Die gaat regelmatig mee en loopt ook op blote voeten, dat gaat prima.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:51

Met mijn Shetlanders men ik ook zonder ijzers. Naar de hoefsmid zijn ze nog nooit geweest ;) En dan is ook niet nodig bij ze.
We hebben zelfs meegedaan aan een menrit van 17 km op de harde weg. Je zag dan natuurlijk wel dat de hoeven wat gesleten waren, maar ze waren helemaal niet te kort geworden ofzo.

Het is volgens mij niet heel goed of ijzers bij Shetlanders te doen, omdat de hoeven natuurlijk erg klein zijn.
Hoefschoenen heb je idd ook voor Shetlanders.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 08:06

Ik rij heel veel op de weg en hij loopt in een verharde molen. In het begin heb ik nog wel eens een ijzer gehad maar dat bokt niet zo fijn op de syraat :D . Daarom heb ik een paar hoefschoenen gekocht voor als het te dun/gevoelig begon te worden. Maar ondertussen heb ik ze al een jaar niet meer gebruikt. De hoeven hebben zich volledig aangepast. Alleen als er veel pekel op de straat ligt doe ik ze nog aan ter bescherming.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:31

ik heb zelfs klasse 3 mendurance (60 km) op blote voeten gereden. Daar gaat uiteraard minimaal 80 km per week aan training aan vooraf.
Dus ja, het kan

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:08

ligt er denk ik een beetje aan.
Ik heb er hier 2 op blote voeten, ene gaat prima, ander komt maandag op ijzertjes,
zijn hoeven zijn vrij steil, zelf bekapt door de vorige eigenaar.. (helaas) en slijten als een tierelier.
Dus de ene wel, de ander niet. Maar het kan natuurlijk ook door het huistuinenkeukenwerk van de vorige eigenaar komen :)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:52

Wij hebben onze shets geen ijzers onder , maar wij mennen ook niet heel vaak met ze .
als je echt van plan bent om dagenlijks over de weg te rijden zou ik wel ijzers onder doen .
voor gewoon af en toe mennen kunnen ze best zonder .